Gå til innhold

Mulig å deaktivere Start/Stop-system?

Ranger emnet


HansenPansen

Anbefalte innlegg

De fleste gangene Start/Stop-systemet slår inn, tar det mindre enn 3 sekunder før motoren må starte igjen - ofte mindre enn ett sekund. Dermed kan jeg ikke tenke meg at dette systemet har noen annen effekt enn å få ned forbruket (og dermed CO2-utslipp og avgifter) under EU-syklusen. For praktisk kjøring medfører det, i hvert fall for meg, kun mer slitasje på startmotor og litt mer slitasje på batteriet. I tillegg skjer det ofte at jeg febrilsk leter etter deaktiveringsknappen når det ser ut til at jeg må stoppe et sekund eller to - dermed kan det også gå utover sikkerheten. Jeg sliter med å få inn rutinen med å trykke inn deaktiveringsknappen hver gang jeg starter bilen, og lurer på om noen har klart å få deaktivert denne funksjonen permanent på en eller annen måte. (Jeg klarer fint å slå av tenningen selv hvis det oppstår kø med langvarig stopp.) Hvis man for eksempel kunne programmere den om, slik at systemet kun slo inn når bilen sto i P (park), hadde det vært til stor hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder permanent deaktivering er det bare å få den lokale VAG forhandleren til å gjøre det.

Omprogramere er jeg usikker på om lar seg gjøre så det uttaler jeg meg ikke om.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har en Skoda med samme system . Vil tro det er VAG som også står for denne: På forespørsel om det aktivering var svaret at det ikke lot seg gjøre ! Om det beror på evner ,lovlighet eller mangel på kunnskap ble ikke nevnt, Kun "lar seg ikke gjøre" ! Opplever nøyaktig samme "plager" som HansenPansen med dette, og hvis det bare er å huske å slå av hver gan ,ja så trenger jeg ikke å ha automatisk kjørelys heller ! Hva besparelsen utgjør i prisen skulle vært moro å se. Systemet er utmerket tilpassa folk med hatt ,for mer enn en gang har du måtte unnlate å kjøre ut for elendigheta skal først starte . Med DGS og systemet er dette neppe besparende for andre enn noen regnemestere ,for alle oss andre en fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Skoda med samme system . Vil tro det er VAG som også står for denne: På forespørsel om det aktivering var svaret at det ikke lot seg gjøre ! Om det beror på evner ,lovlighet eller mangel på kunnskap ble ikke nevnt, Kun "lar seg ikke gjøre" ! Opplever nøyaktig samme "plager" som HansenPansen med dette, og hvis det bare er å huske å slå av hver gan ,ja så trenger jeg ikke å ha automatisk kjørelys heller ! Hva besparelsen utgjør i prisen skulle vært moro å se. Systemet er utmerket tilpassa folk med hatt ,for mer enn en gang har du måtte unnlate å kjøre ut for elendigheta skal først starte . Med DGS og systemet er dette neppe besparende for andre enn noen regnemestere ,for alle oss andre en fare.

 

Har du prøvd med tipset jeg skrev da?

 

Deaktivere automatisk start stopp

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke prøvd dette. Mest på grunn av garanti og mulig manglende utstyr til dette . Derfor var det tanken å la billeverandørvært stå for inngrep.

Gimmicken er nok kun et "reklame produkt" som de fleste i ettertid finner bortkasta. Hvis Møller hadde fortalt at det ikke var "lov" er forståelig ,derimot lot det seg ikke gjøre !

Så vi får høre hva svenskene kan "tilby" og hvor strengt regelverket er der. Hva "miljøbesparelsen" utgjør i kroner og øre og om den er mulig å betale i ettertid er en ting , en annen er om det lar seg justere tilbake som på en ordinær bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får ned forbruket (etter eu-syklusen), slik at bilen får lavere avgifter. Det er nok derfor de ikke vil fjerne den. Om det får ned forbruket etter norsk kjøremønster er mer usikkert, men det hjelper nok på bykjøring. Merkelig at Vag ikke har klart å løse dette smidigere slik som f.eks Ford, systemet funker utmerket på min Transit. På den må jeg sette bilen i fri for at motoren skal stoppe. 

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har ikke VAG den funksjonen at hvis du bremser ned og holder bilen akkurat på bremsen så vil motoren ikke skru seg av? At man må presse bremsen hardt ned før den skrur seg av? Syns jeg husker det fra den tiden jeg jobbet med bil, og kjørte noen bluemotion biler. Kan være at jeg husker feil altså

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett gode intensjoner ved å hevde fortinn så er nok de fleste mest bare teori ! På min bil ,en 2013 TDI og DGS oppleves systemet som en hemsko. Når bilen er varm og jeg kommer på en utkjøring til vei , i svak motbakke , ja så stopper motoren i det jeg trår på bremsen for å ventet til trafikk har passert. Når det er klart så tar det så lang tid før motoren har startet og DGS kassa har koplet at det ofte har ankommet ny trafikk på veien. At systemet kan vise en bedring i et laboratorie er mulig .Men for mange er det i praksis en gimmik som er unødig. Dessuten er det en kjensgjerning at starter er en stor strømbuker og i Norge er ikke bilens strømforbruk minst. Systemet er så "idiotisk" at når du står på en oppmerka plass på en parkeringsplass ,starter for å rygge ut, et kommer bil og du trår på bremsen ,ja så stopper motoren under forutsetning at den er varm fra før. Med et forbruk i snitt på 0.47 på mila og noen få sekunderer motorstopp er neppe besparelsen merkbar. Eller med andre ord ,finnes det en muligheten å betale avgiftsøkningen ved å kvitte seg med oppfinnelsen? Dessuten synd Skoda ikke kunne vært mer presis i sin salgsargumentasjon ,der står det at systemet kan slås av, men ikke at det må gjøres ved hver oppstart !

Ved neste kjøp ,blir det mer likt som å kjøpe sko ,prøves skikkelig først og vrakes ved mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp og lim fra mitt svar i annen tråd, kan hvertfall prøves :D

 

S/S-funksjonen har mange parametre å jobbe etter, ett av de er temperaturområdet. I VCDS kan du endre disse grenseverdiene og S/S er deaktivert.

På bildene under deaktiveres S/S under 50 grader - og deaktiveres over 50 grader 1-winking.gif

 

Verdt et forsøk smile.gif

 

1.jpg

 

2.jpg

 

Endre temperatur fra -50 grader til 50 grader.

3.jpg

 

Endre temperatur fra -50 grader til 50 grader.

4.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har ikke VAG den funksjonen at hvis du bremser ned og holder bilen akkurat på bremsen så vil motoren ikke skru seg av? At man må presse bremsen hardt ned før den skrur seg av? Syns jeg husker det fra den tiden jeg jobbet med bil, og kjørte noen bluemotion biler. Kan være at jeg husker feil altså

Stemmer veldig bra, lett bremsing/pedaltrykk når man står i ro skal ikke stoppe motoren :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting ,mange er ikke fortrolig med VCDC .Ei heller hva dette innvirker på garantier eller neste service. Om forskjellige bremsetrykk påført pedal har innvirkning er ikke registrert.

Derimot når jeg står i motbakke uten å touch bremsepedalen så stopper også motoren ! Men er påstand at motor ikke skal stoppe uten påført bremsekraft på pedalen ,ja så må det bli en garantisak på første service. Tolldirektoratet får gjerne tilleggsavgift mot å få tilbakestille systemet med økt CO2 ,bare syn Importør ikke har samme mening hva systemet kan justeres til .Høyre pris OK ,justert til kundes ønske og fortsatt garanti !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg har blitt flink til å deaktivere manuelt nå, så dette systemet er ikke lenger til mye irritasjon.

 

Når det gjelder trikset med å holde lett på bremsen, har jeg ikke hatt suksess med det. Ofte venter da bilen bare 3-5 sekunder ekstra før motoren slås av. Det er påfallende ofte akkurat når det har blitt klart… (Hvis jeg trykker så lett på bremsen at bilen slurer på clutchen, derimot, vil ikke motoren stoppe, men jeg liker ikke unødvendig sluring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, man må bli flink til å deaktivere manuelt ! Det er synd at noen bilfabrikanter er mer "klarsynte" enn andre! For på en del bilmerker blir det meg fortalt at der kan systemet slås av permanent inntil det aktiviseres igjen av fører. Hvis tankegangen til enkelte fabrikanter er " bare å huske å slå av" kunne selvfølgelig flere ting skytes inn under begrepet "huske på", hva med automatiske kjørelys ? I min verden bruker jeg bremsen når jeg må uten den tanke at jeg også må lure systemet slik at det ikke trigger motorstopp. Dessuten er det mange som trekker i tvil "besparelse og miljøvennlighet" ved dette systemet. De påstår nemlig at batteri type og kapasitet er økt for å ivareta merforbruk av strøm, noe man ikke produserer gratis. Det er synd at slike "bagateller" oppsummeres og legges til grunn for neste bilkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår