Gå til innhold

Merkelig AC eller luft vifte problem!

Ranger emnet


Mamba24

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig en 04 touran. Men har oppdaget et lite problem som kan være meget irriterende.

 

Når jeg starter bilen så går ikke viten i det hele tatt. Altså jeg kan skru viften slik at luften skal blåse på fult men null reaksjon. Trykker inn alt som kan trykkes på annlegget men nope...

 

Så etter 5-10 min kjøring starter viften og oppfører seg helt normalt.... Da kan jeg skru opp og ned hastigheten osv osv.

 

Men ved oppstart ingen liv.

 

Det er auto klima på den med digital visere, antar det er dobbel klima da fører passasjer kan styre sitt. Kan det være bagatell med en sensor eller er det noe mer?

 

Når det virker normalt så er det fult funksjonelt. Det er bare det at det nekter å starte når det skal.

 

Tenkte først på selve motoren men det begynte jo å gå så det kan ikke være den med mindre det er dårlig kontakt et sted men da skulle den også slått seg ut og det gjør den ikke...

 

Noen som har noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt sikkert et signal fra klimapaneleet som skal starte vifta. Da vil jeg tro at feilen ligger i selve paneleet. Få sjekket om det ligger noe feilkoder på klimaanlegget. Om det var noe tull med vifta så ville den ikke startet i det heletatt som regel.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel noe sånt jeg også tenkte. Hadde vifta/motoren vært dau så hadde det aldri gått. Tenkte jeg kunne teste det ut ved å dra ut en sensor eller noe slikt og se på den. Bilen er jo gammel så kan være det ligger noe smuss der...

 

Ligger "ledningssettet" og alt det der til viften inne i bilen eller må man under panseret? Selve anlegget ligger under hanskerommet på pasasjer siden tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta sitter bak opppunder hanskerommet ja. Dette går nok på pwm signaler fra klimapaneleet. Som sagt få lest ut feilkoder først, er ikke noe vits i å begynne og rote i ledningsnettet.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta sitter bak opppunder hanskerommet ja. Dette går nok på pwm signaler fra klimapaneleet. Som sagt få lest ut feilkoder først, er ikke noe vits i å begynne og rote i ledningsnettet.

 

 

Får vel det.

 

Men nå i dag funka det fra stund en. Kan kanskje ha noe med varmen å gjøre. I går var det ganske varmt og da funka det ikke skikkelig. I dag var det litt kjøligere og da virket det som normalt. Merkelig nok. Siden jeg har hatt bilen har det kun vært kjølig vær altså rundt 20 og overskyet mens i går hadde vi 26-27 og sol så sikkert ganske varmt i bilen.

 

Får vel feilsøke men mistenker en eller annen form for sensor som ikke er helt god...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår