Gå til innhold

Kjøpe opel astra G 1,6

Ranger emnet


BGGTX

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vurderer å kjøpe Opel Astra G 1,6.

Hva er det jeg bør se etter på disse? Ha tidligere hatt en 94 modell sportive 125hk, men denne begynte å bruke noe avsindige mengder olje ved rundt 150t/km. Diverse andre feil var det også, men alt i alt en god bil som gikk godt.

 

Så om noen har erfaring med G modellene, både positive og negative så skriv de her.

Jeg er på jakt etter en billig jobb bil i det nedre pris sjiktet, så det blir gjerne biler som har gått +-250tusen

88 Cosworth 2wd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! : ) Jeg er admin på "Norges Fineste Opel" på facebook. Der har jeg hørt alt annet enn positivt på 1.6 motorene til opel. De bruker skremmende mengder olje, og er ikke billige i drift. Hadde jeg vært deg så hadde jeg spart pengene til en bedre bil, uten at jeg skal si noe om hvilken bil som er øverst på ønskelisten din. Sats heller på en eldre eller nyere modell av "småbilene" til opel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemelding. Ja jeg har hørt om høyt oljeforbruk, men er usikker på hvilke årsmodeller dette gjelder. Min eks samboer og jeg hadde en 97 modell astra 1,6 for mange år siden, og den brukte forholdsvis mye olje husker jeg. Solgte den når den passerte 200000km. Hennes foreldre hadde på samme tiden en 99 modell astra G 1,6, og denne brukte også en del olje etterhvert. Da den ble solgt for et par årsiden hadde den gått ca 340 tusen uten spesielle påkostninger. Eneste jeg kan huske av motortrøbbel var utskiftning av coilpakken på rundt 200tusen km.

En av bilene jeg nylig har ringt på var en 2001 modell, og han som hadde den mente at den hadde den nye typen motoren som ikke hadde problemene med slitasje i sylinderene som fører til oljeforbruket. Noe hold i det??

Hvordan er 1,4 motorene? Er de av bedre kvalitet? Jeg er redd den motoren blir i svakeste laget. Jeg er nødt til å ha litt krefter ellers så blir det for kleint. Jeg har nå en ford sierra med dohc motor til bruks/jobb bil, og den er helt fantastisk hva moment angår. Man blir veldig bortskjemt av den. Det er ikke mange motor som er seigere enn den. Men rusta er i ferd med å spise opp karosseriet, og jeg ønsker meg en nyere bil.

Endret av BGGTX

88 Cosworth 2wd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du spesifisere litt hva de negative tingene går ut på? Og hva mener du med høyt bensinforbruk? Mener da å huske at de oplene jeg og "slekta" har hatt ikke har vært så ille på forbruk. Siste astraen, den med 1,8 125hk lå på 0,65-0,75 alt ettersom hvor mye småkjøring det ble.

88 Cosworth 2wd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har en astra g som har gått 231 tusen nå uten spesielt høyt oljeforbruk. Fyller etter en gang pr mnd. Har ikke regna ut hvor mye den bruker, men det er akseptert forbrukt når den har gått såpass. Du kan være veldig heldig og få en som nesten ikke bruker olje. Eller du kan få en som bruker så mye olje at du ender opp med en eller flere brente ventiler. Spørs jo akkurat hvor mye penger du har og vill bruke på bil. Er jo et lite skritt opp på vectra c med bensinmotor. Da de 1.8 motorene som sitter i de ikke har det problemet.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Hvis vi snakker om Z16XE, så har jeg overhalt noen av de. Noen plages med oljeforbruk og problemet er vanligvis stempelringene som er full av oljeavleiringer, holder å bytte de og hone opp sylindrene (med overhaling av topp), så blir motoren gulle god etterpå. 1.6 er en kjempemotor å skru på, skikkelig lettskrudd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår