Gå til innhold

Sur eksos, høyt bensinforbruk og ujevn tomgang..

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en 2000 modell Chrysler Pt Cruiser, med en 2,0 liters bensin motor.

Bilen bruker mer bensin enn normalt, g�r litt ujevnt p� tomgang og det lukter surt av eksosen n�r bilen har blitt varm.

Check engine lampa lyser, og jeg har lest av koden "system too rich, bank 1", som jeg har blitt fortalt at betyr den "fremre" lambdasonden som er g�en. Denne har jeg byttet og jeg har slettet feilkoden, men etter kun kort tid kommer motorlampa opp igjen med akkurat samme feilkoden.

 

Symptonene tyder jo p� at det er lambdasonde som er g�en.. Kan det v�re den "bakre" lambdasonden som m� byttes istedet?

 

Jeg vil helst slippe og bytte tilfeldige deler fram til jeg har flaks og finner hva som virkelig m� byttes.

 

Alt av tips tas i mot med stor takk! Planen er og f� byttet den bakre lambdaen i n�rmeste framtid, vil bare f� en bekreftelse fra noen som har litt greie p� dette.

1937 Chrevrolet master pickup

1979 Opel Kadett 1200

2000 Opel Astra Coupe

2000 Chrysler pt cruiser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49psi. Test også at trykket holder seg etter bilen er stoppet. Anbefaler deg også å lytte på alle dysene med ett mekaniker-stetoskop (evt. ett skrujern eller noe), du skal høre en jevn klikke lyd fra alle. En visuell inspeksjon av dysene kan også være lurt.

 

Du kan også teste MAP sensoren:

Skjermbilde2013-05-15kl002646_zps76a59ba4.png

 

Ett par plasser å starte værtfall.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar :)

endelig noen som vet hva de prater om!

Skal få sjekket dette så fort jeg har mulighet :)

Har ikke mye verktøy her oppe men skal prøve å få lånt meg ett multimeter og noe og måle bensintrykket med.

Studerer for tiden i Bodø.

Ser at du også holder til Bodø, er dette en jobb du kunne tenkt deg og gjort for noen kroner?

Evt. Så får jeg vente til jeg kommer meg hjemover til østlandet ;)

1937 Chrevrolet master pickup

1979 Opel Kadett 1200

2000 Opel Astra Coupe

2000 Chrysler pt cruiser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med tiden, iallefall de neste to ukene framover, men kunne jo selvfølgelig tatt en titt på bilen sammen med deg siden du er her i byen.

 

Vet ikke om du har noe erfaring med OBDII til feilsøking? Har en scanner som kan kobles til mobil/data som jeg holder på å lære meg. Testet litt i går på min egen bil mot iPhone, får opp verdier om fuel trim, O2, MAF og MAP. Skal kunne bruke dette verktøyet til å feilsøke også, må bare lære meg å lese verdiene. Så det kunne vi jo prøvd:

 

EF12F4EC-4354-49DD-97E7-2C5F5C7D791F-1887-000004211200BB47_zps34674863.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der så jo genialt ut :)

Har selv en OBDII scanner som jeg klarer og lese feilkoder med, men jeg får ikke opp verdiene på fuel trim, o2 og map osv..

Funker godt på astraen jeg har hjemme, men pt cruisern er ikke fullt så villig.

Så vi kan jo prøve utstyret du har og se om det funker bedre :)

Jeg blir her oppe fram til 3. Juni, så du kan jo sende meg en sms på 980 32 321, hvis du er ledig før det en gang.

Hvis ikke takker jeg så mye for hjelpen uansett!

Hva heter scanneren du bruker forresten? :) kanskje jeg skal vurdere en slik selv :)

1937 Chrevrolet master pickup

1979 Opel Kadett 1200

2000 Opel Astra Coupe

2000 Chrysler pt cruiser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ble dessverre ikke tid til deg og bilen, passer kanskje bedre framover, men du er vel dratt for lenge siden?

 

Bruker scanner fra scantool.net ;) og har software til både PC og iOS. Nesten ett must i dag som hobbymekaniker å ha en slik ;) Alle amerikanske biler etter 1996 og alle europeiske etter 2001 har OBDII port.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår