Gå til innhold

OPEL COMBO 1.6 SE ingen respons fra gasspedal når bilen er varm.

Ranger emnet


ThomasGyll

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg var og kjørte til jobb en vinter dag da bare plutselig gasspedalen sluttet å virke. Jeg hadde kjørt litt over 1 mil da dette skjedde. Jeg prøvde å stoppe motoren og starte den igjen men ga ingen virkning. Den startet og gikk helt normal på tomgang, men når jeg tråkker ned gasspedalen, er ikke noe respons i det heletatt. Så jeg måtte kjøre på tomgang til nærmeste parkeringsplass og vente på å bli tauet hjem. Bilen går som den skal når den er kald, alt fungerer som det skal da.

 

Nå som bilen er hjem har jeg fått sjekket og byttet noen deler.

Gasspedalen slutter å virke når temperaturen er like under 90 grader. Har lest av bilens diagnose ved hjelp av diagnostic tool men ingen feilkoder kommer opp. Leste litt rundt på nette angående dette men har ikke funnet noe lignende problemer.

Jeg har nå sjekket alt av ledninger som går til forskjellige motorkomponenter, sensorer etc, alt virker til å være i orden der, ingen slitte/skadde ledninger eller dårlige koblinger. Ingen sikringer eller rele som er gått.

Jeg har byttet ut MAP sensor, Spjeldhus, EGR ventil og "Mixture regulation oxygen sensor" (Vauxhall Workshop Manuals - Astra G - Engine Compartment Survey (Z 16 SE) - Multec S). Sjekket luftfilter(Ok).

 

Nå er jeg tom for ideer hva feilen kan være, jeg har vært hos Opel forhandler og spurt etter hjelp der, men de hadde ikke peiling på hva som kunne forsake dette problemet. Og var ganske sikkre på at det ikke var noe med ECU'n å gjøre. Da dette har holdt på i nesten 1 mnd med å surfe nette rundt om mulige løsninger og spurt lokale verksteder om råd, begynner jeg å bli temmelig lei. Det er rett før jeg bytter ut hele motoren.

Er det noen som har peiling på hva problemet er eller har hatt lignende problemer?

 

Bilens informasjon:

Kjøretøy: OPEL COMBO 1.6 SE 1700 COMBO-C-VAN

Modell: 2002

KM: 202 000km

Motorkode: Z16SE

Drivstoff: Bensin

Sylinder: 4

 

Setter STOR pris på respons da jeg begynner å bli temmelig desperat etter en løsning.

 

MVH

Thomas.

Endret av ThomasGyll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gasspedalen der er vel sikkert elektrisk, da er det stor sansynlighet for at feilen ligger i selve gasspedalen. Burde jo da være enkelt for de på opel og koble til diagnoseapparatet og se om det er noe respons fra gasspedalen.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår