Jump to content

Audi 100 2.2L quattro turbo 1990mod?

Rate this topic


Marius Hansen
 Share

Recommended Posts

Hei, har veldig lyst på en slik og har en på hånda, men jeg lurer på litt ang denne bilen. Har ikke all verdens peiling på bil, men jeg prøver å skru litt for å lære, har pr. dags dato en 84mod Corsa jeg skrur på, men dette er jo en veldig simpel bil å skjønne seg på

 

Den har gått snaut 200.000 men det er ikke byttet regreim på den enda så dette må gjøres og det følger med ny reim. (er dette vanskelig å gjøre selv på denne motoren og evt ca hvor mye koster det å skifte på verksted?)

 

Hvordan er quattro systemet og girkassen på denne modellen? Noen som har kjennskaper til det? Er det mye prakk eller holder det gjennom tidens tann?

 

Samme med turbo, har lest litt og det virker som det er sjeldent man trenger å bytte turbo og at denne holder lenge hvis man da ikke svinkjører bilen til enhver tid. Han som selger den jeg ser på sier han har hatt den i 2år og brukt den som familiebil på vinteren og at den kun har hatt 1 eier før det.

 

Er det andre typiske problemer med denne modellen som jeg bør vite om?

 

 

På forhånd takk for tilbakemeldinger

Link to comment
Share on other sites

Motor og drivverksmessig er dette solide biler! Med grei vedlikehold, så går disse motorene i allefall 400.000+km. Har vært borti nær 500.000km på en bil jeg så på, riktignok en sugemotor utgave. :)

 

Reg.reim intervaller (på 2.2l sugmotor) er på 120.000km. Husker ikke nå om turbomotorene har lavere..?

Er ganske greit å bytte sjøl. Litt basic skruferdigheter (og kanskje en manual å gå etter), så lar det seg gjøre på ettermiddag.

 

Quattro-drivverket er av 2.gen Torsen (kom fom 1988 årsmodeller). Dvs 50/50 driv på frem og bak, med el.sperre på bakdiffen - som er ment for ta løs fra stillstand, når omstendighetene får deg til å trykke inn knappen. Den kobler seg automatisk av ved 30km/t.

Man skal hærje mye før dette drivverket går sundt. Det vil klonke og lage lyd i maaange mil, før det er helt ødelagt - når man først har fått lyder. :)

 

Jeg har en 1990mod Audi 200 20vt (220hk/309nm - med samme quattro-drivverk, som 10vt). Den er i tillegg chip'et (ca.272hk/420nm), men jeg har ikke noe ulyd i noe hjørner av drivverket! Greit, min var serdeles bra behandlet av 2 godt voksne eiere, før meg. Men, læll!

 

Det som er "vanlig" problem er div slanger og ledninger. Spes ledingene mellom bil og dør og mellom bil og bagasje-luka/lokket (om det er en Avant eller en sedan). Ganske vanlig med lednigsbrudd der.

Slangene er oljeåndeslanger og sånt i motorrom. Se over disse.

 

Eller er disse bilene hel-galvanisert - sedaner f.o.m. 1985 og Avanter året etterpå. Så rusting går mye seinere.

Har en 1986mod 100 Avant. Finnes ikke noe skadelig rust i den! Men, den er da også en pent behandlet bil.

 

Ganske enkle biler å skru på disse også. Litt mer elektronikk, enn i Corsaen riktignok. :)

Utrloig komfortable biler, er disse å kjøre. Går på rundt 0,7-0,8l/mila (jaffal min 2.2l uten turbo - 20v turboen går på 0,9l/mila på "litt over norske hastigheter" med langkjøring).

 

Bra deletilgang er det enda på disse bilene. Både brukt og nytt. Noe er kanskje vanskelig, men ikke umulig. :)

 

Fine bila - go for it! ;)

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By Fredmyrv
      Hei, 
      Jeg har en Audi a4 b6 1.8t som er en 2003 modell. I det siste har det skjedd noe merkelig med bilen men er usekker på hva det er. Når jeg starter bilen så kommer tenninga på å den går men etter 2 sekunder slår den seg av, er ikke batteriet fordi det skiftet jeg siden jeg trudde det va den sin feil. Hvis jeg starter bilen og holde inne gassen på 3000 omredninger eller mer så starter den og av og til så starter den helt vanlig. 
      Den går som normalt ellers når den er startet 
      Hva kan problemet være 
    • By Thorsenn
      Hei!
      Har en 2012 A7 3.0 TFSI som jeg skal ha quad eksos på. Skal bestille Armytrix eksosen. 
      Er det noen der ute som vet om en bakre diffuser fra en S7 vill gå på en non S-line A7? Eller vet om en diffuser som vill passe til 4x89mm endestusser.
      Noen andre som har gjort dette tidelige? Bilder?
      Setter utrolig stor pris på alle svar og hjelp jeg kan få.
       
    • By Lovemusikk
      Bruks merker.
      Litt rust på vanlige plasser - stoppet.

      Nye Bremser komplett. 2017
      Nye Vindusheiser,fremme. 2016
      Ny Mellompotte. 2017
      Flushet girkasse. 2017
      +++ De siste 2 år.
      2 steg Polert og renset skinnseter.

      EU ok nå i sept.

      Ring for en hyggelig bilpreik.
      Telefon 95924376
      5915 Hjelmås
      https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=105495234&fks=105495234
      FINN-kode: 105495234
       
       
    • By pellusen
      hei, har planer om og bytte motor i min audi 100 c4 rett etter jeg er ferdig med fagskulen. det prosjektet vil eg ta på meg på grunnen av att eg kresja min s6 avant og fikk fort tak i ein audi 100 sedan. men hva må til vist eg har komplett delebil ? er det plug and play eller må de gode gamle sveiseapparatet fremm? eventuelt deler hva deler trenger jeg ? 

       

      har planer om maxxecu datasprut. 

       

      fint vist nokken kunne laga ei forklaring eller ei to do list vist det går and, all hjelp og komentara blir verdsatt 




    • By Stian Nordli
      Er eier av en Audi A6 2000 modell som snart skal på EU kontroll.
      Alt fungere som det skal på bilen utenom noen problemer med det elektriske.
      De problemene jeg har: Elektriske vinduer fungerer foran men ikke bak, nødblink fungerer ikke (ingen tikkelyd), ved blinking skifter den tempo etter 3-4 blink og når bilen låses, låses ikke døren på førersiden. (fører side må låses manuelt).
       
      Kan det være en sikring eller ligger det i jordingen ?


      Håper på svar 

  • Populære emner nylig

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies.