Gå til innhold

Skoda Octavia 7 trinns DSG - ikke nødvendig med oljeskift?!

Ranger emnet


Summit

Anbefalte innlegg

Disponerer en 2010 mod Skoda Octavia tdi med 7 trinns DSG på jobb, føler ikke at girkasse en like responsiv som tidligere.

Jeg brukte bilen sist i fjor sommer da hadde den gått ca 60 000, nå har den gått vel 100 000 og en annen person har disponert bilen i mellomtiden.

 

Snakket med Møller vedrørende oljeskift, de sa at dette ikke var nødvendig. Bilen har vært inne til service iht. servicebok ved 30 000, 60 000 og 90 000 km - men olje i DSG kasse har aldri vært skiftet. I følge serviceintervall skal oljenivå og oljekvalitet kun kontrolleres hver 60 000 km (om det blir gjort aner jeg ikke). 6 trinns DSG skal riktignok bytte olje hver 60 000 km.

Det mente at den mindre responsive kassa skyldtes at den er "intelligent" og har tilpasset seg bruken til han som har kjørt bilen i mellomtiden (ca 40 000 km) og at han må ha en annen kjørestil enn meg.

 

Jeg synes det høres merkelig ut, og kan ikke skjønne annet enn at girkassa har godt av å få byttet olje når den har gått over 100 000 km ?!

 

Et lokalt verksted (ikke møller) tilbyr BG service hvor de kjører full rens av girkasse og bytte av ALL olje, er dette noe som kan utføres på en 7trinns DSG og er det evnt noe som anbefales?

Min bil: 2001 Golf 4 stasjonsvogn - 1.9 tdi 90 hk - 4 motion - 5 trinns manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde møller hadde lært av de såkalte vedlikeholdsfrie girkassene sine. Jeg ville fått skiftet olje på den uansett. Om kassa ryker så blir det ikke billig. Hvertfall når garantien går ut.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 trinns DSG har våt-clutcher som står i gearkasseolja. Dermed blir det mer belastning på denne olja. 7 trinns DSG er en "manuell" gearkasse med tørre clutcher. Og siden gearene ikke kobles inn og ut på samme måte som en tradisjonell manuell gearkasse blir det nok mindre forurensning i olja, så de har nok belegg for at oljeskift normalt sett ikke er nødvendig. Men like fullt hadde jeg nok ha skiftet olje på samme måte som en vanlig manuell gearkasse.

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. . .

Men like fullt hadde jeg nok ha skiftet olje på samme måte som en vanlig manuell gearkasse.

 

. . . som heller ikke skal være nødvendig, og som veldig få gjør,

men som helt sikkert kan være fornuftig om man ønsker at bilen skal kunne vare i flere 10-år.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår