Gå til innhold

Problemer med abs bremser.

Ranger emnet


seat toledo

Anbefalte innlegg

Jeg har en seat Toledo 2002 mod 1,9 tdi.

90 hk. Leste ett innlegg ang problemer med abs bremsene. Jeg har byttet skiver klosser,hjullager og nye abs sensorer pluss nye bremseslanger. Abs kobler seg inn like før jeg stanser bilen.Abs lampen lyser ikke. Ganske irriterene og vet ikke helt hvor jeg skal finne feilen?

Har pusset bort rust og bremsestøv fra abs ringene. Dette er foran på bilen. Bak er det gjort samme jobb tidligere. så der er det sikkert alt i orden?

Noen som kan hjelpe meg med å løse dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om problemet oppstod umiddelbart etter skifte av deler foran, da er det rimelig å anta feilen er foran. Kan være en sensor som er litt for langt fra ABS-rotoren og derfor ikke "ser" at hjulet fortsatt går rundt, ABS vil da kople inn.

Du kan kople til VAG-COM og derav lese ut hvilken verdi hver ABS-sensor gir ut, og dermed vil du finne ut hvilken sensor det er som ikke er helt med.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skjedde etter at det ble byttet hjullager, klosser, skiver og nye abs sensorer. Hadde mye luft i systemet og mener jeg har klart å få ut alt sammen. Hadde bilen inne på et verksted men de klarte ikke å finne ut av abs problemet. De koblet opp via pc program, men fant ingen registrert feil koder. De henviste meg til vag verksted, som har mere kunskap om dette bilmerke:( Men med sånne spenstige priser de tar for jobben, velger jeg og vente og heller prøve her på denne forum siden. Håper jeg slipper å måtte bytte hele abs modulen, for den er vist kostbar. Har en kar som skal måle sensorene denne uka. Da finner han sikkert ut om det er der feilen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS-sensorene dine er mest sannsynlig i orden, problemet (tipper jeg) er at en av de sliter med å lese at hjulet går rundt - ved lav hastighet. Møller har diagnoseutstyr og kan finne ut hvilken sensor det gjelder, dette vha å lese ut verdiene på hver enkelt sensor når bilen kjøres sakte. Forøvrig kan alle med VCDS (VAG-COM) lese ut dette, kan da se ut som på bildet under.

 

Som jeg spurte før; Har du sjekket at sensorene er montert skikkelig og helt inni hylsene? Sjekket at det ikke er metallspon på de?

ABS måleblokker.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar jeg kontakt med vag verksted i morgen og bestiller en time. Prisen er grei, når det er gjort på en halvtime. Satser på at der feilen ligger. Du har ingen tro på at det kan være abs styre enheten? Selve hoved modulen? Kan jo sjekke en gang til disse sensorene foran.

Hadde oppe disse i går og gjorde rent. Var noe rust på abs ringene som jeg pusset vekk med en dremmel. det så mye bedre ut da.

Men kortvarig glede:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik, jeg har mye mer tro på ta det er en ABS-sensor enn at det er ABS-modulen ;) Dette kan Møller bekrefte eller avkrefte. Om du kjenner noen med VCDS så få hjelp av en til å logge måleblokkene i ABS slik jeg viste på bildet over. Nærmeste rundt deg som offisielt er behjelpelig med slikt, er TKarlsen (Østfold).

 

http://www.bilforumet.no/elektronikk/diagnose/304410-trenger-diagnose-pa-bilen.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg det er en av abs sensorene som er problemet:) Dette er en utrolig flott forum side:)

kjempe bra og kunne hjelpe hverandre og kunne få løst vanskelige ting som skjer med bilen.

Jeg takker så mye for hjelpen. Med denne siden kan en spare seg for dyre verksted regninger:)

Prøver å fikse det meste selv med bilen, da jeg liker å skru og holde bilen i god stand..

Hadde jeg bodd nærmere Østfold, så kunne jeg benyttet meg av diagnose sjekk. Bor på Kongsberg

så avstanden blir noe lang. Da kan jeg levere tilbake delene jeg kjøpte ang abs problemene.

Var i kontakt med en kar som mente at jeg måtte kjøpe nye lager og hjulnav foran med sensor ringene.

Men da blir det ikke så ille allikevel, når det er bare å sjekke abs sensorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sånn noelunde intresert i og fikse bil bør du skaffe deg ein pirat kabe VCDS som kobles i laptop evt ein liten håndhold skanner.

Får kabel til rundt 100kr på ebay og ein håndholdt feilkodeleser(scanner) koster 150kr og oppover,biltema selger ein til 300-400kr heilt basic funker greit men tror du må søke på nett hva feilkoden betyr med denne sånn er det vel med de billigeste på ebay.

Kabelen betaler seg selv på ein feilsøking :-)

Eg liker best kabel da får du lest av litt mer info og det står litt om feilkoden,men det er litt arbeid og innstalere driverene til disse om du ikke kan litt om data.

Det beste er og kjøpe org ross tech men det koster jo ein del mer,men da kan du skrive til ECU og endre om vindu skal lukkes automatisk da det er fullversjon.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk time hos seat forhandler her på Kongsberg i morgen. Da får jeg endelig bekreftet hva som er galt med abs,en.

Kanskje vert en god ide og kjøpt deg en test skanner, så klarer jeg sikkert og bruke dette. ikke vert så mye bort i den

slags utstyr. Fikk pris på 300 for feilsøking på abs, ikke så ille pris det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår