Gå til innhold

Mellomrør (eksosanlegg) a4 18T b5 1996.

Ranger emnet


Karln

Anbefalte innlegg

Blei forleden dag påkjørt bakfra, og på mystisk vis endte det med at jeg kjører rundt med fri eksos.

 

Takstmann tok en titt på mellomrøret mitt, det var gjennomrusta i knekken like før katalysatoren, og fikk tydeligvis nådestøtet da kjerringa bak prøvde å dytte meg i gang i et lyskryss. Gjennomrusta --> ikke dekt av forsikring.

 

Hørte med svendsen eksos, og de skulle ha ca. 3000,- for jobben. Delene kom på ca. 1600,-. (muffe, pakning og mellomrør). Selve mellomrøret kom på 1296,-.

 

Vurderer å gjøra detta sjøl hvis det ikke er alt for stor jobb.

Fant en oppskrift på et annet forum, men det er er for en 1.8TQ B5 (min har ikke quattro).

 

Oppskrift:

-------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Få bilen på bukker.

 

2. Ta av høyre forhjul.

 

3. Skru av skjoldet som sitter over det indre drivleddet på drivakselen. Det sitter med tre 6 mm umbrakoskruer. Trenger forlengere og et ledd på forlengeren.

 

4. Skru ut skruen som fester downpipen til girkassefestet.

 

5. Sett en jekk under girkassen og jekk den litt opp, kun litt slik at spennet på girkassefestene minsker.

 

6. Løsne det høyre girkassefestet fra traversen. Dette sitter med to 13 mm skruer på hver side, og en 17 mm i midten. På oversiden av festet er det også en 17 mm, men denne kan være skjult under et varmeskjold. Skjoldet er bare å bøye litt opp slik at man kommer til med en fastnøkkel for å holde i mot.

 

7. Løsne de tre 8 mm umbrakoskruene som fester braketten til girkassen. De to underste går greit å komme til, den øverste er litt verre. Bruk en umbrakonøkkel, pipe kommer man ikke til med.

 

8. Løsne drivakselen fra girkassen. Den sitter med 6 stk. M10 XZN-bolter. Trenger to forlengere med ledd i mellom. Skru ut alle disse, og skyv drivleddet litt forover for å få litt bedre plass.

 

9. Fjern hele girkassefestet. Kan være litt knotete å få ned da det er trangt. Jekken under girkassen kan fjernes nå om nødvendig, girkassen henger greit der.

 

10. Opp i motorrommet, fjern hele luftfilterboksen. Ta av alle kontakter som sitter på den og ta den helt ut.

 

11. Skru ut lamdasonden, 22 mm fastnøkkel, og legg den til siden oppå motoren.

 

12. Skru ut de tre 17 mm boltene som fester katalysatoren til turboen. De to øverste går fint med en vanlig ringnøkkel, den underste måtte jeg bruke en bøyd ringnøkkel til. Kjøpte startmotornøkler på Biltema, funket fint.

 

13. Skru av dobbeltklemmen som fester down-pipen til resten av eksosanlegget under bilen.

 

14. Trekk ut down-pipe og katalysator ned under bilen og ut. Dette går fint, bare å vri litt på den.

 

15. Med hele greia ute, er det lett på bytte down-pipe. Skruene som fester den til katalysatoren er i utgangspunktet 13 mm med 12 mm mutter på, men mine var rustet ned en del, så de ble kappet med vinkelsliper.

 

16. Skru på ny down-pipe, husk å bytte pakning mellom den og katalysator også.

 

17. Monteres i omvendt rekkefølge.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Noen som veit om det er samme opplegg og like trangt på en a4 1.8T FWD -96 b5? Må desverre kjøre 50mil for tilgang til bukker, noe som er lite fristende med fri eksos. Så noen som har noen tips til "hurtigfiks" som holder minst 50mil? (skjøte sammen rørdeler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel likt som nederste bildet på din?

 

156253550.png

 

Så langt fremme er eksosen temmelig/helt lik med eller uten quattro. Hurtigfiks (uten videre holdbarhet) er tynn aluminium rundt med slangeklemmer utenpå. Kun gjennomførbart på rette strekk, i bøyer er det lite å gjøre.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nederste der kan se ut til å væra lik min ja.

 

Det som skremmer meg er hvor trangt det antageligvis er der, og hvor godt de forskjellige boltene sitter osv. Hvis det i hele tatt er noe poeng i å prøve å løsne de etter 17 år med varmebehandlet oksydering..

 

Det er selvfølgelig brudd akkurat rett etter den gummiforinga etter knekken, sett fra katalysatorens side. --> i en bøy.

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du må kappe boltene for å få dette av, tror neppe du klarer skru de ut grunnet de nevnte 17 år i et ugjestmildt klima. Et baufilblad med en fille surret rundt og kappe, tar tid, men du kommer muligens til da. Har ikke sett røret ditt, men det lar seg nok fikse ved å sveise inn nytt bend/rør. Hadde du ikke bodd så skrekkelig langt unne så skulle jeg sveiset det for deg.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror og, så har time på svendsen eksos klokka 9 i mårra. Gidder rett og slett ikke kjøre 50mil med fri eksos, for så å klundre med rustne, utilgjengelige bolter etterpå. Dessuten 2800,- for jobben med deler er ikke så gærnt. Var rimelig rustent rundt flexibendet, så tror det hadde blitt utfordrende å sveise, men takk for tilbudet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår