Gå til innhold

Olje rens / flush på Golf MK1 erfaringer?

Ranger emnet


Tiller

Anbefalte innlegg

Skal ha oljeskift på 1'ern nå en av dagene. Har litt tikking i motoren. Har mineral olje 10W40 på nå, men skal gå over til 10w40 semi-syntetisk.

Tenkte jeg også skulle prøve med en oljerens/oljeflush, har hørt at den kan hjelpe mot tikking.

 

Noen som vet om et middel som fungerer bra på Golf Mk1?

Alfa Romeo 159 SportWagon
Fiat 850 Sedan

Puch Maxi S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikking på VAG kommer ofte av slitne ventiløftere eller feil olje. Om din bil er en 83-modell så har den mekaniske ventiløftere, ikke selvjusterende hydrauliske som tikker når de er slitt. Derfor vil ikke motorflush og oljebytte endre noe for din del, du må shimse opp ventilklaringene på nytt da du har mekaniske løftere. Dette selvsagt såfremt tikkingen kommer fra ventiløfterene.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er snakk om en 1983mod Golf Cab 1,6 GL 75hk.

Motorkode: EM

 

Så da har altså ikke oljetype eller oljeflush noe å si på tikkingen?

 

Og hva er riktig olje for denne bilen?

Endret av Tiller

Alfa Romeo 159 SportWagon
Fiat 850 Sedan

Puch Maxi S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det vil ikke utgjøre noe forskjell på tikkingen. Siden du har mekaniske løftere med shims så vil ventiltikking kun utbedres ved å shimse på nytt. Få pris på Møller, dette er ikke noe du gjør selv da du må ha tilgjengelig shims i diverse tykkelser ,noe de færreste har ;)

 

Du kan mer enn gjerne kjøre mineralsk olje og skifte hver 7500 km, eller delsyntetisk og skifte hver 10000 km. Også helsyntetisk kan du bruke, men ikke tynnere enn 5W-40 / 5W-50. Er det kaldt om vinteren der du bor så bør mineralsk olje unngås så sant du ikke har motorvarmer - og bruker den.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres nokså urealistisk ut, sikker på at det er originalmotor som står i?

 

Ja er original motor...

Ja er jo litt rart om det er som du sier at det må shimses får å bli kvitt tikking. Men jeg juger ikke, tikkinga begynte å forsvinne etter 6-7 minutter med Omega motor-rensen. Lot den stå i 12 minutter med rensen, og da var det ingen tikking. Så bytta jeg olje og filter, 15w40, og nå gikk den fint uten tikking.

 

Kan det være at den kunn tikker får motoren blir ordentlig varm?

Før motor-rensen ble fylt i var motoren driftsvarm (dvs. normal kjølevannstemp i følge instrumentet. 15 min på tomgang) så en skulle jo tro at olja også var blitt varm.

Alfa Romeo 159 SportWagon
Fiat 850 Sedan

Puch Maxi S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår