Gå til innhold

1999 Audi A6 2.4 Quattro automat - Serviceintervaller og oljetyper

Ranger emnet


tussi18

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nå besiktiget en 1999 A6 2.4Q automat og bestemt meg for å kjøpe den.

Og det første jeg skal gjøre er å ta en skikkelig service.

 

1. Lurer derfor på serviceintervaller på:

- Oljeskift motor

- Oljeskift girkasse

- Registerreimbytte

 

 

2. Hvilke oljer skal jeg bruke og hvor mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeskift motor; 10.000km

Oljeskift girkasse; 60.000km

Reg.reim; 90.000/120.000km (ring møller i morgen for å bekrefte.)

 

Oljemengde står i instruksjonsboka.

5w-30 Helsyntetisk Castrol eller Mobil1 er bra oljer, Biltema duger også til en viss grad. Filter kjøpes ikke på Biltema.

 

Olje til girkassa har jeg ikke for hånden, men dette kan også Møller svare på, evt. noen andre forumbrukere.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapping, av med bunnpanne, bytte filter, rense magnet og oljesump, ny pakning og monter bunnpanne.

Ved fylling av olje må en også ha VCDS for å få riktig oljemengde, det er kritisk at det er riktig så har du ikke VCDS, ikke ta oljeskift på kassa selv.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hentet bilen nå btw.

 

Kjempefornøyd. Meget pen og helt fantastisk å kjøre.

Blir bytte av registerreim i dag antageligvis.

Bilen er gått 15000km over grensen for bytte av regreim så har noia. Kjører derfor ikke med den før det er gjort.

 

I tillegg blir jeg å ta oljeskift på motor. Girkasse må jeg finne mer ut av først, oljetype, mengde og pris. Samt om det er mulig å utføre på verkstedet til min far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanden, er det nødvendig å bytte vannpumpe ved bytte av registerreim?

6000kr i bare deler for registerreim sett med vannpumpe og slikt.

 

1290 for reima, antar 3000kr for vannpumpen.

 

Noen som har noen tips eller råd? Dette var penger jeg ikke hadde veldig lyst til å ut med :(

EDIT: Og er det forresten reim, eller er det kjede?

 

Fant dette, registerkjede: http://www.reservedeler24.co.no/bil-merke/reservedele-audi/a6-avant-4b-c5/8946/10511/registerkjede.html

 

EDIT2: Og er det mekanisk eller elektrisk vannpumpe på denne? Ærh, skikkelig frustrert nå. er så mye deler i forskjellige nettbutikker at jeg blir helt forvirret.

Endret av tussi18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

gammel tråd, men folk les enda her.  Skift og Termostat samtidig. Blir dyrt ellers å skifte termostat. Den ligg bak register

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Bruker Biltema 10-40 ta den lekk olje i semiringene..

Best jeg får de skiftet når jeg skifter register

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår