Gå til innhold

Audi 100 2.2L quattro turbo 1990mod?

Ranger emnet


Marius Hansen

Anbefalte innlegg

Hei, har veldig lyst på en slik og har en på hånda, men jeg lurer på litt ang denne bilen. Har ikke all verdens peiling på bil, men jeg prøver å skru litt for å lære, har pr. dags dato en 84mod Corsa jeg skrur på, men dette er jo en veldig simpel bil å skjønne seg på

 

Den har gått snaut 200.000 men det er ikke byttet regreim på den enda så dette må gjøres og det følger med ny reim. (er dette vanskelig å gjøre selv på denne motoren og evt ca hvor mye koster det å skifte på verksted?)

 

Hvordan er quattro systemet og girkassen på denne modellen? Noen som har kjennskaper til det? Er det mye prakk eller holder det gjennom tidens tann?

 

Samme med turbo, har lest litt og det virker som det er sjeldent man trenger å bytte turbo og at denne holder lenge hvis man da ikke svinkjører bilen til enhver tid. Han som selger den jeg ser på sier han har hatt den i 2år og brukt den som familiebil på vinteren og at den kun har hatt 1 eier før det.

 

Er det andre typiske problemer med denne modellen som jeg bør vite om?

 

 

På forhånd takk for tilbakemeldinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor og drivverksmessig er dette solide biler! Med grei vedlikehold, så går disse motorene i allefall 400.000+km. Har vært borti nær 500.000km på en bil jeg så på, riktignok en sugemotor utgave. :)

 

Reg.reim intervaller (på 2.2l sugmotor) er på 120.000km. Husker ikke nå om turbomotorene har lavere..?

Er ganske greit å bytte sjøl. Litt basic skruferdigheter (og kanskje en manual å gå etter), så lar det seg gjøre på ettermiddag.

 

Quattro-drivverket er av 2.gen Torsen (kom fom 1988 årsmodeller). Dvs 50/50 driv på frem og bak, med el.sperre på bakdiffen - som er ment for ta løs fra stillstand, når omstendighetene får deg til å trykke inn knappen. Den kobler seg automatisk av ved 30km/t.

Man skal hærje mye før dette drivverket går sundt. Det vil klonke og lage lyd i maaange mil, før det er helt ødelagt - når man først har fått lyder. :)

 

Jeg har en 1990mod Audi 200 20vt (220hk/309nm - med samme quattro-drivverk, som 10vt). Den er i tillegg chip'et (ca.272hk/420nm), men jeg har ikke noe ulyd i noe hjørner av drivverket! Greit, min var serdeles bra behandlet av 2 godt voksne eiere, før meg. Men, læll!

 

Det som er "vanlig" problem er div slanger og ledninger. Spes ledingene mellom bil og dør og mellom bil og bagasje-luka/lokket (om det er en Avant eller en sedan). Ganske vanlig med lednigsbrudd der.

Slangene er oljeåndeslanger og sånt i motorrom. Se over disse.

 

Eller er disse bilene hel-galvanisert - sedaner f.o.m. 1985 og Avanter året etterpå. Så rusting går mye seinere.

Har en 1986mod 100 Avant. Finnes ikke noe skadelig rust i den! Men, den er da også en pent behandlet bil.

 

Ganske enkle biler å skru på disse også. Litt mer elektronikk, enn i Corsaen riktignok. :)

Utrloig komfortable biler, er disse å kjøre. Går på rundt 0,7-0,8l/mila (jaffal min 2.2l uten turbo - 20v turboen går på 0,9l/mila på "litt over norske hastigheter" med langkjøring).

 

Bra deletilgang er det enda på disse bilene. Både brukt og nytt. Noe er kanskje vanskelig, men ikke umulig. :)

 

Fine bila - go for it! ;)

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår