Gå til innhold

Er bilen verdt oppgradering?

Ranger emnet


JimCKF

Anbefalte innlegg

Sitter her med innkjøpsliste for alt jeg trenger om jeg vil sette bilen min god stand igjen, og lurer på om det er verdt det. Hvilke andre motorer kan jeg bruke i mitt karosseri, og hvilke modeller kan min evt. bygges om til? Siden jeg trenger deler til ~15k kan det kanskje lønne seg å selge den jeg har, og heller kjøpe et bedre utgangspunkt?

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kommer an på tilstanden på bilen i dag, hva som er galt med den, samt hva bilen er verdi for deg. Jeg har en temmelig strøken C4 som er påkostet minst det doble av det beløpet du snakker om, for bilen var verdt det - for meg ;) Kan da legge til at pengene er i motor.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en veldig god bil, og jeg utvikler alltid et slags kjærlighetsforhold til bilene mine :>

 

Per i dag trenger den

* nye fjerer og dempere

* klosser og skiver

* radiator

* dynamo

* forskjermer

* lakkering

* ventiltettinger

 

Det er også noe feil med forstilling, ABS, og brems som jeg ikke har diagnostisert enda. Jeg mistenker også skadelig slitasje i motor, men det får jeg se ved oljeskift.

 

Bortsett fra forskjermene er karosseriet i god stand. Derfor lurer jeg på hvor "langt" jeg kommer med det :)

Endret av JimCKF

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkere forskjermene eller hele bilen?

 

Resterende du ramser opp er slitedeler og det trenger ikke bli så dyrt. Fjærer, dempere, klosser og skiver fås billig, men aldri handle slikt på Biltema, hvertfall ikke dempere og fjærer. Dynamo, er det bare lagrene så kan disse skiftes. Radiator, kanskje Biltema om de har.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er overflaterust etter steinsprang flere steder på bilen som jeg har pusset ned og grunnet. Det går nok å bare lappe over med sprayboks, men hvor pent blir det?

 

Det meste av hva jeg trenger finnes på Bildeler.no til veldig grei pris. Lager til dynamo har jeg lett etter, men ikke funnet, for du har nok rett der. Er en plagsom summelyd i den.

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagrene til dynamo får du på nærmeste Bosch-verksted, eller annet sted de selger kulelagre. Bakre lager er mest sannsynlig 6201 og fremre 6203 eller 6303, alle med gummitetning (2RS).

 

Å lakke en bil med boks blir ikke fint!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg sjekke det ila. uka. Mange takk =)

 

Hvilke motorer får jeg godkjent i denne, skulle ABK-en ta kveld? Kan den evt. bygges om til noe annet enn A6?

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik blir fargeforskjellen der jeg pusser rust nå i alle fall. Bedre slik enn at det står og blir hull.

Hjulbuen er "plommerød" mens døra til høyre er original.

IMG_20130514_221643.jpg

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta deg en snarvei med lakkeringen da, du kan "dippe" bilen, lettere å påføre, og billigere enn lakkering, i tillegg slipper du å bekymre deg over steinsprang ;)

 

Men ja, de 15k du legger inn i bilen er verdt det.. ;) jeg gjorde det i fjor sommer, og deeeeeilig, da slipper jeg å tenke på det en stund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var opp med bilen og sjekket alt av foringer i dag, så nå vet jeg hva det feiler forstillingen også =)

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan gi deg et tips. prøve å kjør en motor rens og behandling fra QMI, kanskje motoren din blir bedre da. veit hvertfall at mange har prøvde det produktet og fungere bra =)

 

jeg har brukt denne behandlingen på både min audi a6 2.5TDI 140hk C4 og Audi S6 2.2TQ c4

 

dette middelet får du oss f.eks torshov

 

du kan lese om middelet på nettsiden dems =) Velkommen til QMI

 

jeg ambefaler hvertfall å prøve det mens du skal skiftet olje. koster ikke mye heller mener det er 400kr for motorbehandinga og 100-200kr for rensen du skal ha på først =)

 

om du skal gjøre det så er det bare å spøre om fremgansmåte =) er ganske lett, men veit at man kan bli skeptisk ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å gjøre dette på fattigmannsmåten når jeg bytter olje. Dvs. å ha diesel på oljen og la motoren gå en halvtimes tid med det før den tappes.

 

EDIT: Eller er parafin bedre?

Endret av JimCKF

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, har ikke prøvde å ha diesel eller parafin i olje, er det den gammle olja du har diesel i eller kjøper du noe billigolje å heller på?

 

fordi den motorensen dem har fra QMI skal heles mellom peilepinnen og gå i 20-30min med den gammle olje og derretter tappe av olja og skifte filter.

 

her er en link hvertfall Qmi innvendig motorvask - Torshov bilrekvisita koster 200kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår