Gå til innhold

Oledaniel: Honda Civic Hatchback 90 prosjekt Ultimate Ungdomsbil

Ranger emnet


Oledaniel

Anbefalte innlegg

Har tenkt på litt forskjellig.. 

 

Servo, det må jeg ha.. Siden jeg har sportsratt, så er det veeeldig tungt å styre med, så derfor må jeg ha servo..

 

Men siden jeg må ha servo, så tenkte jeg også på en annen motor..

 

Kom over en 1,8VTI Vtec motor, tenkte at det hadde vært en morsom motor i den andre civicen min (1996), ringte til Honda og spurte de, da må jeg bytte ledningsnett,girkasse,hjulloppheng, + sveising av motorfester, noe de ikke anbefalte meg i det hele tatt..

(bilen min har 116hk, Vtec'en har 166, 50hk er en del i en liten bil)

 

Siden det var så mye styr å få bytte motor fra en 1,6 til 1,8, så tenkte jeg at det ikke var noe poeng i å prøve på prosjektbilen engang..

Har derfor spurt folk hva de ville gjort, og svaret fra de jeg spurte var "Turbo".

 

 

Poenget er at jeg aldri har bygd turbo i en bil før, vet ikke hvordan det gjøres og vet ikke hva jeg trenger av deler.

Er det noen som kan hjelpe meg litt? Søkte opp forskjellige plasser der de selger turboer, men er vell ikke bare å velge å vrake..

 

 

Så hvilken deler må jeg skifte, hvilken deler bør jeg skifte, og hvilken deler trenger jeg?

(+ fremgangsmåte hadde vært fint !)

 

 

Håper noen kan hjelpe meg litt..

(Om det er relevant så er motoren min 1,5 med 94hk, motorkode har jeg ikke funnet enda.. )

-Corolla e9

-Mitsubishi Eclipe -98 (solgt)

-Honda Civic Hatchback -90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noe særlig vits i å sette en turbo på en 1,5 liter...? Den er liten nok som det er, tror ikke du får store tallene fra den men det er jo lov å prøve. Hadde jo vært litt artig :)

Kan ikke mye om Honda men vile trodd at motorbytte til 1,8 eller K20 ville vært billigere og mer holdbart.... Turbo er ikke bare-bare om det skal være holdbart

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha turbo blir det fort dyrt..må bytte manifold, skaffe turbo, legge opp/lage olje retur osv.burde vell bytte til annen innmat i motoren din om det skal være noe holdbart,tilpasse eller bytte eksosen, må godkjennes ellers sliter du på eu osv. .sikkert mye mer bare dette jeg kommer på akkurat nå..ville droppet tanken! Kjøp. Noe med turbo eller vær fornøyd med det du har..=]

Don't follow me, I'm lost too..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fremdeles mest lyst å kjøpe vtec'en ja, sveise motorfester, flytte over motor,girkasse og ledningsnett, det ser jeg på som enklest, da jeg har byttet motor osv flere ganger..

 

Har også lyst å ha ut motoren så jeg kan tectylere motorrom osv, så får vell bare ringe Honda igjen å spør hva som er enklest og hva som kan bli lovlig :p

-Corolla e9

-Mitsubishi Eclipe -98 (solgt)

-Honda Civic Hatchback -90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda kommer nok ikke til å anbefale deg noe som helst..finn ut hvor store bremser,vekt på vtec motoren samt alt. Annet som skiller din å vtec. Så sender du en god søkndad til vegvesenet der du forklarer hva du oppgraderer osv. Vær nøye Vent på svar før du Gjør noe. Trenger nok å få papirer fra honda på motorbytte :)

Don't follow me, I'm lost too..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Hei, har ikke stoppa helt med prosjektet enda..

 

Sitter å vurderer ett par ting..

 

 

Det første; Felger!

IMG_2168.jpg

IMG_2169.jpg

IMG_2170.jpg

 

Felgene har voldsomt kant (Noe jeg liker godt), men dog ikke lovlige på bilen.. Det er vell Et 15 og Et 0 på felgene, stikker noe voldsomt utenfor bilen, felgen tar også inn i støtdemperen...

De er kun testa på bruksbilen, og ikke prosjektet, men regner med at det blir ca samme på den..

 

Det jeg vurderer er å kutte opp litt hjulbuene på prosjektet, og brette de litt ut og sveise.. Har også håp om å finne "Skrudde-spacere", vet ikke om jeg får tak i det til bilen..

 

 

Skal også snart kjøpe nye sideskjørt siden jeg ikke orker tilpassing av de jeg har, og skal kjøpe nytt ratt..

 

 

 

Bilen som er på bildene her (Civic Mb1), skal muligens bli delebil til prosjektet. Da er delene jeg har tenkt til å ta servoen og tannstang, og elektriske ruter.

Har sett litt rundt på deler til prosjektet, sitter fremdeles å vurderer å oppgradere til skivebremser bak + ventilerte skiver rundt hele bilen. Har også vurdert å kjøpe helt ny eksos, med eksospotte på hver side bake, men kan også hende at jeg bare har det slikt det er og lager til en "pyntepotte" på andre siden..

 

 

Når været begynner å bli litt mer stabilt, så skal jeg ta av fangerene og tilpasse litt med glassfiberduk, er ikke mye igjen før jeg sier meg ferdig med de:)

 

Skal prøve å få lagt ut bilder når jeg har mulighet:)

-Corolla e9

-Mitsubishi Eclipe -98 (solgt)

-Honda Civic Hatchback -90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

 men kan også hende at jeg bare har det slikt det er og lager til en "pyntepotte" på andre siden..

 

facepalm_zps0f4f6554.jpg

 

missforstå meg rett, det er bra du "fikser opp" en gammal klassikker, og har planer om og bruke den, men hvorfor kaste bort penger på noe som ikke har noe effekt? kjøp heller en trimkam og grenrør for de pengene, eller coilovers. men nå har ikke jeg noemed din økonomi og gjøre, men er bare et lite tips :)

http://rustent.norwegianforum.net/

1984 golf 2 1,6 cl- ratlook

1985 golf 2 1,6 gl-spiker

mercedes w123 1982- oldschool

toyota corolla- herjebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vil det nødvendigvis syns så mye om du bytter motor da? En Vtec motor i bilen din vil nok få den til å gå

temmelig fort :) 1,5 du har nå er sikkrt strupa litt, men er vel minimalt å hente ut. Og du må nok ha ganske heftige

modifikasjoner for å hente ut en del mer. Kam er selfølgelig et alternativ får å dra ut mer turtall og effekt. Så bør du

endre innsugskanaler, bensintilførsel og tenning for å få bedre fylling. Lette alle beveglige deler i toppen, større ventiler muligens,

kanskje andre stempler som går klar av ventilene,  OSV.. Alt dette er allere gjort i Vtecen (så vidt jeg vet) :P

Så det blir lite vits å bruke masse energi og penger på a lage en motor som ikke har høyrere effekt,

og som går dårligere ved lavere turtall :) Tviler på at noen reagerer no særlig med mindre motorrommet

dit skriker at bilen er blodtrimma.. slik som en turbo som fyller opp plassen vil gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår