Gå til innhold

Solgte bilen min. Kjøper vil heve kjøpet.

Ranger emnet


Siljelarsen123

Anbefalte innlegg

Solgte bilen min i går. Jeg har ikke hatt bilen mer enn i 2 uker(ca) og kjørt den ca 150km ettersom jeg brukte den kun pga jeg trengte et hengerfeste for noen turer frem og tilbake med noen lass med jord. Så jeg som verken bil-kyndig ELLER bruker av bilen over lang tid; har veldig lite informasjon på den.

 

Kjøper klager på:

 

"BILEN ER IKKE STRØKEN". Noe jeg aldri har sagt den er heller. Han sier:

- ABS lampen lyser av og til

- Sentral låsen fungerer ikke helt, men låsene fungerer.

- Eksosen lekker litt. (Han nevnte det og VISTE meg hvilke "lyder" eksosen lager når den lekker, i det han prøvekjørte den. Men han sa det var greit, "lett å fikse" sa han.)

 

Altså. Jeg hadde ingen anelse om at ABS-lampen lyste. Vet ikke hvor den skal lyse engang. Har aldri lyst ved "nålene" når jeg har hatt den. Det lille jeg har kjørt med den.

 

Jeg fortalte han da han kjøpte den at det ikke var sentral-lås, og det var noe han synes var greit. "Han likte ikke sentral-lås uansett".

 

Også det med eksosen visste han om; i det han kjøpte den.

 

Har han noen sak mot meg? Jeg har brukt pengene på BSU og får ikke pengene ut igjen.

 

Bilen er en Volkswagen 1996 modell. Salgspris: 17000,- bare. Forventer han en strøken bil for 17000kr?

 

hjelp meg! :( takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her som har spurt om det samme i det siste.

 

Sånn som jeg skrev sist da, så bruker man å selge en bil som den er. Bruker gjerne å skrive i annonsen at "Selges som den står" Så da kjøper kommer for å se på bilen så er det hans oppgave/ansvar for å se på bilen. Gå igjennom, testkjøre osv. Om han da liker bilen og velger å skrive under så er bilens hans problem.

 

Sist jeg solgte en bil så skrev jeg også på kontrakten at kjøper ikke kunne komme å kreve erstattning eller heve kjøpet i ettertid. Kun for å slippe det problemet du har fått nå

 

Ingen kan forvente en strøken bil for 17 tusen, eller 200 tusen. Alt kan skje med en bil.

 

Desverre så er det noen idioter der ute som er som han, som vil heve kjøpet pga mangler man finner i ettertid. Selv mener jeg at det ikke skulle vært lov å gå til "sak" mot selger. Men desverre så er det flere som har vunnet en sak som du har nå.

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bagatellene som kjøper påpeker er slettes ikke mere feil enn man må forvente på en bil som er mere enn 15 år og koster under 20K.

Er det ikke mere galt enn dette så har han gjort et godt kjøp :)

 

Etter din fremstilling er det ingen grunn til å heve kjøpet.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er ikke strøken: Det burde han vel kunne ha sett ved kjøpet av bilen, og har da akseptert det ved å kjøpe bilen, kan heller ikke forventes på en brukt bil til den prisen.

 

ABS-lampe lyser av og til: Ny feil, evt. noe du ikke visste om, ting skjer med gamle biler, synd for han.

 

Sentrallås funker ikke: Du opplyste han om at det ikke var sentrallås, han kjøpte bilen og akspeterte det, om han etterpå fant ut at det var sentrallås, så må vel det være en bonus for han.

 

Eksosen lekker: Dette aksepterte han også da han kommenterte det ved kjøp og likevel kjøpte bilen.

 

 

Min mening: Han har kjøpt en relativt rimelig bil, med noen bagatellfeil, der alt utenom ABS var ting han visste ved kjøp, ABS feil hadde du ingen kjennskap til, og kan da ikke kalles en skjult feil, da den fint kan ha kommet etter kjøp.

Om ha forventer seg en strøken bil uten trøbbel, så bør han kikke i en helt annen prisklasse.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem hele klagen fra kjøper, iallefall til han eventuelt melder saken til Forbrukerrådet.

Det eneste han kan få ut av deg er en 1000 lapp i "prisavslag" - dersom noe i det hele tatt!

 

PS

Håper at alt det du fortalte han om feil og mangler ble gjort skriftlig i salgskontakten med underskrift av kjøper + selger og kopi til begge.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull fra kjøpers side. Han kan ikke forvente noen ting og du er totalt uskyldig. Be han stoppe å ringe/sms'e/plage deg og så ikke svar mer.

 

Har mange dårlige erfaringer med salg av billige bruktbiler (feil som kommer etter 6 mndr???) da det er mye rart av folk med mye rare meninger som er i denne kjøpegruppen...

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god respons. Han har ringt meg 2 ganger etter jeg skrev mye av det som ble tatt opp her, og at han selv visste om små-feilene bilen hadde(uten om ABS).

 

Jeg føler jeg har vært ærlig når jeg solgte han bilen; og fortalte om det jeg visste var feil, og det han "fant ut" da han prøvekjørte den. MERE INFORMASJON KAN JEG IKKE GI. Fordi jeg kan jo ikke vite om feil jeg ikke vet om....? Det er jo umulig.

 

I tillegg har han jo fått en bra bil for 17000,-kr. 165.000km på telleren, hengerfeste og m.m

 

Forventer han "ny-bil standar" for 17000,-...? Nei. Da får han heller prøve en annen prisklasse.

 

Offtopic:

Merket at karen jeg solgte til var litt "senil"(Var en 70 år gammel mann). Han spurte meg plutselig; i det han hadde kjøpt bilen:

 

Kjøper: "Ligger vognkortet til den gamle bilen min i den nye nå? Fordi den må jeg ha i den gamle"

Meg: "Hææ? Har du tatt med deg vognkortet til den gamle bilen inn i den nye? Hvorfor det?"

Kjøper: "Nei, jeg vet ikke hvor det er jeg"

Meg: "Har du tatt det ut av den gamle bilen da?"

Kjøper: "Nei"

Meg: "Sjekk den gamle bilen om det ligger der da. Hvorfor skulle du tatt det med i den nye bilen?"

Kjøper: *leter i bilen og finner det med engang(urørt)* "Ja, her ligger det ja. Det var godt"

Meg: "Hehe... Ja..."

 

Skjønte ikke noe av det der. Hvorfor i huleste skulle han tatt med det gamle vognkortet inn i den nye bilen han kjøpte av meg? og hvorfor trodde han at han hadde gjort det? Han virket helt fjern til tider. Det samme med kona... Hun var faktisk enda verre. Fordi da jeg skulle bære inn vinterdekkene dems inn i bagasjerommet, løftet jeg først 2 dekk samtidig og gikk mot bilens bagasjerom, og da spurte hun "Trenger den bare 2 vinter dekk om vinteren denne da?"(som et seriøst spørsmål).

 

Var sykt mange pinlige og rare samtaler jeg hadde med kjøperen der, på den korte tiden. Også begynte han å fortelle meg om alt mulig rart, og hadde fortellinger om alt mulig rart; som var VELDIG offtopic. Måtte jo bare "jatte-med"....

 

Jaja. Håper jeg ikke hører noe mer.

 

PS: Ville vært fint å høre om noen hadde erfaringer med at noen klager på bil til forbrukerrådet, eller vet om en forum-post om temaet.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke ut som om det er i stand til og rette noen klage til forbrukerrådet,det tar vel også litt tid og levere enn sån sak/klage.

Når han i tilleg roter sånn under kjøp må jo det være til din fordel da du får mulighet til og fortelle din side av saken i forbrukerrådet.

Uansett så er det feil og mangler du bør kjenne til når salget gjenomføres som skal opplyses om,håper du slipper og høre mer fra han :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår