Gå til innhold

Førstebilkjøp. Hvordan gjør jeg det?

Ranger emnet


Ctrl+Alt+WD40

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på hvordan jeg skal kjøpe en bil?

Har gjort meg lei av å kjøre dama si megge(Megane), så har funnet meg en bil som jeg falt pladask for.

Men så lurer jeg på hvordan jeg skal gå fram. Første problemet mitt er at jeg ikke får sett på bilen siden den ligger på andre siden av Norge. Skal jeg da kreve tilstandsrapport? Bilen koster over 30 lapper så om han mener den er verdt det burde det vel ikke være noen problem?

Problem 2: Hvordan ordner jeg forsikring som ikke skal stå på meg?

Problem 3: Når setter jeg over pengene?

Problem 4: Salgsmelding?

Kan noen veilede meg i prosessen, eller geleide meg videre til en annen tråd som forklarer dette?

(Fant ikke noe når jeg søkte)

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:forsikring som ikke skal stå på deg kan ikke du tegne det må person som forsikringen står på ordne.

Skal du ha bilen i ditt navn så må du først sjekke om bilen kan stå i ditt navn og bli forsikret av noen andre,har ikke anelse om det går i det heile.Om bilen skal stå på forsikringstakers navn kan du ta med deg salgsmelding som er undertegnet,evt kan du spør om selger kan sende salgsmelding(del2 av førerkort) til deg sånn att du har det ferdig undertegnet.

2:pengene bør du ikke overføre før bilen er prøvekjørt og du har skrevet salgsmelding,Du bør også få ein NAF test før du drar og kjøper bilen det koster 2000kr men det koster mye mer og bli lurt.

Lykke til med bilkjøp :-)

Du bør sjekke hva andre tilsvarende biler koster på finn etc,og også se på like biler om noen er nærmere der du bor.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal undersøke det med forsikringen og hvem sitt navn det skal stå i. Skal den være forsikret før jeg henter nytt vognkort? Hvordan fungerer dette?

Også forsto jeg ikke helt "spør om selger kan sende salgsmelding(del2 av førerkort) sånn att du har det ferdig undertegnet.". Utdyp?

Du har jo en NAF test som er på 60 punkter som koster 1250. Er ikke den grei nok? Den dekker ikke karosseriet men stoler på annonsen på det punktet.

Endret av Ctrl+Alt+WD40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen besiktes, salgsmelding og kontrakt skrives, salgsmelding leveres SVV av selger/kjøper, kjøper må betale omregistreringsavgift (og evt. andre utestående avgifter, sånn som årsavgift og forsikring må være i orden), midlertidig vognkort kan hentes samtidig som omregistrering er betalt hos SVV hvis PKK og forsikring er i orden. Nytt vognkort kommer i posten.

 

Forsikringstager må også være eier på privateide biler.

Hvis du ikke vil forsikre bilen på deg men en av foreldrene, kan du stå som medeier og vil da slippe omregistreringsavgift hvis du noen gang skal ha bilen i ditt navn.

 

Årsavgift og omregistreringsavgift satser finnes på Toll.no - Tollvesenet.

Forsikringspremie er lettest å få ordentlig pris på hvis du ringer forskjellige selskaper.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle stå Vognkort he he :-)

Du kan forklare situasjon til selger att bilen ikke skal stå i ditt navn og om han kan selge del2 av vognkortet til deg i posten før du drar og henter bilen sånn att den du får undertegnet denne og har den med når du møter selger.

Før var det salgsmelding man kunne få hos statens vegvesen vett ikke om de finnes lenger men om de gjør det får du bare den som bilen skal stå på til og skrive under den og har den med når du møter selger.

Den NAF testen dekker den motor og drivverk?,motor og drivverket er noe av det viktigeste og er skikkeligt dyrt og fikse.

Nå er det bil til 30 000kr og da må du rekne med litt småplukk.

Nå lurer jeg på hvilken bil du skal kjøpe,er lettere og gi deg råd om du skriver hvilken bil du skal kjøpe da kan de som har lik bil skrive om hva som er kjente feil og hva du bør sjekke ekstra nøye.

Om du vil kan du også legge ut finn annonsen,men forstår om du ikke vil legge den ut er bare mye lettere og hjelpe til mer opplysninger du legger ut :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg lurer på hvordan jeg skal kjøpe en bil?

Har gjort meg lei av å kjøre dama si megge(Megane), så har funnet meg en bil som jeg falt pladask for.

Men så lurer jeg på hvordan jeg skal gå fram. Første problemet mitt er at jeg ikke får sett på bilen siden den ligger på andre siden av Norge. Skal jeg da kreve tilstandsrapport? Bilen koster over 30 lapper så om han mener den er verdt det burde det vel ikke være noen problem?

Problem 2: Hvordan ordner jeg forsikring som ikke skal stå på meg?

Problem 3: Når setter jeg over pengene?

Problem 4: Salgsmelding?

Kan noen veilede meg i prosessen, eller geleide meg videre til en annen tråd som forklarer dette?

(Fant ikke noe når jeg søkte)

Takk på forhånd!

 

Dama di har tydeligvis bil allerede, så det kan jo være en idé å spørre henne hvordan man kjøper en bil. Tror ikke hun anser deg for å være en tøffel for det. I så fall er hun ikke noe å spare på uansett.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår