Gå til innhold

Audi 100 2.8 V6 Starter ikke

Ranger emnet


jacobsen84

Anbefalte innlegg

hei jeg har ett veldig stort dillema. jeg har en audi 100 2.8 v6 aah motor 12-1990 modell. skulle bare dra te en kompis bilen gikk normalt da. men når jeg sku starte igjen var det ingen gnist. har skjekket alle pluggene og det finns ikkje gnist i det hele tatt :( og tviler da att alle tre coilene har tatt kvelden på engang. kan det være tenningsmodulen?? jeg hadde problemer av og til når jeg sku trykke inn clutsjen att motoren bare døde og startet igjen når jeg satte den i gir igjen og det luktet småsvidd i bilen par dager før den stoppet helt.. dysene åpner seg siden det spruter ut bensin fra sylindrene når jeg starter den uten pluggene i motoren. folk sier det kan være tenningmodul eller hallgiver eller hjerne.. men hva er mest sannsynelig??? og hvor sitter hjerne, tenningmodul og hallgiver?????? og har motoren en form for nødmodus???? oxo har jeg ett problem til.. når jeg kjører så bråker det fra girkassa som omtrent som en rallygirkasselyd om dere kjønner hva jeg mener.. den bråker mest på første gir men kun når jeg drar på litt og slepper gassen da kommer lyden værst. hva er det??? håper så inderlig på svar. :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å gi noe konkret svar, her må du feilsøke. Jeg ville begynt med å sjekke hallgiver, samt ledninger til denne. Så gått videre til tenningsmodul og tenningslås om det ikke var gnist.

Og nei, dette er ingen nødmodus!

 

Jeg har tegninger på AAH, da til A6 C4, de finner du her Audi C4 Motor AAH 2.8 1997.pdf -- Quattro73

 

Når det gjelder girkassen, har du sjekker oljenivået? Har giroljen blitt byttet? Ulyd kommer som regel av at noe er (ut)slitt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. :) takker for tegningen men synd det var på tysk :P hehe men skal ta diagnose test på den til mandag så da får jeg litt mere konkret svar. men jeg håper mest det ikkje er hjernen.. men kan det lukte svidd i bilen fra motoren om noe er røket der??? men hva kan være galt me tenningslåsen? trudde ikkje bilen ville kinne engan om den var gåen :) og hvor ligger hallgiveren? har funnet tenningsmodulen den satt på torpedoveggen på venstre side når du står foran bilen. og hjernen ligger under baksetet. :) men har du tips for hvordan man enkelt kan resette hjernen senere? om noe sku skje.. er litt villig te å lære litt om dem bilene.. det er en fantastisk bil å kjøre. noe helt annet enn min a4 som jeg hadde tidligere.. mye mindre foringer å bytte ut husker jeg når jeg måtte bytte bærebruene på den a4. bare 8 stykk :P men som jeg har lært dem gamle bilene er mye mere solide.. men skal da ta og skjekke oljen på girkassa :) men har ett spørsmål te : bilen er allerede blitt byttet om te en s4 front. fanger panser og skjermer. men da tenker jeg hmm 2.2 turbo.. lett å bytte eller ett rent helvete?? tenker på ledningsnett osv. :) takker så mye for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke ECU som er røket, ei heller ligger den under baksetet. Den er rett foran/under der passasjeren han føttene, altså inni foran, mot torpedoveggen. Styremodul under baksete er nok til ABS.

Bakstykket på tenningslåsen kan ryke, koster lite og er fort gjort å bytte. Jeg sier ikke at dette er feil på din, hva som er feil må du finne ut ved å måle deg frem. Og man kan meget godt kjøre motor på starter selv om denne er defekt, er mange kontaktsett inni denne.

Hallgiver (G40) er bak på venstre sylinderrekke, se bilde her . Sjekk/mål hvor du har spenning og ikke, selv om skjemaet er på tysk så burde det gå greit. Sjekk videre om du har pulser fra G40, sikringer, coiler osv.

 

Å bygge om til 2.2T er en del jobb, hele ledningsnettet må også byttes ut.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tysen takk for hjelp :) men har denne bilen obd kontakt??? eller er det dem tre kontaktene framme under panseret helt fremst under ett deksel med masse releer?? :) tenkte på diagnose. :) har du noe tips og triks når det gjelder bil og motor? noe som kan spice den opp litt eller noe form for det? effektanlegg? om du har peil på sider med styling og tuning til denne bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg ha da byttet tenningsbryter og tenningsmodul. men uten hell. jeg vill bare spørre men siden det luktet svidd i bilen par dager før bilen stoppet helt. det kan ikkje være noen releer som styrer hjerne eller tenning som kan foresake problemet? jeg har ingen mulighet for diagnose siden ingen i nærheteten har peil på det. lurte da på litt svar siden jeg ikkje har så veldig råd til å kjøpe hallgiver osv å aldri komme noen vei. :) hva er mest sannsynelig? om dere mener mest att hallgiver er skyld hvor får jeg tak i denne delen på nettet?? skruvat har ikkje og heller ikkje norskbildelsenter som jeg vanligvis handler hos..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delenummer 078905161C. eBay.

Hvis du vil ha en OEM-del, kan jeg selge den for ca 850kr, leveres ca 22. juli... Hvis det haster, kan du prøve Møller. Hvis det ikke haster og du vil ha den billigere så kan jeg skaffe en sensor av merke Bosch. Må sjekke prisen men tror den ligger et sted mellom 400-500kr.

Endret av Jägermeister
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår