Gå til innhold

Problemer med bilstereo!

Ranger emnet


baronbone

Anbefalte innlegg

Jeg har f�tt lagt opp h�yttalerkabler til bakd�rene

og montert ett par komponent h�yttalersett (JBL GTO 6,5")

i min passat 3BG av en foretning som kan dette.

 

Case: kj�rte hjemover, plutselig forsvinner lyden,

Og spilleren/bilstereo begynner � blinke "Protect"

Da jeg omsider kom hjem, trakk jeg ut spilleren,

Nappet ut kontakten og satt den inn og da fungerte alt igjen..

Satt s� i bilen � spilte litt musikk, s� oppdaget jeg at spilleren var glodvarm bak!

Ble redd for evt brannfare, smelting av plast og ledninger at jeg trakk ut spilleren helt...

 

N� lurer jeg p� hvorfor er det s�nn?

Er dette normalt eller kanskje farlig?

 

H�per p� svar!

02 VW Passat 3BG stv

93 VW Golf 3 GTD stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da brukt alle fire høyttalerutgangene på spilleren? 2 til front og 2 til bak??

Det som skjer er en kombinasjon av at høyttalerene har 2ohm motstand, og at du nok spiller litt for høyt men ikke helt hører forvrengningen.

Er det noe spes grunn til at du monterte høyttalere baki? Får du ikke nok lyd fra fronthøyttalerene? En ekstern forsterker gjør nok underverker for deg, og hvis du i tilegg har en sub baki så er det en stor fordel å få inn et høypassfilter til høyttaleren ;)

Det er foresten helt normalt at spilleren blir skikkelig varm når den "sliter" litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk montert høyttalere bak fordi jeg tenkte å få ett større spekter på lydbildet.

Er ganske lang så jeg sitter mellom alle høyttalerne

Skal se nermere på høyttalerutgangene i morgen...

 

Er det noen konsekvenser som kan oppstå når bilstereo blir skikkelig varm?

Endret av baronbone

02 VW Passat 3BG stv

93 VW Golf 3 GTD stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan den bli så varm at den smelter og ødelegger plastikk rundt og ledninger bak?

 

Internsikringen i spilleren bør verne for slikt, men om ledningsbunten faktisk skulle begynne å smelte så får du gjerne en dominoeffekt med ledninger som smelter over hverandre og sikringer som ryker ukontrollert. Bruker du kun forsterkeren i spilleren? Selv om det står MOSFET 4x40W så vil ikke dette erstatte en ekstern 4-kanalsforsterker. Komponentsett kan variere i impedans, og et bra sett har gjerne 4 ohm på woofer og 6 ohm på diskant. Forsterkeren i spilleren er beregnet for lettdrevne komponenter (gjerne fabrikkhøyttalere), og mye motstand i kretsen betyr mye varmgang.

 

U=RI. Høyttalere lager lyd og flytter luft ved at membranen beveger seg. For å bevege membranen må en forsterker sette opp en høy spenning over spolen i elementet (U). Om elementet har stor impedanse ® må forsterkeren sende mer strøm (I) til høyttaleren for å opprettholde den spenningen som skal til for ønsket lydvolum. Ser du tegningen? Ledningsnettet som kommer ut av spilleren er ikke dimensjonert for store strømmer, og om du bruker tungdrevne elementer på denne forsterkeren, kan du fort få varmeutvikling i ledningsnettet.

Sju døgn i veka — alt som hadde blitt gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle høyttalerne er koblet rett i spilleren. Skjønner tegninga..

Altså evt mulighet å få ordna større dimensjon på ledningene ut fra spilleren?

Skal ta kontakt med forhandleren som solgte meg disse og fikk dette lagt opp og ettermontert, de sa dette skulle bli bra, men er ikke helt fornøyd.

02 VW Passat 3BG stv

93 VW Golf 3 GTD stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan selvsagt være en mulighet, men vet ikke hvilken forsterker som står i spilleren. Du kan lese av mostanden i elementene, om de har lav motstand (2 eller 1 ohm) skal det ikke være noe problem for spillere. 4 ohm burde også være ok (de fleste spillere takler det), og om noen elementer er 8 ohm så vil i utgangspunktet effekten halveres – og that’s it. Hør uansett med forhandleren, lykke til :)

Sju døgn i veka — alt som hadde blitt gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan selvsagt være en mulighet, men vet ikke hvilken forsterker som står i spilleren. Du kan lese av mostanden i elementene, om de har lav motstand (2 eller 1 ohm) skal det ikke være noe problem for spillere. 4 ohm burde også være ok (de fleste spillere takler det), og om noen elementer er 8 ohm så vil i utgangspunktet effekten halveres – og that’s it. Hør uansett med forhandleren, lykke til :)

 

Takk for det :)

Tror dr nye høyttalerne bak er på 3 ohm om jeg ikke tar helt feil.

De var usikre og mente det var en reklamasjonsfeil. Så vi får se hva de finner ut av idag.

Kommer tilbake om mer :)

02 VW Passat 3BG stv

93 VW Golf 3 GTD stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhandleren hørte på den knitrelyden som kom fra de nye høyttalerne i bakdørene. De hadde ikke noe godt svar på hva det var.

De tok av alt av dørpanel og sjekka ledningene osv og fant ingenting galt.

 

Den eneste konklusjonen de kom med var at høyttalerne var så nye og at de var litt stive og at dette kunne bli bedre med tiden jo mere jeg brukte de..

 

Kanskje? Men hvis ikke frykter jeg kanskje ett par feilproduserte komponente høyttalere?

Eller vil denne irriterende lyden som slår inn på et visst angitt volum forsvinne om jeg kanskje får lagt opp til en skikkelig forsterker til høyttalerne i bilen?

02 VW Passat 3BG stv

93 VW Golf 3 GTD stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan selvsagt komme seg etterhvert som du bruker elementene. Nye membraner kan ofte være stive og levere en mer "pappliknende" lyd (om de er veldig stive). Bassen vil komme mer til sin rett når elementet har spilt noen timer. Men knitrelyd skal du i utgangspunktet ikke ha i det hele tatt. Dette kan selvsagt være mekanisk knitring i opphengene (høyttalere er jo bevegelige deler), og dette kommer seg i så fall etter litt spilling, men jeg tenker imidlertid at slik knitring gjerne kommer fra forsterkeren - dvs CD-spilleren din.

 

Om du har Pioneer-spiller så finner du ledningenes fargekoder her. Siden du ikke har dette problemet i fronthøyttalerne, kan du prøve å bytte høyre/venstre foran med høyre/venstre bak (jf. fargekoder). Om knitringen nå kommer fra fronthøyttalerne vet du i alle fall at problemet kan knyttes opp mot forsterker.

Sju døgn i veka — alt som hadde blitt gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår