Gå til innhold

Rett til heving av bilkjøp?

Ranger emnet


palgrave

Anbefalte innlegg

Hei, jeg solgte min golf 2000mod for 1 mnd siden og nå vil kjøper heve kjøpet pga en feil som er oppstått og som vil koste 15000 å reparere. Bilen var i daglig bruk da jeg solgte den. Feilen var visst vakuumslange eller toppakning. Hvilken rett har kjøper til å kreve erstatning eller heving? Bilen ble solgt for 33000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om km stand eller motor, men med tanke på pris og årsmodell er kanskje ikke rund 200' så usannsynlig? Skrev/huket du av på "Selges som den er "? Utdrag fra lenken over:

"Det hender at selger tar forbehold om at bilen selges «som den er» eller liknende. En slik ordlyd vil ikke frita selger for alt ansvar. Du kan ha et krav mot selger dersom:

 

-Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet

-Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet.

-Det er også en mangel hvis bilen er i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst, prisen, alderen og kilometerstanden."

 

Vet jo heller ikke noe om tilstanden til bilen da den ble solgt, f.eks hva du visste, hvordan bilen gikk osv. Til den prisen (og sannsynligvis km stand) kan jo alt skje. Men jeg har hørt mye rart, så du får håpe kjøperen er en type som skjønner at han ikke har kjøpt nybil med garanti... For da kan du ha litt arbeid foran deg, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørt 130 000km.

Kjøper mener at "bilen er i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst, prisen, alderen og kilometerstanden".

Jeg er ikke enig i dette punktet siden det er snakk om en spesifikk feil som fører til at bilen ikke starter, og som har oppstått etter salget. Jeg hadde ikke problemer sålenge jeg hadde den. Bilen er kjørt 1 mnd etter salget.

 

Hvordan anbefaler dere å argumentere til kjøper? Han vurderer å videresede saken til forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår