Gå til innhold

Reklamasjonsrett på bil med høy km-stand (2010 Audi A3)

Ranger emnet


karl92

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en 2010 Audi A3 1.4TFSI som snart runder 150.000 km på telleren. Absolutt alle servicer er fulgt til punkt og prikke, uten unntak.

 

Nå skal jeg straks ha ny service på bilen, og spurte derfor Møller om dette med reklamasjon. De fortalte meg at når bilen er gått over 150K, så kan jeg ikke reklamere på noe. Som foreksempel om girkassen eller motoren raser, uten ytre påvirkning. Stemmer dette virkelig? Jeg har fulgt alle servicer og bilen er under fem år, og jeg har ingen reklamasjonsrett?

 

Høres rart ut syntes jeg, siden bilen er så ny. Gått langt ja, men som sagt med alle servicer tatt hos Møller selv...

VW Passat, 2.0 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilometerstanden er i utgangspunktet irrelevant for reklamasjon. Derimot legges det stor vekt på skjønn ved reklamasjonssaker, og motor/drivverk som har gått 150k vil jo ikke stille spesielt sterkt. Men elektronikken har jo for det meste ingen direkte sammenheng med kjørelengde, så her er alderen mest interessant, og elektronikken er ment å vare mange år(selv om det noen ganger ikke virker sånn :wonder:). Det er dog vanskelig å si utfallet av en slik reklamasjonssak.

 

Men at reklamasjonsretten nær sagt opphører etter 150 000 km, har ikke denne mekanikeren rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at girkasse og motor er ment å vare lengre enn 150.000km, når alle servicer er tatt. Det mener jeg heeelt klart! Slitedeler og småting og slikt er ikke hva jeg mener: Jeg mener det er utrolig idiotisk om motoren og girkassen i en 2010 modell ikke er ment å vare lengre enn 150k, når alt er vedlikeholdt.

 

Ikke kjøreskolebil nei. Tidligere leasingbil til privatperson.

VW Passat, 2.0 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at girkasse og motor er ment å vare lengre enn 150.000km, når alle servicer er tatt. Det mener jeg heeelt klart! Slitedeler og småting og slikt er ikke hva jeg mener: Jeg mener det er utrolig idiotisk om motoren og girkassen i en 2010 modell ikke er ment å vare lengre enn 150k, når alt er vedlikeholdt.

 

Ikke kjøreskolebil nei. Tidligere leasingbil til privatperson.

 

Går ut i fra at du har en kjøpskontrakt fra bilen var ny? Der vil jo alle kravene angående garanti stå. 150.000 km er jo mye for en 3 år gammel bil selv om den sikkert går 150.000 km til og mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår