Gå til innhold

"tikkelyd" fra motor ved start av motor og når motoren er varm


vinzenT

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Bilen det gjelder: Mercedes A140, 1999 modell som har gått ca 120000

 

 

Det kommer en "tikkelyd" fra motoren når motoren startes og når motoren er varm.

 

Når bilen startes kommer det en høylytt "tikkeyd" i 2-3 sekunder fra motoren, før den forsvinner igjen. Etter den har forsvunnet kommer det ingen lyder fra motoren før jeg har kjørt et stykke.

 

Når motoren har blitt varm kommer det også en "tikkelyd" som følger turtallet til motoren. Denne er en del lavere enn den som kommer ved oppstart, men kan fortsatt høres godt.

 

Jeg skiftet olje på bilen nettopp (den gamle oljen var ganske svart og dårlig), men lydene er der fortsatt.

 

Er det noen som vet hva dette kan komme av, eller har andre råd/tips, så mottas disse med stor takknemlighet!

 

 

På forhånd takk!

Endret av vinzenT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for lågt oljetrykk. Du bør få målt oljetrykket. Oljepumpa er sannsynlegvis slitt, klaringa mellom tannhjul og pumpehuset er for store. Olja sig ned igjen når motoren er stoppa, og derfor tek det er lita stund før du får opp oljetrykket rett etter oppstart. Når motoren blir varm blir olja litt tynnare, og olja trenger lettare igjennom klaringa på oljepumpa.

Tikkinga er ventiltikking som kjem av for lågt oljetrykk.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Du må bytte kjedde! 100%. Jeg kjørte til Latvia å bytte det. Kan kjøre bilen din ditt og bringe tilbake, koster mindre enn 10 000. Ellers priset er 5 ganger mer i Norge kanskje :) Hvis kjedde går løs, da kan du kaste bilen, reparasjon i Norge koster mer enn bilen.

 

Jeg eide A-140 i 8 år, vet alt om det. og slutten var kult:

Endret av Vladimir Lenin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår