Gå til innhold

Bilmekaniker ?

Ranger emnet


Holmgr1

Anbefalte innlegg

(hvis innlegget ikke passer inn her så flytt det gjerne)

Hei. Nå må jeg begynne å tenke på utdanning, så jeg har tenkt masse på bil mekaniker. Men vet ikke noe særlig om dette yrket.. Er det noen mekanikere som kan si meg litt om yrket ? Å lønna da, bor i finnmark.. Det er kanskje litt forskjell oppi nord enn sør landet :D

Angrer du på at du ble mekaniker ? Er det et tungt yrke ? Hva gjør en mekaniker ? Vet at man skrur og sånt, men noe mer ?

 

Takker for svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må en nesten gå for magefølelsen, men yrket bilmekaniker er flott hvis du havner hos en merkeforhandler :)

 

Jeg utdannet med bilmekaniker, og jobbet litt som det helt til jeg fikk tilbud om jobb som industrimekaniker, jeg angrer ikke på dette da det er mye mer spennende yrke etter min oppfatning. Hovedgrunnen til at jeg byttet var rett og slett fordi jeg har bil som største interesse, skrur mye i garasjen hjemme, på egne og andres biler. Det ville i lengden blitt slitsomt å skru på biler på jobb og så dra hjem å gjøre akkurat det samme.

 

En fagutdannet bilmekaniker ligger fra 175-210kr (ca.) i timen, alt avhenger av hvor i landet og merkeverksted eller ikke.

 

Her er det litt info om bilmekaniker.

Yrker og kompetanser etter videregående opplæring | vilbli.no

Bilmekaniker (lette kjøretøy) | utdanning.no

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivstoffbiler forsvinner ikke i vår levetid.

Selv om det er el.biler må jo noen skru på de?

At England skal forby drivstoffbil fra 2040, trur jeg ikke før jeg leser det, og selv om jeg leser det, trur jeg ikke det vil skje.

Inntil de klarer å få batteri kraftig nok, lite og lett, vil el.bil være ett supplement til bilparken vi har i dag.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet først 6 år som mekaniker på tunge kjøretøy på volvo og etter det 3-4år som bilmekaniker da var æ lei..

Når man jobber på lastebiler da er det en del tungt arbeid med tunge deler og slkt.

Med personbiler har du ikke det men det kan det bil tungt for ryggen,skuldre og håndledd, vet at det er flere som har blitt plaget med det etter som åran har gått..

Vill ikke si at det er ett yrke som man burde styre unna men etter en del år var det nok for min del..

Men vi er jo alle forsjellge å kjenner flere som har jobbet 20-30år som bilmekaniker å synes det er helt topp..

 

Argrer ikke noe på at jeg valgte det som utdanelse og yrke da man lærer mye som man kan få brukfor resten av livet..

 

Det som vel er mest vanelig for en mekaniker i dag er vel feilsøking og deleskifting. Er lite reperasjoner av ting er for det meste bare delebytting.

 

Du må også huske at utdaner du deg til mekaniker å det viser sæ at det ikke e noe for dæ så e det ingenting som hindrer dæ i å jobbe med noe annet enn det..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilmekaniker er vel et "dødende" yrke vel? Bedre å bli bil elektrikker :P Drivstoff biler er jo på vei ut, snart blir det jo bare elbiler

 

I England skal de total forby bensin og dieselbiler fra 2040 leste jeg, og Norge skal vel ikke være noe dårligere vel

Også el biler har styring, bremser, hjuloppheng osv....Når det gjelder England så er det et politisk parti som har FORESLÅTT å forby drivstoffbiler, ingenting er altså bestemt

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår