Gå til innhold

Hjullager bak, A6 2.0

Ranger emnet


JimCKF

Anbefalte innlegg

Trenger begge bak, men er ikke sikkert på at jeg finner noen som selger det. Hvilke dimensjoner leter jeg etter? Biltema har et sett, men oppgir at det er for biler med trommel. Jeg har jo skiver.

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skal være samme koniske hjullager for både trommel og skiver bak på Audi 100 / A6 91 til 96

Delenummer komplett sett: 4A0598625A

 

 

Edit: ser at Jägermeister har svart at du må bytte hele navet (som inkl. lager).

Da trenger du trolig i tilllegg ABS ring: 443614149A

 

 

Det går kanskje ikke å banke ut lagrene - jeg ser litt motstridende (?) info om dette.

 

--

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MECA Online Norge

Er laget på akkurat samme måten som med trommel. Bare at lageret sitter i bremseskiva. Du bør jo vurdere og bytte bremseskiva samtidig om den begynner å bli dårlig så du slipper den samme jobben til neste eu kontroll.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielle greier. Kan det hende at det holder å stramme sakene? Det er ingen skrapende eller hylende lyd i lagrene. Bare litt slakke.

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Strammet opp, og har kjørt noen mnd i etterkant. Bilen spiser fremdeles dekk, men ikke like fort. Nå er det derimot en høy brummelyd et eller annet sted, i "takt" med rullehastigheten. Jeg trenger altså fremdeles nye lagre, vil jeg tro. Spørsmålet er derfor fremdeles det samme: Hvilken type lager?

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en C4 1.9 TDI juni-97 gammel type. Den har jeg byttet hjullager på, kjøpt hos biltema delenummer: 74-032. Dette delenummeret står det også på biltypen A6  95-96 som vel gjelder din bil?

Når jeg ser i papirutgaven høst-vinter 2013-14 finner jeg lageret, men jeg prøvde å søke delen opp i nettkatalogen deres, der fikk jeg ingen treff. Jeg fikk heller ingen treff når jeg logget reg.nummeret på min Audi.

Mulig jeg har et umontert lager liggende hvis det forsatt skulle være aktuelt med hva biltema har merket lageret med.

 

Edit: Jeg ser at det er litt uklart om monteringen av lageret. Bak er det ganske enkelt å bytte selv. Jeg bruker en gammel pipe fra et avdanka pipesett (23mm uten at det betyr noe) til å banke inn lageret. Når du skal banke det gamle ut er det innvendige spor som gjør at du finner feste tilen liten meisel eller lignende. Utvendig er ikke lageret konisk, men alle hjulager jeg har vært i nærheten av har en konisk rullebane. Det er vel pga at kraften virker i flere retninger på et slikt lager. Foran må derimot lageret presses på med kraftigere verktøy (hydraulisk presse) og er noe jeg lett overlater til verkstedet.

Når det gjelder forholdet pris/kvalitet vet jeg ikke mer enn at på mitt faste verksted syntes de det er uproblematisk med Biltema sine lager. De koster i hvertfall 179.- pr stk og en ekstra tube lagerfett til under femtilappen går ikke ut over hverken lommebok eller humør. Jeg pleier å sjekke/etterdra 2 ganger etter at lageret er byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg gjør som stasomfa og retter opp i noen uklarheter her.

 

Det er IKKE i skiven lageret sitter, det er i hjulnavet.

Demonter caliper og skive, så tar du av "senterkoppen" og løsner mutteren.
Da kan du bare dra av hele navet.

Plukk ut hjullageret del for del, så til slutt skal du sitte igjen med en konet metallring som du slår ut med en pipe av passende størrelse.

Når alt er ute, rengjør du det godt og setter på plass ny metallring og påfølgende hjullager før du påmonterer alt dette på spindelen. (husk masse hjullagerfett, aldri nok)

 

Så strammer du til passende moment hvor navet bremser av trykket på hjullageret og en kvart rotasjon tilbake(90 grader ut igjen). så fester du alt med riktig verktøy.

 

EDIT: Beklager seint svar, ny jobb som krever masse tid borte fra PC, så jeg la ikke merke til at denne var så "gammel"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hadde bilen på firehjulskontroll her om dagen, men fikk beskjed om at den ikke kunne gjennomføres pga. slakke i venstre lager bak. Kjøpte derfor ett lager fra Biltema, men bare 15 minutter etterpå ble det stopp! Jeg byttet da selvfølgelig venstre lager, som var den siden bilen hadde spist dekk på, og den siden verkstedet hadde kommentert. Lageret var helt klart skadet, og brummelyden jeg har blitt så vant til forsvant. Det skulle dog vise seg at det var HØYRE lager bak som hadde havarert.

 

Når det gjelder montering og demontering av disse lagrene var det ikke like rett frem som forklart her. Den innerste ringen på det bakerste lageret sto bom fast på "akseltappen", og måtte tas med vinkelsliper. De ytterste ringene lot jeg stå igjen, da de så helt fine ut, men på høyresiden må jeg nok bytte alt.

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å klare opp i hvordan dette satt hos meg, siden vi har flere forklaringer her nå:

 

Lagrene sitter utenpå en "akseltapp" som er skrudd vast i fjerbenet med 5-6 umbraco-bolter. Ytterst på denne tappen sitter også låsemutteren. Utenpå lagrene sitter igjen navet, og utenpå navet sitter bremseskiva. For å få av skiva må hele bremsekalipperen av, og den er festet med 2 stk. 7 mm umbraco. Det er antakelig lettest å dele kalipperen først. Da trenger man i så fall en 13 mm og en 15 mm fastnøkkel.

 

Når man først har delt kalipperen er det like greit å smøre opp de to tappene 13 mm boltene gikk inn på. Her klemte jeg bare inn litt hjullagerfett. Tappene oppførte seg da som dempere, og ville ut igjen, men med litt makt klemte jeg lufttrykket ut, slik at de satt på plass og gled godt. Satte så pent på plass gummihettene igjen, slik at det ikke blir masse gørr inni der.

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår