Gå til innhold

Risting ved hastighet over 100 km/t - 1,6D 2006 V50

Ranger emnet


Romle

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nylig (i går) kjøpt meg en Volvo V50 og kjørte den fra Trondheim og til Sunnhordland.

Underveis ble jeg obs på risting i ratt så snart jeg nærmet meg 95-100 km/t.

 

Bilen har vært sjekket og i tilstandsrapporten avslørte at det var slakk i høyre opphengskule foran.

Jeg forhørte meg med mekaniker før jeg bestemte meg for å overta bilen og fikk da forklart at dette kan føre til ovennevnte risting.

Jeg leser også at det kan være knyttet til dekk/felg. Felgene er slitt men dekk er nye i år.

 

Jeg er helt blank på slikt og håper dere kan være behjelpelig med å finne ut av årsaken.

 

Hva koster det å få byttet opphengskule?

 

Setter pris på alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være turboen som er gåen? De er et svakt punkt på disse motorene. På Ford Focus (samme motor) byttes de i fleng.

For det første er risting neppe relatert til turbo..:)

For det andre er ikke turboen et svakt punkt. Problemet er at dieseldysene løsner, det legger seg kokslag rundt dysene, dette draes ned i oljen, og tetter oljetilførselen til turboen. Og en turbo uten smøring holder ikke lenge.

 

Men det er mange uvitende folk/verksteder som har byttet både to og tre turboer. Hadde eierene brukt merkeverksted ved service hadde de sluppet unna med en rengjøring.

Forøvrig utbedret på 112/115 hk DV6C

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Jeg har nå balansert alle dekk men ristingen fortsetter. Etter å ha kjent nærmere etter er det også i bilen, og ikke bare i rattet. Dette kjennes best i gulvet på passasjersiden foran, hvor det også skal være slakk i bærekulen.

 

Jeg har fått time hos mekaniker 6. august som skifter bremseklosser bak og høyre bærekule foran. Dette koster kr 2700 inkludert arbeid og deler. Forhåpentligvis løser dette problemet med risting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå forhørt meg med et annet verksted som igjen mener at bærearmen bør byttes, da det like gjerne kan være foringen og ikke bare bærekulen som er grunnen til risting.

 

Hva tenker dere om det?

 

Dette medførte selvfølgelig en merkostnad på 2000kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår