Gå til innhold

Forsterker spørsmål

Ranger emnet


SebAavik

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Audi A3 8L (97mod) og har innstallert 2 nye pioneer 230W i fremdørene og 2 nye pioneer 250W i hattehylla. Det er i tillegg 2 bassterke tweeters i bakpanelet (har 3dørs).

 

Vi har "ghetto"-støpt hattehylle-høyttalerene inn i førerdøra sine høyttalere siden det ikke var nok utganger i spilleren. Når jeg spiller sanger med mye bass eller for høyt så begynner de å skurre og regner med at jeg trenger en forsterker. Spørsmålene mine er da;

 

1. Hvilken forsterker holder for å spille høy og relativ god lyd fra høyttalerene mine?

2. Hvor mye forskjell vil jeg merke ved kjøpt av en forsterker, vil høyttalerene spille mer bass f.eks?

3. Burde jeg kjøpe en 4-kanals for å koble inn de 4 pioneer høyttalerene mine til den? (har en ræva JVC spiller fra Clas:shake)

 

Utrolig taknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forsto jeg ikke helt... Hva mener du med bassterke tweetere?? Tweeter er diskant på norsk, og skal bare spille diskant, altså de helt høyeste frekvensene. En basshøyttaler spiller bare de laveste frekvensene... Du skriver også at du har støpt inn hatthyllehøyttalerene i førerdøra sine høyttalere, noe som høres merkelig ut da støping vil si at da fester høyttalerene i hverandre med feks glassfiber, så her er det noe rart....

 

For å svare på spørsmålet ditt, du må koble en høyttaler til hver utgang på spilleren din, som garantert har utganger til 4stk høyttalere, 2stk front og 2stk rear. Med bakpanelet, mener du da hver side av baksetet da? En forsterker vil selvsagt gi deg mere lyd, men du må først og frems få dette riktig før du kobler inn noe forsterker, og jeg vil på det sterkeste anbefale deg å bytte spiller først, og kvitte deg med høyttalerene i hatthylla ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ny spiller og forsterker. Høyttalerne dine ligger ikke på 200W+. Finn RMS Watt og velg forsterker ut fra det. Om du bruker delefitrene som følger med høyttalerne (hvis det i det hele tatt følger med) så trenger du bare 2 kanaler såvidt jeg har forstått. Tweeters har du neppe bak i bilen. Om det er subwoofere du mener må du få deg en fire kanals forsterker, da blir lyden bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forsto jeg ikke helt... Hva mener du med bassterke tweetere?? Tweeter er diskant på norsk, og skal bare spille diskant, altså de helt høyeste frekvensene. En basshøyttaler spiller bare de laveste frekvensene... Du skriver også at du har støpt inn hatthyllehøyttalerene i førerdøra sine høyttalere, noe som høres merkelig ut da støping vil si at da fester høyttalerene i hverandre med feks glassfiber, så her er det noe rart....

 

For å svare på spørsmålet ditt, du må koble en høyttaler til hver utgang på spilleren din, som garantert har utganger til 4stk høyttalere, 2stk front og 2stk rear. Med bakpanelet, mener du da hver side av baksetet da? En forsterker vil selvsagt gi deg mere lyd, men du må først og frems få dette riktig før du kobler inn noe forsterker, og jeg vil på det sterkeste anbefale deg å bytte spiller først, og kvitte deg med høyttalerene i hatthylla ;)

 

Hei! Forstår det ble noe misforståelser, men bassterke høyttalere mente jeg (de spiller nesten ikke høye frekvenser)

 

Hattehylla sine 2 høyttalere sine ledninger ble støpt inn i de 2 ledningene som gikk til fremdørene sine høyttalere. Fordi Spilleren ikke hadde 6 utganger ;)

 

Hvorfor burde jeg bytte spiller hvis jeg skal kjøpe forsterker og koble alle høyttalerene inn i den? (Skal btw kvitte meg med de høyttalerene i bakpanelet, fordi de er sprengt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ny spiller og forsterker. Høyttalerne dine ligger ikke på 200W+. Finn RMS Watt og velg forsterker ut fra det. Om du bruker delefitrene som følger med høyttalerne (hvis det i det hele tatt følger med) så trenger du bare 2 kanaler såvidt jeg har forstått. Tweeters har du neppe bak i bilen. Om det er subwoofere du mener må du få deg en fire kanals forsterker, da blir lyden bra.

 

Hei! Jeg skrev bare den Watten som var beskrevet utenpå pakningen de ble sendt i, som stod på 250W. Mente bassterke høyttalere bak, ikke tweeters ;) Hvorfor burde jeg bytte spiller når jeg skal koble alle høyttalerene til forsterkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt ikke helt med her... Du har 2 høyttalere foran i bilen, de skal kobles til frontutgangene på spilleren, så har du 2 høyttalere i hatthylla, disse skal da kobles til bakutgangen på spilleren. Men så snakker du om et tredje par med ett eller annet, og det er der jeg ikke forstår hva du mener, eller hvor disse er plassert og hvordan de er koblet til spilleren.

 

Du skriver også at du har en ræva jvc spiller, så da kan ikke regne med at lyden blir noe bedre med en forsterker, den forsterker jo bare lyden som kommer fra spilleren. Du sier også noe om at noen høyttalere er ødelagt, hvilke høyttalere er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt ikke helt med her... Du har 2 høyttalere foran i bilen, de skal kobles til frontutgangene på spilleren, så har du 2 høyttalere i hatthylla, disse skal da kobles til bakutgangen på spilleren. Men så snakker du om et tredje par med ett eller annet, og det er der jeg ikke forstår hva du mener, eller hvor disse er plassert og hvordan de er koblet til spilleren.

 

Du skriver også at du har en ræva jvc spiller, så da kan ikke regne med at lyden blir noe bedre med en forsterker, den forsterker jo bare lyden som kommer fra spilleren. Du sier også noe om at noen høyttalere er ødelagt, hvilke høyttalere er det?

 

Har 4 originale høyttalerplasser i bilen 2 i førerdørene, og 2 i bakpanelene (siden jeg ikke har bakdører), jeg satt inn 2 nye høyttalere i hattehyllene, så da har jeg 6 høyttalere totalt. De 2 høyttalerene i hattehylla er ikke koblet til spilleren siden der er de resterende 4 koblet inn. Jeg koblet de derfor på samme ledning som går fra spiller til høyttalerene foran. Håper det var mer forståelig! Har du noen tips til bra spillere som ikke er alt for dyre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår