Gå til innhold

Spørsmål ang. felgimpress ET. BMW Vs. Trafic/Primastar/Vivaro.

Ranger emnet


morrun

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg leter etter et sett brukte alu-felger og lavprofildekk til kassebilen min, en Renault Trafic 2008-modell. Det er veldig beskjedent utvalg, grunnet boltsirkelen 5x118. De jeg har funnet oppfatter jeg som for store dimensjoner, 20" og 22" felgsett. Jeg har satt grensen ved 18", i håp om at dette skal bli en pen nok oppgradering(kanskje med litt lavere fjærer), samtidig som ok kjørekomfort og nytteverdi beholdes.

 

Det jeg har funnet ut, er at BMW-felger med boltsirkel 5x120 kan benyttes, med hjelp av slingrebolter og sentreringsringer. Utvalget av brukte 18" ere her er stort. Det spørsmålet som gjenstår er hva ulikheter i felgenes impress har å si for om hjulene vil passe eller ei. Original impress for Renault Trafic er ET 50. På BMW varierer det etter modell, men jeg ser at f.eks. 3-serie E46 har original ET 42. Hva utgjør differansen? Hvor stor differanse kan jeg ha, uten at hjulene hverken tar i fjærbeinet eller stikker ulovlig langt ut av skjermkant?

 

PS. Jeg håper å unngå at tråden blir en diskusjon om hvorvidt 18" blir for lite, om slingrebolter bare er dritt, om felgenes bæreevne eller liknende. Håper bare å få kunnskap om dette med impress, som jeg ber om.

 

Mvh morrun

Endret av morrun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innpresset på en felg er hvor mange millimeter innover (negativ), eller utover (positiv) fra midten på felgen senteret er plassert.

Eks:

post-42343-13804855005102_thumb.gif

 

Hvis du monterer felger med 42 innpress på din bil med originalt innpress på 50 på felgen vil felgen, om den er like brei, sitte 8mm lengre ut.

 

Det finns mange innpress kalkulatorer på nett der hvor du kan finne ut hvor mye mer ut eller inn felger vil sitte i forhold til f.eks. originalfelger.

Her f.eks: 1010TIRES.COM - Wheel Offset Calculator

Så det er ikke værre enn å måle i forhold til de felgene du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår