Gå til innhold

Hvordan bytte ytre drivledd på Caravelle 2.5 TDI (1998)

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Lenke til bildeserie på Picasa. Sorter bildene etter dato om de kommer i feil relkkefølge.

Anslagsvis 8 timers jobb... Lykke til!

https://plus.google.com/photos/103277820655187652963/albums/5880905636266721969

 

NB: Du trenger 2 stk. Torx-nøkler i sære dimensjoner som du ikke finner i vanlige butikker som Biltema osv. til å løsne indre drivledd og for å løsne nedre opphengskule. Husker ikke dimesjonene pt, men send meg en melding så skal jeg finne det ut. Jeg kjøpte mine hos Albert E. Olsen i Trondheim.

Endret av asleprivat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Denne opplysning stemmer ikke. Det brukes ikke Torx skruer men XZN. 10 mm XZN til indre drivledd kan kjøpes fra Biltema og en 14 mm XZN til nedre opphengskule må kjøpes fra en maskinforretning til ca 250 kroner.

Jeg brukte ikke 8 timer men ca 1 time. Jeg gjorde det uten å koble ut hele drivaksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke en gang at det fantes noe som heter XZN, men mine nøkler ble kjøpt his AEO uansett. Fant dem ikke på Biltema. Kunne vært fint om du fortalte hvordan du gikk fram også så kanskje dette kunne blitt litt mer konstruktivt. Jeg brukte en god del tid på å fotografere, legge ut og kommentere jobben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mine XZN sett fra Biltema. Den gikk opp til 12 mm. XZN har 12 kanter med fine tenner mens Torx har kun 6 grovere tenner.

Jeg løsnet bolten for drivakslingen ved navet og de to nederste XZN bolter (14 mm)til nedre bærekule. Jeg fikk en til å holde fast akslingen mot differensialen og slo ut drivleddet med en hammer på ca en kilo. Det tok kun to slag.

På venstre side måtte jeg bytte indre ledd og der brukte jeg rundt to timer og hele akslingen måtte av. Jeg hadde tilgang til løftebukk men jeg har byttet drivledd på en Golf og brukte ikke lengere tid enn med Caravellen.

Eksisterer Albert E Olsen enda? Jeg pleide å kjøpe verktøy derfra på tidlig 80-tallet.

 

Her er min XZN 14mm.....

 

[ATTACH]38913[/ATTACH]

 

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Skrutrekkere-og-Bits/Bitssett/Bitssett-40-deler-71514/

post-65217-13804855067298_thumb.jpg

Endret av Indian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint skru inn og ut XZN-bolter med Torx verktøy, men er ikke anbefalt :)

 

Asleprivat, supre greier, og du må mer enn gjerne lage en steg-for-steg guide for dette, med bildene i selve innlegget.

 

Slikt liker vi :)

 

F.eks.

 

Steg 1 (tekst)

MBvHk_cIa6gNBjJu4LiHF6lvzLG5bKcl-8iAGQShTYI=w640-h480-no

 

Steg 2 (tekst)

DSC_0519.jpg

 

osv.

osv.

osv.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår