Gå til innhold

Lademoen: VW Golf 1 Cab - Langtidsoverhaling

Ranger emnet


Lademoen

Anbefalte innlegg

Så er det slik at Einseren har stått stille i tre år med sprukket blokk, og etter å ha nevnt bilen i en bisetning her en dag, fikk jeg det sparket bak som jeg trengte for å ta meg på tak. Golf 1 GLI 1.8L Cabriolet Sportline fra 1992, bygd (eller ombygd?) hos Karmann. Flere kjenner seg sikkert igjen når jeg sier at det er noe spesielt med den første bilen man noen gang eide, noe som gjør at jeg har veldig lyst til å få denne bilen på veien igjen!

 

Jeg har nok noenlunde teknisk innsikt og forståelse, men jeg vet fortsatt ikke all verden om bil. Forhåpentligvis lærer jeg etterhvert, forhåpentligvis får jeg hjelp av andre her på forumet, og forhåpentligvis kan andre lære ting og finne inspirasjon gjennom denne tråden! Ellers så er jeg glad i foto (og litt HDR-freak), så vil prøve å få ut så mye bilder som mulig etterhvert, selv om alt dette nok vil pågå over flere år (kjenner jeg meg selv rett...).

 

Planer:

Jeg stuket hjørnet bak på nysnø en gang, så bilen ble i dag levert til MECA for en kjapp kryssmåling og firhjulssjekk. Jeg ba de også gå over og se om det er mye rust under. Om det ser ut til å være ok, så skal:

 

- motor ut (motorrom strippes helt)

- understell av

- cab av

- interiør ut

- andre duppeditter av eller ut

 

Med andre ord har jeg håp om å strippe bilen helt, til jeg står igjen med ramme og skjermer. Denne skal behandles (kanskje kjøres i slyngrens eller sanblås), grunnes og lakkes. På den måten kan jeg begynne helt fra null, lære mye om bil og bygge en bil jeg kan bli glad i. Har ingen spesielle planer om å gjøre bilen så "original" som mulig - det finnes nok slike. Derfor tenker jeg GTI (kanskje 16v om dette lar seg godkjenne), senking, doruller (jeg er glad i Schmidt) og til slutt custom interiør og bilstereo (SQ). Tenker i så fall å bygge stereo i henhold til reglementet til EMMA (for å gi meg selv litt god samvittighet opp i det hele). Alt dette er selvsagt bare ønsketenkning. Først skal motor ut, så får vi se hva tiden bringer... Jeg kommer ikke på mer.

 

Åpnet den lite brukte garasjen, og dette (hehe...) er synet som møter meg:

 

Untitled_HDR6Scott5.jpg

 

Untitled_HDR5.jpg

 

Untitled_HDR4.jpg

 

Untitled_HDR.jpg

 

Untitled_HDR3.jpg

 

Untitled_HDR7.jpg

 

Untitled_HDR2Scott5.jpg

 

Jeg nevner igjen at bilen har stått urørt i tre år. Fem minutter med startkabel, og den startet som ei klokke :w00t Røykla selvsagt hele garasjen med sot og gammel drittbensin, men jeg klager ikke av den grunn. Siden blokka er sprukket og alt kjølevannet renner rett ut igjen like fort, så fikk bilen en tøff tur med mye varmgang og mye kjærlighet. Heldigvis ligger MECA bare noen kilometer unna... Venter spent på tilbakemelding hva gjelder rust og ramme :)

Sju døgn i veka — alt som hadde blitt gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilige nyheter fra MECA i dag. I overkant mye Tectyl under bilen, men desto mindre rust. Ramma er fin, men ei bærebru har visst fått seg en kakk. Så da fikk bilen nok en (varm) tur tilbake til garasjen. Får se om jeg finner den gamle kjettingtalja, så kan jeg henge den i taket og løfte motor med den når den tid kommer.. Vet fortsatt ikke hvordan sprekka i blokka ser ut, men håper den kan sveises uten at det går utover vannsirkulasjonen. Knipset to nye bilder i dag (utendørs for en gangs skyld).

 

Untitled_HDR2liten.jpg

 

Untitled_HDR2liten2.jpg

Sju døgn i veka — alt som hadde blitt gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår