Gå til innhold

Megasquirt prosjekt

Ranger emnet


Volvo242T5R

Anbefalte innlegg

Megasquirt er på tur inn i min Volvo 242 1976 med B230FK! :D

Megasquirt står på listen og vil bli bestilt iløpet av uka forhåpentligivs! :)

Jeg har noen spørsmål om dette og mange flere blir det sikkert :)

kan noen skriv "innkjøps liste" hva jeg MÅ ha for å starte bilen?

Har helle INGENTING av el-nett i bilen og må lage alt selv, har igjenn det gamle gasser nette som går til lys osv... men kommer ingen vei med det sammen med MS..

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo selvfølgelig tenningskretsen! :)

Altså, tenningen ved rattet, som gir strøm til hovedreleet, starteren, megasquirten osv.

(Dersom du ønsker det enkelt, kan du bare kjøpe en slik "start-button" som har samme funksjon som tenningslåsen. Disse kommer med egne koblingsskjemaer, som gjør jobben din kjempeenkel)

 

Ellers, så er lys og slikt en smal sak å fikse selv. Det er lett og gjort på en dag (Dersom bilen er klar til å arbeides på, og du har fri tilgang til alt. Du trenger reléer til nærlys, frontlys, evt. tåkelys, blinklys, nødblink, baklys, bremselys og ryggelys. 6 vanlige reléer, 1 blinkrelé og 1 nødblinkrelé / modul.

 

Bruk minimum 2,5mm på + og - ledere, gjerne bruk flere farger. (SVART = MINUS, RØD = PLUSS, BLÅ = STYRESIGNAL TIL RELÉ, GUL = PLUSS TIL LYKT)

Dette er bare et fargeeksempel. Dette gjør det mye lettere å feilsøke selv i fremtiden, pluss at du holder det ryddig og oversiktelig. Marker også hver kabel i hver ende, og underveis - Da gjør du livet virkelig enkelt for deg selv! :)

 

Håper dette var noe av det du spurte etter! :)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MS må ha tenningssignal, enten vha hallgiver eller triggerhjul. Har du std. fordeler på din bil så kan denne brukes. Videre må MS vite temp på motor og innsugsluft, altså kan du kanskje bruke original temp-giver for kjølevann, kjenner ikke videre til giverene Volvo bruker. IAT-sensor kan då kjøpe løst og montere i innsug eller annet egnet sted.

Ledningsnett kan du kjøpe ferdig, plugges til MS og i andre enden monterer du plugger som passer i din bil, altså plugger som skal til CLT, IAT, hallgiver, TPS osv. Du må ikke ha TPS, men er et must om du skal ha aktivert funksjoner som mer bensin ved raskt gasspådrag, fuel-cut ved null gass osv (begge deler er å anbefale). Så må du vite hvilken tomgangregulering du skal ha, pulsbreddemodulert eller steppermotor. Avhengig av hvilken type må MS settes opp forskjellig. Du må ikke ha dette, men veldig greit å kunne justere tomgangen med sprutet, ellers vil motor aldri gå på tomgang når kald dersom tomgang skal være ok ved varm motor.

Du ha slange mellom innsug og MS (til MAP-sensoren).

 

Et alternativ til ledningsnett er relékort, med dette kan ledningene til motor termineres i rekkeklemmer på relékortet. Videre går det ledning fra relékortet og til MS.

 

Siden du har forgassermotor må du ha ny bensinpumpe og trykkregulator. Pumpa styres av MS og kan koples direkte til relékortet, det samme gjelder dyser, sensorer, lambda osv. Hvordan gjør du med fuelrail og dyser?

 

Jeg har forresten et nytt relékort du kan få kjøpe om ønskelig.

msrelay+c1258084673.jpg

 

280zxt_relay_wiring.gif

 

 

Velox Motor sin ferdige kabel/ledningsett til MS, alternativ til relékort.

megasquirt%20kabel.jpg

 

Og tilkoplingsanvisning.

http://www.keepandshare.com/doc/3634630/veloxmotor-ms-ii-kabel-pdf-quattro73?da=y

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk 4pekatt, du besvarte noen spørsmål ja ;)

Denne bilen hadde gasser før, motoren jeg har nå er innspruter :) Det jeg mente var at jeg kjøper sprut isteden for el-nett.. Pris på relekort?? :) Sparer man mye arbeid på relekort og lønner det seg prismessig(bare deler)??

Plan var å få den kjørbar til å starte med, men etterhvert å få koblet opp så alt med motor å gjøre går gjennom MS! Har også planer om å prøve å få bygd inn anndre funksjoner i bilen i en pc, å få innebygd pc i bilen :) men det er jo fremtidige planer som ikke blir noe av til å starte med.. :) Kan du skrive ned en liten liste av nødvendige komponenter?? :)

Blir et veldig komplisert el-nett etterhvert, ALT av el-nett til hele bilen skal bygges selv for å få alt oversiktlig og alt sammen enkelt tilgjengelig og brukervennlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du trenger for å bruke MS har jeg alt skrevet, er temmelig enkelt å kople MS opp til motoren. Noe helt spesifikt kan jeg ikke skrive da du jeg ikke har peil på Volvo.

Med relékort så slipper du montere eksterne reléer (bensinpumpe, dyser o.l.), du slipper også lodde alle ledningene i DB37-pluggen da de i stedet termineres på klemmer i relékortet. Ferdig kabel koster 750, da må du lage reléstyringer selv, relékortet kan du få for 700 + frakt.

Om du ser på tegningen over så ser du at det ikke blir noe avansert ledningsnett, hvertfall ikke hva MS og motor angår.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt MS trenger for å få motor til å gå optimalt koples til på relékortet ja. Det er to plugger på MS, den ene (DB37) går til relékortet, den andre (DB9) er for å kople til PCen. Det eneste du trenger utenom er en slange mellom MAP-sensoren (inni MS) og innsuget.

 

Les litt her http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a6-ur-s4-s6-100-c4-1991-1997/275402-272-trimkam-i-2-3e-10v.html#post2871944

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår