Gå til innhold

VW Passat 1.9 TDI 2001, 130hk - vanskelig å starte etter kort kjøretur eller stopp

Ranger emnet


nandor

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har et problem med Passaten som den har vært hos 2 verksteder for å utbedre, men det har ikke blitt bedre, så jeg prøver lykken her.

 

Når jeg kjører en kort tur med kald bil, 3-4 km, og stopper bilen for et par minutter, er den ca. annenhver gang skikkelig lei å få start på. Den enten starter ikke i det heletatt, bare går opp til 500 omdreininger (1 sek kanskje) og stopper, eller den starter og går skikkelig urent, røyklegger nabolaget og reagerer ikke på gasspedalen. Så plutselig starter den etter 5-20 minutters forsøk, og går helt normalt. Verkstedet har byttet luftfilter og dieselfilter i søken etter en løsning. Men problemet er like mye tilstede, det har ikke blitt noe bedre.

 

Håper noen har noen gode idéer, da jeg ikke helt vet hvor jeg skal angripe dette fra, og tydeligvis vet ikke verstedene heller...

 

Svært takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite sannsynlig at det er turboen, den er nylig skiftet, og den var sånn lenge før gamle turboen tok kvelden.

Nødmodus tror jeg ikke det kan være, den gikk i nødmodus før når turboen begynte å ta kvelden, men den startet da normalt for det så lenge motoren var varm. Kan virke som det har sammenheng med lunken motor, da dette ikke skjer med HELT kald motor, kun etter å ha kjørt noen få km og stoppet bilen i noen minutter.

 

Det som er så rart er at dette ikke skjer hver gang, bare omtrent annenhver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjinn i minimum 10 sek, eller til det automatisk stopper, les så ut feilkoder uten og skru av tenninga.

Blir det lagret en feilkode skal denne kunne leses ut nå.

 

Hva mener du med KJINN?

 

Har bestilt meg en wifi obd2 leser til iphone, så jeg får snart lest ut feilkoder selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er EVAP systemet? Hva gjør det?

 

 

Husker ikke helt om det er EVAP det heter , men det er i allefall et system som er på dieselbiler. Poenget med det er at noe av eksosen går tilbake i innsuget , eksosen går tilbake gjennom ett filter og det kan gå tett spesielt på VW biler

 

 

 

Hva mener du med KJINN?

 

Har bestilt meg en wifi obd2 leser til iphone, så jeg får snart lest ut feilkoder selv.

 

Med KJINN så mener han at du skal prøve å starte motoren altså at starteren skal dreie rundt motoren.

- Audi A6 C5 Turbo , GReddy Dumpventil , Chippet til 210HK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår