Gå til innhold

Rotoren som har røket?

Ranger emnet


Lars Verde

Anbefalte innlegg

Hei og god kristi himmelfartsdag!

 

Skulle starte bilen min istad, men det nekta den, bare kiner. Så jeg tenkte først at det kunne være kondens i fordeleren for det er ekstremt fuktig i lufta, så jeg åpna panseret og spruta først på med startgass men til ingen nytte. Så jeg skrudde av fordeler lokket, det jeg så da var at stiften på rotoren var svidd, og polene inne i lokket var ganske svidd de og. Jeg prøvde og skrape litt på den men til ingen nytte, så det jeg lurer på er om det er sannsynlig at dette er feilen? Bilen gikk fint i går, men nå i dag nektet den, og så lurte jeg på om dette er en vanlig feil på denne bilen (Volkswagen Polo 6n 1,4 1997). Og en ting til, er det en stor jobb og bytte? Må det justeres noe tenning eller er det bare og sette den rett på?

 

Takk for svar :)

- Volvo 242 B19 1978 (solgt)

- Volkswagen Polo 6n 1997 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra din beskrivelse så virker det ikke som rotoren er defekt.

Om du bestemmer deg for å bytte rotor og fordelerlokk så er det i alle fall enkelt, bare av med det gamle og på med det nye.

 

Ikke usannsynlig at det kan være fuktproblemer. Om du allerede har tørket opp i fordeler, så gjenstår coil som en typisk feilkilde.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, hvordan åpner jeg coilen? Ja både rotoren og stiftene i lokket var ganske ille så kan være greit uansett. Tørka ikke inne i fordeleren, det var ikke noe fukt og se, og når vi så rotoren og stiftene så bare antok vi det, litt teit når jeg tenker etter :P

- Volvo 242 B19 1978 (solgt)

- Volkswagen Polo 6n 1997 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coilen kan ikke åpnes. Den er støpt i ett stykke, men det kan bli (usynlige) sprekker som gjør at gnist tar feil veg når det blir fuktig.

Tørk opp med f.eks. hårtørrer eller fuktdrivende sprayrens.

Slik spray er gjerne brannfarlig så vent til det er helt tørt før startforsøk.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coilen får du ikke åpnet, det du kan gjøre er å ta en tennplugg og sette på ledningen som går ut i fra coilen og inn på fordelerlokket. Legg pluggen til jord og prøv å start den. Har du ikke gnist da så er coilen død. Om du har utstyr til det og det ikke kommer noe gnist da så kan du sjekke at du har 12 volt inn på coilen

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk folkens! Men selv om det ikke er strøm inn på coilen, kan det fortsatt være fordeleren?

 

EDIT: Leste over en gang til og skjønte litt mer, men hvordan er det og bytte coilen? Og det er vel den ledningen i midten på fordeleren som er til coilen?

Endret av Lars Verde

- Volvo 242 B19 1978 (solgt)

- Volkswagen Polo 6n 1997 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, coilen er den med en tykk ledning i midten (som går til senterplugg på fordelerlokket). Prøv som foreslått med en pluggledning direkte i coilen, får du gnist så må videre feilsøking til, får du ikke gnist så kan det være defekt coil, defekt hallgiver, fiel på tenningslås osv. Bare til å feilsøke :)

 

Coilen er enkel å bytte, siden du spør, men finn først ut hva som er galt. Du kan også måle om du har 12V inn på coilen når tenning er på.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår