Jump to content

Vindusviskere stopper halvveis på vei ned

Rate this topic


Jello
 Share

Recommended Posts

Hei og hå! Jeg har en '94 Golf Cabriolet 2.0l, og har et problem med vindusviskerne mine.

 

Kjørte i stupregnet for et par uker siden på E6 på vei hjem igjen, og plutselig begynte vindusviskerne å fuske. De gikk tregere og tregere nedover, og jeg regnet da med at ruta kanskje var blitt veldig tørr/seig å viske, så jeg skrudde dem av siden regnet hadde avtatt. Men plutselig begynte regnet igjen, og jeg skrudde på viskerne. Kort etter begynte de å fuske igjen, og stoppet helt opp halvveis på vei ned. Jeg kunne tydelig høre at motoren fortsatt gikk (sterk durelyd).

 

Stoppet ved ei SOS luke og fikk dytta dem ned og begynte deretter å teste litt, men med lite flaks.

 

Etter litt googling så fant jeg ut at det kanskje kan være en "overføringsarm" som har løsnet/er utslitt, men jeg er litt usikker på hvor de sitter, hvordan jeg kommer meg til dem, hva de evt. koster og om det er noe en amatør kan fikse selv.

 

Noen som har noen råd til meg? Kan det være noe annet enn en overføringsarm?

 

Takker for alle råd! :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 45
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det kan være akslingene til selve viskerne som går tregt i foringene. Kan være nødvendig å ta opp og pusse og smøre opp igjen.

Kanskje det hjelper en stund med WD40 el.lign. til regnet gir seg.

 

Så kan det være overføringsarmen in på selve motoren som glipper. Holder som regel å få satt en riktig og stramme muttera igjen.

 

Kan være nødvendig å ta av plastdekslene foran frontruta for å komme til viskermekanismen.

Da må viekerne demonteres først.

 

--

Bilforumet.no
Moderator: Audi - Volkswagen - Seat - Skoda - Teknisk

Link to comment
Share on other sites

Det kan være akslingene til selve viskerne som går tregt i foringene. Kan være nødvendig å ta opp og pusse og smøre opp igjen.

Kanskje det hjelper en stund med WD40 el.lign. til regnet gir seg.

 

Så kan det være overføringsarmen in på selve motoren som glipper. Holder som regel å få satt en riktig og stramme muttera igjen.

 

Kan være nødvendig å ta av plastdekslene foran frontruta for å komme til viskermekanismen.

Da må viekerne demonteres først.

 

--

 

Takker for svar!

 

Er det en simpel sak å komme seg inn der det sitter? Og hvilke plastdeksler mener du? Under panseret, mot frontruta?

Link to comment
Share on other sites

Ja, Plastdekslet er det foran frontruta, under panseret.

Først må viskerne av, og så må man trekke dekslene opp - og håpe at de ikke ryker eller sprekker.

 

--

Bilforumet.no
Moderator: Audi - Volkswagen - Seat - Skoda - Teknisk

Link to comment
Share on other sites

Vindusviskeren sitter på et kon med riller. Om mutteren løsner hopper viskeren av rillene, og dermed er det kun motoren som går uten at viskerne blir med.

 

Skal være et plastdeksel nederst på viskeren med en 13mm mutter inni, hvis jeg husker riktig.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Link to comment
Share on other sites

Vindusviskeren sitter på et kon med riller. Om mutteren løsner hopper viskeren av rillene, og dermed er det kun motoren som går uten at viskerne blir med.

 

Skal være et plastdeksel nederst på viskeren med en 13mm mutter inni, hvis jeg husker riktig.

 

Åja, da forstår jeg bedre. Så hvordan kommer jeg meg til mutteren? Er det noe jeg må gjøre for å komme meg til plastdekselet på viskeren?

 

Beklager amatørspørsmålene. Er ikke spesielt god på bil helt ennå, så jeg verdsetter enhvert råd :)

Link to comment
Share on other sites

Åpne panseret, se nederst på viskeren, pirk av "toppa" med et flatt skrujern og stram med en 13mm kopp.

 

[ATTACH]38743[/ATTACH]

 

Ikke sikkert dette er problemet ditt, men det er verdt å sjekke. :)

 

Tusen takk for svar!

 

Dette skal jeg absolutt sjekke i morgen. Får krysse fingrene og håpe på at det er så simpelt som det. :)

Link to comment
Share on other sites

Husk at denne skal sitte stramt.

Ikke slik at du aldri får den av igjen, men allikevel stramt nok til at viskerens bevegelse ikke er nok til å få den til å skru seg selv ut.. ;-)

 

Hvis ikke det er problemet, er det kjempelett å komme til vindusviskermotoren og mekanismen under.. Si bare fra hvis du trenger hjelp!

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Link to comment
Share on other sites

Husk at denne skal sitte stramt.

Ikke slik at du aldri får den av igjen, men allikevel stramt nok til at viskerens bevegelse ikke er nok til å få den til å skru seg selv ut.. ;-)

 

Hvis ikke det er problemet, er det kjempelett å komme til vindusviskermotoren og mekanismen under.. Si bare fra hvis du trenger hjelp!

 

Var akkurat ute og prøvde. De rikket seg ikke. Bestemte meg for å prøve å kanskje feste dem på nytt igjen, men den ene satt så bom fast at jeg ikke hadde sjans til å skru den av.

 

Da ser det ut som om jeg må se på motoren og mekanismen da. Hvordan? Bare skru av de 7 skruene som sitter i plastdekselet og røske det av, eller? Sitter vel noen klips på det og, tipper jeg(?).

 

Er det noe mer enn det?

 

Hva skal jeg se etter når jeg først er kommet meg inn dit?

 

Takker for alle svar! :) Litt kjipt når man er redd for å ta seg en liten kjøretur nå som det regner så fælt (i hvert fall i min del av landet!).

Link to comment
Share on other sites

Det holdes fast av friksjon - Bøy viskeren ut (Altså, bøy det bøyelige leddet, slik at viskeren står i lufta).

Så tar du godt tak i den lille stubben som sitter fast, også rikler du og drar - Det må ofte mye kraft til, men det går løst etter hvert!

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


  • Similar Content

    • By OleRuud
      Hei, jeg trenger desperat hjelp til min vw caddy, kjøpte meg ny bil her om dagen med medfulgt vindusviskermotor pga vindusviskere ikke fungerte. Kom hjem, byttet motoren men ingen forandring, står fortsatt helt stille. Sjekket sikringen, men den var det ingenting galt med. er det noen som har noe tips til hva som kan være galt? Kanskje det kan være et rele? isåfall vet jeg ikke hvilket rele som går til vindusviskermotor, fant heller ikke i instruksjonsboka. Jeg er ingen ekspert på bil, så snakk norsk :D 
    • By GolfJente98
      Verken blinklys, fjernlys, vindusviskere eller bilhorn fungerer på bilen min. Jeg har fått beskjed om at det kan være et rele som må skiftes. Så jeg har fått et rele som det står 460 på. De sa også at det var noe med 15. Nr 15/plass 15? Hvor sitter dette releet? Jeg aner ikke hvor det sitter. Og ingen av de jeg kjenner kan hjelpe meg før de vet sånn ca hvor det sitter.. Noen som vet noe om dette?
    • By kevinkletteng
      Hei, jeg har tenkt en stund og lest litt på forskjellige forum og kommet fram til at jeg vil starte et motorprosjekt som innebærer å bytte blokka på min golf 2 1,8 8v GL til en 2,0L 8v GTI blokk.
       
      De jeg har sett som har gjort dette har brukt AGG blokka 2.0 blokka fra MK3 gti 8v og toppen fra MK2 GTI 8v.
      Men da jeg har bare en GL så lurer jeg da på hva som er forskjellen på toppene til GL og GTI, og om det kan være nok å bare bytte kammen(?)
       
      Jeg vet at det er mye mer å hente på vr6 og 1,8T men jeg er bare ute eter et enkelt prosjekt og mer bunndrag på bilen ikke en maskin på 200+hk.
       
      Takker for svar!  
    • By MondeoSindre
      Hei, har en Golf 3 1,6 96 mod med injection. Problemet her er at når bilen er kald starter den, mister plutselig turtall og dør. For å holde bilen i gang før jeg kjører må jeg holde gassen inne. Den har også en tendens til å dø ut i kryss rett etter start.
      Når bilen er varm går det helt fint, men kan noen ganger gå opp og ned på turtall rett etter en varm start uten å dø ut.
      Temp.sensor i instrumentpanel bruker lang tid før den går midt på, (ca 90?) grader. Luft inne i bil er varm og bra.
      Det er ingen fusking ved pådrag.
       
      Jeg har byttet:
      -Plugger
      -Tennledninger
      -Fordelerlokk
      -Rotor
      -Luftfilter
       
      Vakuumslange fra innsug til bremsekraftforsterker ser bra ut.
       
      Har også målt på luft.temp sensor som går inn i den store alu-blokka over motoren, innsuget. Denne viser ca 9-800 ohm etter kjøring.
      På kjølevanntemp.sensor målte jeg 250 ohm ca. Lufta er jo kaldere enn vann, derfor er det vel selvforklarende at resistansen er høyere på lufttempen.
       
      Siden disse følerene virker ok, begynner jeg å mistenke lambdasonden. Er det noen som har en forklaring på hvordan jeg kan feilsøke på denne eller noe annet som kan være galt på bilen? Eller er det bare å hive den på verksted for å la noen med mer peiling feilsøke her?
      Kan også nevne at når jeg tok ut ledning til lufttemp-måler skjedde det ingenting, mens når jeg dro ut ledning til kjøletemp.måler døde motoren nesten.
       
      Mvh
      Sindre
       
      Red 18.41:
      Prøvde å koble ut lambdasonden med lunken motor. Ingen endring ved kjøring. På denne temperaturen er motoren stabil på tomgang med eller uten lambdasonden. Skal teste igjen når bilen er helt kald og se om det er noen forskjell.
      Mao, ingen endring med lambdasonde koblet ut.
       
      Red:21.21
      Ingen forskjell med lambda utkoblet, dør fortsatt når den er kald. Er det noen som helst flere feilkilder her? 
    • By larsimani
      Heisann! Golfen gasser av seg selv når jeg kjører, jeg kan til og med kjenne gasspedalen gå ned!!?? OG - Avogtil så kjenner jeg at det rykker og napper i bilen (falsk luft?) når jeg kjører og hvis jeg da stopper foran kryss så ruser den seg opp i 5 sek også faller den rett ned til kanskje 5000 omrd også blir den kvelt... for samme hvor mye jeg gasser og holde bilen i livet så rykker han og napper og lever sitt eget liv og tilslutt blir kvelt.
       
      samme hva jeg gjør for å få start på an igjen, så vil an ikke starte, men hvis jeg venter 10-15 min så starter han akkurat som ingenting har skjedd?? Dette skjer med gjevne mellomrom itillegg til dette så går han jo som nevnt ujevnt på tomgang, han går opp og ned i turtall?? Har også opp levd at jeg har hatt han på tomgang så har den blir kvelt uten at turtallet har godt opp.. er det falsk luft? har lett men ikke funnet noe, heller ikke under den pakningen med spjælet.. Kan det være en sensor?? Takker for gode svar og forklaringer
  • Populære emner nylig

  • Recent Achievements

    • martinlol went up a rank
      Korporal
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy