Gå til innhold

Feilkoder, LMM og Throttle Body. Vindusviskere svikter

Ranger emnet


Baguett

Anbefalte innlegg

Får disse meldingene når jeg scanner etter feilkoder med VAG-COM:

 

16486 - Mass Air Flow Sensor (G70): Signal too Low

17967 - Throttle Body (J338): Fault in Basic Settings

17916 - Idle Control Sys: Upper Regulation Limit Reached

 

Tror alt omfatter noe rundt luftinntaket og deromkring. Kan jeg måle på kontakten til LMM om den virker? Isåfall, hvilke av pluggene skal ha spenning? Hadde bilen på verksted her om dagen å skifta 2 slanger til veivhusventilasjon, men hadde disse feilkodene før det også. Motoren kveles av og til når jeg clutcher og tror det har noe med LMM å gjøre?

 

 

Frontviskerne er også så å si døde. Tok ut hele ramma og spraya med litt 5-56, men det ble ikke bedre. Måle 12V på minst en av ledningene i kontakten som går inn i motoren, så kan det være at motoren er død? Koster 200 kroner på ebay så ikke noe problem å kjøpe nytt, men greit å vite hva som er galt først.

 

edit: glemte selvfølgelig å nevne at det er en Audi A3 1997 modell :)

Endret av Baguett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden din er feilpostet, skal ligge under respektive bilmerke, ref overskrift på teknisk forum ;)

 

Så, er enklere å hjelpe når vet hvilken bil det gjelder, noe du ikke skriver.

 

Feikoden kan du finne HER, samt potensielle feilkilder.

 

En DIY for å fikse viskerene, mulig det er feil bil, men sånn blir det da.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt luftfilter og grunninnstill gasspjeldet. Sjekk at plugg til LMM står i og har god kontakt. Om ok så rens LMM, helst med isopropanol men f.eks. brake clean kan også brukes (må være fettfri avfetting). La lufttørke før det monteres tilbake. Om fortsatt like ille bør du prøve med ny LMM.

 

Når det gjelder viskerene så må de demonteres, rengjøres og fettes på nytt for å bli bra, ref link lenger opp. 5-56 eller WD-40 kan fungere en liten stund, men gjør det bare enda verre på sikt. Er akselen på bildet under som må rengjøres og settes inn med fett, samt røret den går inni.

 

22.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har byttet luftfilter for ca 1 måned siden, det var egentlig da problemene startet. Hvordan grunninnstiller man gasspjeldet?

 

Hadde ute hele viskerramma igår inkl. Motoren men fikk ikke gjort noe grundig. Bare spraya alle åpne områdene. Det må være motoren eller kanskje releet i bryteren(?)

 

Skal også prøve å rense LMM'en om jeg får tak i rett spray/rens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gasspjeld grunninnstilles vha VAG-COM eller ta turen innom Møller, er fort gjort. Les her http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/passat/304363-passat-1-8t-starter-men-gar-ikke.html

 

Husk at LMM ikke tåler fett eller olje, er derfor man må ha oljefritt luftfilter. Og ja, sjekk også plugg/ledning til LMM.

 

Hadde ute hele viskerramma igår inkl. Motoren men fikk ikke gjort noe grundig. Bare spraya alle åpne områdene. Det må være motoren eller kanskje releet i bryteren(?)

 

Tipper det er selve akslene på bildet over som går tregt, er en gjenganger. Sjekk det hvertfall før du begynner med noen stor operasjon her - som gjerne er bortkastet.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, har dessverre bare VCDS Lite så jeg er usikker på om jeg for gjort det, men tar ikke lang tid å finne ut av det :)

 

Kan hende det er selve akslene som du viser til, jeg gjorde ikke noe med dem da jeg hadde ute hele greia. Har du tips til et konkret fettmiddel som burde brukes, eller går det meste bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta ut akslene og puss de rene, samt 'rørene' de går inni. Hvilket fett du bruker er ikke så viktig, vanlig grease duger i massevis.

 

Om du har VCDS så er din hjelp ønsket her --> http://www.bilforumet.no/elektronikk/diagnose/304410-trenger-diagnose-pa-bilen.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, koster $99 for å aktivere lisens på VCDS Lite, så er valget enten det eller kjøre innom Møller.

Etter hvert som flere vil bidra på http://www.bilforumet.no/elektronikk/diagnose/304410-trenger-diagnose-pa-bilen.html så kan vi hjelpe hverandre i slike tilfeller ;)

 

Alle som kan lese ut og slette feilkoder ønsker vi ha med her, trenger ikke ha skrivetilgang til ECU.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hjalp ikke så mye med fett. er nødt å være motoren, kanskje bryteren i dashbordet, men 99% sikker på at det er motoren så bestiller en idag. Viskerne rører seg så å si ikke når jeg slår på bryteren.

Vet du om det spiller en rolle om jeg kjøper 1J1 955 113 C eller 1J1 955 113 B ? På motoren min står det ingen tall bak, men kan da ikke være store forskjellen mellom A og C.

 

 

Renset også LMM med elektronikk rens, de hadde ikke bremserens. Men leste en plass at det skulle gå med elektronikk rens også. For tidlig ennå å si om det virker, men jeg tror egentlig ikke det. Har dog ikke sjekka med VAG COM enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår