Gå til innhold

Løs støtdemper bak - hva skal man gjøre??

Ranger emnet


Trønderpeis

Anbefalte innlegg

Hoi.

Har en 1998 Passat sedan som nylig har fått knisninger bak.

Problemet oppstår hyppigst ved lav hastighet og over ujevne flater - f.eks. fartshumper.

 

Da jeg løftet opp bilen merket jeg at hele demperen på venstre side ranglet og var litt løs på nedre festet.

Bolten som går gjennom demper øyet kan roteres og dyttes litt frem og tilbake. Det er som om den har mistet grepet inne i øyet, samt at den har slått seg ett litt større hull. Jeg har forsøkt og løsne bolten evt stramme mer, men den sitter bom fast. Ser ut som en låsemutter også forsåvidt. Den må vell kuttes av?

 

De jeg har pratet med tidligere (ingen mekanikere) sier at hullet må sveises og files opp evt sette på en overhalt hjuloppheng.

Begge valgene er vell ganske dyre?

Og er det nødvendig? Kan jeg ikke bare sette inn en ny bolt og stramme som fy?

 

Bildet viser demper feste fra bolt siden. Mutteren sitter inne i hjulopphenget. Alt ser jo greit ut her, men bolten er altså løs!

Skal se om jeg får lastet opp flere bilder etter jobb. De var for store for forumet :P

post-78456-13804855122924_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ha byttet demper jeg å. Dra innom Møller og kjøp med nedre mutter og bolter så får du byttet alt.

Bytt på begge sider, så du får lik effekt

 

Fant ikke noen demper via Møller Bil, men Mekonomen hadde denne -

Artikkelnr: 10-M269023

BENEVNING: Støtdemper bak sedan, ikke sport, gas Fabr. Mekonomen

Pris: 1279.00

 

og denne -

Artikkelnr: 10-45007

BENEVNING: Støtdemper bak sedan, ikke sport

Pris: 1265.00

 

Jeg får vell bare spørre de om hvilken jeg skal ha da prisen er den samme. Men trenger jeg flere deler eller pleier alt og følge med på slike ordre?

 

Har også lest meg litt rundt om bytte av demper nå (aldri byttet en demper før, men kan jo å skru litt :P).

Kan det tenkes at dette vil ta mellom 2-4 timer for begge? Eller pr stk?

----

 

Arbeid:

- Fjerne all plast rundt topp av sikkerhetssele.

- Fjerne belterullen.

- Ta av hjul og jekke opp bilen

- Løsne muttere på topp av fjærbenet

- Løsne bolt til fjærbenet nede

- Rykk av støtdemperne

- Klemme sammen fjærene

- Sett inn nye (bør det monteres mansjett/hette e.l. over demperne ?)

- Fest bolt og muttere på topp og bunn

- Skiver og splinter må settes på i riktig rekkefølge

- Hold belterullen i riktig vinkel når denne monteres

- sett på plass plasten

 

Av "spesialverktøy" trengs fjærklemmer.

Ser det ut som jeg har forstått det riktig da ?

 

----

 

Dette ble hentet fra en annen tråd - http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/passat/87323-bytte-stotdempere-bak-hjelp.html

Det er jo da fra en stv 91 mod, men prosedyren er kanskje den samme??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fant riktig modell på ETKA ble det lettere. Så på 4motion jeg.

 

Men iallefall, lett jobb å bytte dempere.

Skru ut nedre feste på demperen på begge sider (nr 9 og 10 på bilde). Bilen vil holde høyden sin, og boltene vil bli lettere å få ut siden det ikke er noe belastning på de da. Så løft opp bilen. Trenger ikke å ta av hjulene. Øverst på demperen sitter det 2stk sekskantskruer (nr 13 på bilde). Skru ut de, og demperen er løs fra bilen. Gjør det motsatte da du skal sette inn ny demper.

 

[ATTACH]39280[/ATTACH]

 

Bytt gjerne del nr 11 på bilde da dette er en svakhet i følge Møller. Mine fester knakk for noen uker siden.

post-75166-13804855124972_thumb.jpg

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter beskrivelsen i første post, så synes det ikke helt opplagt om det er demperne som er defekt.

 

Jeg ville skrudd løs demperen i det nederste festet for å se nærmere hva som er problemet før evt. bytte.

 

--

 

Godt tips! Det var i grunn det jeg i utgangspunktet tenkte før jeg løpte og kjøpte dempere. Og etter det du sier så blir det første steg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nais! Da skal jeg jammen se om jeg får kjøpt dempere og bytte i helgen om tiden strekker til :)

Takker så langt for gode tips!!

 

Om det ikke haster, kan jeg selge deg bedre dempere enn de på Mekonomen, for eksempel 10-45007 (1265kr på Mekonomen) er av merke Monroe, de kan jeg skaffe til ca 350kr, men anbefaler å kjøpe noe bedre. Kan selge OEM dempere for ca 800kr/stk eller BOGE, KYB, SACHS om du vil ha noe billigere. :) Send meg en PM om du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Sweet! Da var det gjort etter litt sommerferie og tilgang til skikkelig utstyr.

Takker TKarlsen!! :D

 

PS: Bytta kun bolten og festet på ny med låseskiver og låsemuttere. God som gull!

Demper festet har gjenger innvendig som var gåene og den gamle bolten var helt nedslitt, men bilen er så gammel at ny demper trenger den ikke (selv om noen kanskje synes det :P).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår