Gå til innhold

Touran DSG med ulyd

Ranger emnet


Ools8

Anbefalte innlegg

Hei. Min mor har en 2006-modell Touran 1,9TDI 105hk med DSG. Denne har noe vi oppfatter som en slurende/skrapende ulyd når den går på tomgang. Jeg har lagt ut en filmsnutt der lyden er godt hørbar her:

Lyden forsvinner med en gang man gir litt gass og øker turtallet littegrann, men så fort man slipper gassen er lyden der igjen. Det hender den blir borte for noen sekunder, men så kommer den igjen.

Er det noen som vet hvor denne lyden kommer fra, og om det er tegn på noe galt? Vi mistenker sterkt at noe er galt. Jeg har lest om folk som har måttet bytte mekatronikk-delen i DSG-kassa pga slurende clutcher, er det kanskje dette problemet vi har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Kan ikke si jeg hører noe galt der? Jeg ble iallefall veldig svimmel

Beklager svimling, var ikke sikker på hvor jeg skulle holde kameraet for å få frem lyden, så jeg beveget det litt rundt ;)

Det jeg mener er den lyden som er litt i bakgrunnen av den vanlige motorlyden. Den kommer og går litt. Høres veldig bra på 0:43 og 1:05. Synes opelduudes beskrivelse av lyden som å sage en planke med håndsag i litt ujevn takt var veldig bra.

 

Jeg har fått med meg at også svinghjulet er en svakhet på disse bilene. Er det noen flere som vet hvordan det høres ut som gidder å sjekke videoen min?

Endret av Ools8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos merkeverksted. En mekaniker hørte på lyden, og mente også at det er svinghjulet. De skulle ha kr 15.825 for å bytte dette. Er dette grei pris? Er det noen som vet om andre verksteder i Nord-Norge eller som kan gjøre det særlig billigere? Kan det være noe å spare i Sverige eller Finland? (bilen skal på tur gjennom de landene uansett snart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lyden av defekt svinghjul ja.

Den prisen du har fått ligger i den "billige" enden av skalaen. Der jeg jobber er det endel dyrere. Går jo an å ringe Nilsson bil i strømstad å høre på pris.

Men jeg ville ikke kjørt mye med den bilen før svinghjulet er bytta. Er litt kjedelig om du knuser girkassa eller bilen tar fyr.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har erfart er prisene i finnland rundt 60% av det dem er i norge.

 

Var nylig i finnland å kjøpte batteri til passaten min. 100A kostet 1200.-

 

Men det er jo ikke værre enn å ta en tlf å spørre om pris..

Sami motor tlf 00358163218851

Bare å friske opp finsk kunskapene dine å hiv deg på tlf..

 

Men dem ligger helt nor i finnland så det er vel litt langt for deg å dra, Men du får jo greie på ca pris i finnland..

 

Ps. Du må nok regne med at du må snakke engelsk med dem så kan være greit å passe på at man vet hva tingene heter på engelsk før du ringer..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er svinghjulet skiftet, og ulyden borte. Takk til alle som sjekket videoen og styrte meg inn mot rett problem! Forøvrig var det ikke helt enkelt å få jobben gjort før foreldrene mine skulle på ferie med bilen, VW-forhandleren her hadde verken tid, eller svinghjul på lager. Men heldigvis fant jeg et svinghjul hos VW-forhandleren i en annen by, og fikk det fraktet hit på dagen vha. bekjentskaper. Og mekanikerne på et annet verksted her sa seg villig til å skifte det på overtid da jeg forklarte situasjonen. Tusen takk til Osan Servicesenter. Svinghjulet kostet kr8648, og jobben med å skifte det tok 7 timer a kr1200. Så totalt kostet dette 1223 kr mer enn VW-verkstedet her skulle hatt for jobben. Men det var det verdt å få bilen ferdig i tide til ferien.

Så kommer det store spørsmålet: vet noen om det nye svinghjulet er forbedret i forhold til det gamle? Denne bilen bruker svinghjul av merke Luk, Sachs forekommer visst også, etter hva jeg leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjulet er ikke forbedret. Problemet er at VW sine PPD motorer produserer NM såpass lavt i registeret at DM svinghjul ikke holder.

 

Brukte de virkelig 7t på å bytte svinghjul? Jeg bruker under 1t på å bytte svinghjul. 20min på å skru ut kassa og 40min på å bytte svinghjul og skru inn kassa.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PPD=pumpe-dyse?

Er det Touran med DSG du bruker under 1t på å skifte svinghjul på, eller en helt annen bil? Jeg vet ikke hvor mye arbeid det innebærer, men i følge både merkeverkstedet og det verkstedet jeg brukte, skal det være en hel dags jobb. Stemmer ikke dette?

Uansett er jo prisen vi har betalt i den billige enden av skalaen i følge ditt tidligere innlegg i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samma lyden har jeg på min Touran 06, med 2 l TDI motor, den kom faktisk etter 120 000 service. Hadde samme opplevelsen med gamlebilen til fruen, 120 000 service så kom den lyden etterpå. Det var også en 2 l TDI Passat...

 

Vil det si at disse motorene ikke tåler 120 000 service med regreim bytte? Dumt spm kanskje, men betimelig. Bilen min har nå gåt 155 000 uten problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte de virkelig 7t på å bytte svinghjul? Jeg bruker under 1t på å bytte svinghjul. 20min på å skru ut kassa og 40min på å bytte svinghjul og skru inn kassa.

De skjønte nok at her var det en som trengte bilen fort, og benyttet anledningen til å fakturere litt ekstra.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår