Gå til innhold

durelyd når man skrur på tenninga?

Ranger emnet


Porschen

Anbefalte innlegg

Hei, har en 98´ A3 1.6 som lager en durelyd hver gang jeg vrir om tenninga (ikke nødvendigvis starter opp bilen) som kommer fra under bagasjerommet. Er småsikker på at dette er drivstoffpumpa hvis den sitter i bensintanken. Men skal den virkelig bråke så mye? ganske høy lyd som varer 10-15 sek. Er dette et tegn på slitt drivstoffpumpe? hva annet kan det evt. være? Bilen starter heller ikke med en gang en gang i blandt. Må pumpe litt på gassen for at den skal tenne. Dette tyder jo også på at pumpa er slitt eller er jeg på villspor nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har bensinpumpe i tanken, så det er trolig den som summer.

Summingen pleier å være hørbar, men ikke direkte plagsom, og neppe hørbar når motoren går.

 

Pumpa pleier å starte når tenninga skrus på, og evt. også når førerdøra åpnes.

Den pleier bare å gå i 2-3 sekunder og så stoppe igjen til motoren er startet.

 

15 sekunder gangtid høres mye ut.

Kraftig lyd kan skyldes slitt pumpe.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Tror jeg skal leve med det, og heller skifte pumpa når den ryker. Hørt noe om at det er en inspeksjonsluke i bagasjerommet der man kan skifte pumpa så man slipper og demontere hele tanken? Har vel heller ingen påvirkning på motoren at pumpa er slitt når den får bensin? Tenker på tap av effekt pga. dårlig bensintrykk osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, om bensintrykket blir for lavt så vil motor stoppe, inntil da vil lambda gjøre alt for å korrigere, men den har ikke så stort område å jobbe på. Dersom du hører knitrelyd/tenningsbank ved pådrag (med påfølgende nødmodus), da har det allerede gått for lang og pumpa skulle vært byttet for lenge siden.

 

Når det gjelder bytte av pumpe så sitter lokket under baksetet, temmelig likt som beskrevet HER. Tanken rører man ikke, men er greit om det er lite bensin på den når pumpa byttes.

 

Og ja, at pumpa går 15 sekunder etter at tenningen er satt på hørtes skrekkelig lenge ut. Bytt den, jo før jo heller, bedre det en stopp langs veien når det passer som minst. Og ved bytte av pumpe, vær forsiktig med nivåmåleren slik at denne ikke bøyes, da vil tankmåler vise feil etterpå.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et flott svar Quattro73!

 

Leste litt rundt på nettet om symtomer på sliten pumpe. og et av de er "hakking" av gassen i lav hastighet. Ikke noe problematisk, men litt småirriterende.

Da ordner nok pumpebytte dette også regner jeg med.

 

XtremeCar.no - Bilstereo, Bilrekvisita, Effektanlegg, Senkesett, Verktøy Bensinpumpe A3 (8L) Leon (1M) Toledo (1M) Octavia (1U) Golf IV, Bora (1J) New Beetle (9C,1C,1Y)

 

Ser denne riktig ut til min 1.6 liter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår