Gå til innhold

Min nye Golf7 viste seg å være Importbil

Ranger emnet


LouReed

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for noen dager siden en Golf 7 hos en forhandler i Oslo.

 

Forhandleren sa at den eneste som hadde brukt denne bilen var kona til sjefen ved bilforhandleren. Når jeg imidlertid fikk bilen fant jeg til min store forundring bilmanualer og servicehefte på polsk (?). Det som naturligvis har skjedd er at selgeren solgte meg bilen uten å informere om at den var importert fra Polen. Er selger pliktig til å informere om dette? Det står heller ingenting i annonsen om at det er en importbil.

 

JEg har veldig liten peiling på bil og ble veldig stressa av dette. Hva skal jeg gjøre videre ? Har dette noe å si for kvaliteten?

 

Det står i kontrakten at jeg har 57mnd nybilgaranti. Vil denne garantien være på lik linje med "Norsk" bil, da jeg kjøpte den hos en norsk bilforhandler?

 

Oæææ!!

 

Setter veldig pris på om dere kan hjelpe en kompetanseløs og stressa (import)bileier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du legge deg godt til rette i lenestolen, sette på TV-en, jekke en øl og ta det helt med ro. Kvaliteten på Golfer som sendes på transport Tyskland-Norge er naturligvis like god som Golfer som tar omveien via Polen. Hvis bilen har det utstyret du trenger, og snakker og gir feilmeldinger på et språk du forstår, er det vel ikke noe problem. Golf er det for øvrig nesten aldri feil på, så om garantien er på 5, 7 eller 57 måneder spiller liten rolle.

 

Før øvrig er det ikke noe uvanlig med importbiler i Norge. Troll og Think var vel de siste som ble produsert her i landet.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, kjente det var beroliggende (på lik linje med en nyjekket øl foran tven). Så det er altså samme kvalitet på en golf derifra som i Norge? Ble jo sittende og google dette og kom borti mange skrekkteorier om dårlig ditt og datt. Syntes bare det var litt rart at de ikke informerte om dette.

 

haha, jeg burde vel satsa på en nasjonalromantisk Troll :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs?

 

Er jo den samme bilen for pokker! Er ikke som om Volkswagen har en egen fabrikk for "norske biler", "polske biler", "svenske biler", "afrikanske biler", osv, osv. Har hentet en del importbiler i Drammen. Har sett Volkswagen Harald & Møller der flere ganger. Sett dem plukket opp Golfer, poloer osv flere ganger. Alt er laget på samme sted i Tyskland, så skjønner ikke hysteriet? Ingen Volkwagen, BMW, Mercedes, osv osv osv lages for/i Norge uansett, tror du det hadde vært god business?

 

Alt du hører om "norsk bil er så mye bedre" er bare bullshiit. Har hatt en nær venn som jobbet på Toyota , han hadde opplæring i å fortelle kunden om at det ikke var lurt å kjøpe import-bil. Den var mye "svakere" enn den kunden kunne kjøpe hos han.... $$$$. Bare rør, for å prøve å lure eventuell kjøper til å velge "norsk bil" som kostet mye mer/kjøpe en overpriset bil.

 

Folk som deg, som tror at "importbil er farlig, fordi mannen på butikken sa det"; presser nybil/"norsk bil" prisene i taket.

 

Så bottom-line: Quote: "Syntes bare det var litt rart at de ikke informerte om dette". Hvorfor gjorde han ikke det? Jo, fordi det er den samme bilen som en "norsk Golf". Dette med "norsk bil" har blitt et salgsargument fra store forhandlere for å lure A4-mennesker som ikke skjønner stort av bil/bilen dem kjøper. Gjør litt research neste gang, foreslår jeg :)

 

Import-bil VS Norsk bil = samme bilen. Ferdig. Forstått? bra. Du kan sove godt nå. :)

 

Ps: Mener personlig at "Norsk bil" er mye dårligere enn utenlandsk import-bil. Pga norske veier er elendige, mye salting, mye grus og steinsprutflekker, osv. Noe som fører til at bilen er mye mer slitt enn en eksempelvis tysk importbil som har kjørt på autobahn og gode tyske veier uten salt.

 

Skjønner ikke hvordan folk kan tenke "Åhhh, norsk bil. Den må jo være mye bedre. Den har vært kjørt på norske veier siden den var ny".

Endret av popza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største/eneste forskjellene mellom en "ny" norskimportert og en "brukt" norskinmportert bil er vel at du ikke vet med sikkerhet antall eiere før du kjøpte den og årsmodell er ikke nødvendigvis som du forventet deg. Dessuten har du liten sjanse til å sjekke om km kjørt i utlandet ikke er skrudd tilbake.........

Disse ??? vil muligens redusere verdi / pris når du skal selge / bytte inn bilen om noen år.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo be om servicemanual og eventuelt noe software på et språk du skjønner. Om bilen har navigasjon etc. er det jo greit med et språk man skjønner. Ellers absolutt ingen forskjell. Golf er Golf, uansett hvor dan har vært registrert før.

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske vanlig at folk betaler mindre for en bruktimportert bil enn for en "vanlig" importert.

Dette er jo pga. at folk betaler mindre for bruktimporterte, de bruktimporterte har ikke "garantiene" fra norsk importør.

En annen ting, som slettes ikke er uvanlig, er at norsksolgte biler ofte har utstyr som ikke er standard i eks. tyskland, for å tilpasse bilene norsk klima, eks. er varmetråder i frontrute, varmeseter, webasto, kjørelysautomatikk, dieselvarmer(oppvarming av diesel).

Noen har også annen termostat, annen programmering.

 

Og noen har ingen forskjeller.

 

Jeg trodde også forhandlere var pliktet til å opplyse om at nyere biler ikke var norsksolgte som nye?

 

I praksis har det nok ikke så mye å si, men mener du burde ha blitt opplyst om det.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vett ikke om golf mk7 bare lages i tyskland,vett att mk4 og mk5 blei produsert i flere land som brazil,argentina og sør afrika.

Kvaliteten på de sør amerikanske golf4 skal være dårligere enn de tyske og argentina og mexico lager fortsatt golf4.

Det tyskproduserte golf4 som kom fra wolfsburg har W som første bokstav i chasis nr og alle fabrikkene har kode som blir brukt,nå vett ikke eg om golf mk7 har samme system men er flere plasser på nett du kan finne ut mye om bilen ved og søke på VIN(chasis nr).

Uansett bør forhandler opplyse om att bilen er importert og om samme rustgarantier og etc har like lang varighet,synes det er direkte useriøst og ikke nevne det.

Tenker også på når du ein gang skal selge bilen,er den da like mye verdt og vil den være like lett og selge som ein bil som ikke er importert.

Faren min kjøpte seg ein ford mondeo og fant seinere ut att denne var importert dette endte med forlik og att faren min fekk godt avslag på neste bil han kjøpte fra samme forhandler.

Dette var jo ikke ein heilt ny bil, den modeoen var 2år gammel da dette skjedde.

Her er info om de forskjelige golfene og hvor de tidligere modelene blei laget:https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er også greit å vite at biler importert av norsk importør har 5års garanti ifølge norsk lov.

Mens biler som er privatimportert har ingen garanti utover det fabrikken gir og det er ofte få år som f.eks 2 år.

Men det er ingen forskjell i kvaliteten på bilen utover at noen kan ha utstyr tilpasset skandinavia som f.eks forsterket batteri, annen termostat, varmeseter og så videre. Som regel blir sånne utstyr montert av importør.

Mercedes 230E 91mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel en betydelig forskjell dersom det skal være 2 år garanti kontra 5 år?

 

Ring å spør Møller om de fikser bilen for deg gratis i 5 år. Hvis ikke kan det være at butikken har solgt med tillegggaranti for de ekstra 3 årene. Veit noen forsikringsselskap selger det.

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår