Gå til innhold

Motorswap

Ranger emnet


Lademoen

Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte motor i min Golf I Cab (1992 Karmann). For øyeblikket står der en 1.8 GLI (2H) med 72 kW (97 hk), og jeg tenker å bytte ut det hele med en noe friskere GTI.

 

Spm 1: Før jeg kjøper delebil bør jeg være sikker på hva jeg trenger. Vil motorer fra både Golf I og Golf II passe, så lenge jeg holder meg innenfor samme tiår? La oss si f.eks. 1983 – 1993, og jeg tenker hovedsaklig på motorfester, girkassefester etc. Bør jeg tenke på at cab ikke har selvbærende karosseri? Vet ikke om det vil være annerledes å installere motor o.l. i biler som er bygd direkte på ramme/traverser).

 

Spm 2, godkjenning: Vet dere hvor mye jeg kan få godkjent hos biltilsynet? Jeg mener Golf opprinnelig ble produsert med 112 hk, og det blir kanskje mye frem og tilbake for å få godkjent mer en det i en ombygd bil? Det hadde jo vært kjekt å sette inn 2.0 GTI (8v), men disse har vel gjerne mer enn 112 hk.

 

Tjallabais :)

Sju døgn i veka — alt som hadde blitt gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2H, altså Digifant? Med en trimkam i din nåværende motor så vil den mer enn holde følge med en gammel 112 hk GTI-motor. Bare et tips til å slippe billig unna, med lite arbeid. En trimkam med mellom 266 og 272 graders durasjon og 110-114 graders separasjon er passe og koster mellom 2100 og 2500,- ;)

 

Jeg monterte 268 graders Veloxkam i en Audi 80 jeg nylig solgte, en med originalt 88 hk og forgasser. Monterte inn kam og annen forgasser, kjørte da ifra Golf 2 GTI (112 hk) selv om min bil er noe tyngre :D

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2H ja, dog usikker på om det er Digi eller Digi-II (noen vesentlig forskjell her?). Har tenkt på det med trimkam, men det får bli etter at bilen allerede er godkjent. Det er vel i hovedsak kammen som utgjør den største forskjellen mellom GLI og GTI uansett? Så det er selvsagt et poeng, men jeg har en 25 cm sprekk i blokka som står i nå, så må uansett ut med motoren... Sikler også etter 1.8 16v, men vet ikke om jeg orker den «godkjenningsprosessen». Derfor tenker jeg 8v GTI (for enkelhetens del), men kunne godt tenkt meg 130–140 hk når jeg først legger tid og penger i det :)

 

Edit: Var det kun kammen som utgjorde trimmen på Audien? Da er det avgjort ;)

Endret av krslae

Sju døgn i veka — alt som hadde blitt gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår