Gå til innhold

Ujevn tomgang / fusking ved pådrag 1997 Audi A6 2.6 quattro C4

Ranger emnet


larsdrev

Anbefalte innlegg

Hei

 

har fått et problem med min 1997 Audi A6 2.6 quattro C4 automat (220.000 km).

bilen har vært chipet i ca 6 år. Es Tuning.

 

Den går ujevnt på tomgang og fusker ved pådrag, mener bestemt at dette gjelder spesielt når motor

er blitt varm. Ved fullt gasspådrag kjenner man at motor rykker litt på vei oppover i turtall.

 

Tomgangen er normal (altså ikke høy) men med jevne mellomrom synker den ned (kjapt før den spretter opp igjen).

Det putrer litt i eksosen når dette skjer - kan man si.

 

Når jeg står i ro og gir gass for å kjøre - fusker den litt før den kommer seg avgårde. Responsen er litt dårlig kan man si.

Står jeg i fri - og gir full gass er det mer som den i første sekund eller 2 - høres ut som den ikke går på alle sylindre.

 

Fuskingen er mer som verre på lavt turtall / langsom gange enn ved kjøring på litt turtall.

Kan ikke si at jeg har merket at den bruker noe særlig mere med bensin heller.

 

Har gjort følgende uten resultat :

 

-Har nye katalysatorer

-Plugger

-Tennkabler

-Coiler

-Lambda

-Bensinpumpe (biltemapumpe som bråker)

-Bensinfilter

-Vanntempsensor ecu

-Komp-test (som var OK)

-Tenningsmodul

-Ny ECU (brukt) uten chip

-ISV

-Hallgiver

 

Bil bruker 2 liter bensin pr.mil ca. +/-

 

Komptest --

 

*------- MOTOR BAK (torpedovegg)----------

12 bar | 12,5 bar

----------------------------------

12,5 bar | 11,5 bar

----------------------------------

11 bar | 12,5 bar

--------------------------------------

----- FRONT ----------*

 

 

Har p.t. ingen feilkoder....

 

 

Noen som har tips til dette ?

 

På forhånd takk

mvh

Lars

Endret av larsdrev
Ny diagnose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ABC motor : ja,

 

riktig type lambda: vell.. hvordan vet jeg det? , det er BOSCH lambdasonder bestilt hos Romnes her i Trondheim, basert på mitt reg.nr. Så jeg ble usikker nå ?

 

Hadde samme feilkode før jeg byttet da... så sånn sett...

 

Jeg byttet begge da.. plug and play med samme kontakter som før osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok av og på kontakter i går, renset med elektrospray etc. Har resatt feilkoder

og nå ser det ut som om Oxygen Sensor (g39) - static Implausible signal feilkoden

har forsvunnet.

 

Prøvde forresten å kjøre en tur uten g39 innkoplet, virket som bilen gikk bedre men fortsatt

med fusking etc.

 

Har kjørt litt i ettertid og tatt en ny diagnose:

 

Control unit failure or Internal Control Module Keep alive memory (KAM) error,

or Power

P0603 Internal Control Module Keep Alive Memory (KAM) Error

 

er jeg i deep-shit nå montro ?

 

bilen er chipet, det har den vært i ca 6 år. Ikke hatt noe problem med dette tidligere. Tror jeg skal ha den

gamle chipen liggende, verdt å bytte ?

Endret av larsdrev
Ny diagnose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for all del, koster ingenting å prøve med original chip og se hvordan bilen da oppfører seg. Husk bare at slike ting er meget sensitive mtp statisk elektrisitet slik at du må vite hva du driver med når bytter slikt.

 

Som nevnt i PM, P0603 Internal Control Module Keep Alive Memory (KAM) Error er mindre kjekt og ikke enkelt å finne ut av. Så ja, begynn med chip'en. Men kjekt at feil på lambda er borte, er da ett skritt nærmere.

 

Og om du har diagnoseutstyr så les her, http://www.bilforumet.no/elektronikk/diagnose/304410-trenger-diagnose-pa-bilen.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst å nevne at i dag tidlig da jeg skulle starte bilen var den tungstartet... måtte file og pumpe på gassen en stund før bilen starta, da den startet luktet det bensin samt. at det kom unormalt mye røyk fra eksos.

 

Dette har jeg vel ikke opplevd før...

Endret av larsdrev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mens jeg venter på ny hjerne som er bestilt ; så dette på et annet forum (VACN - og jeg tenker i forbindelse med

at jeg for ikke lenge siden selv byttet katalysatorer)

 

sant nok. bilen harkler (går ikke reint) litt.

kjørte på 98 bensin før og da harklet den mer enn hvis jeg kjører på 95 bensin.

men det som er litt rart er at den harkler mest når den er varm. også ved mye pådrag når den er varm, etterhvert som jeg øker i turtall jevner den seg ut og ved 6 tusen hender det at den går helt fint og drar som bare pokker. men før dette går den bare med halvparten av draget. verste er det ved 3 tusen rpm.

jeg har fått tips om at det er pottene eller katalysator som er gåen. men håper liksom på at det er noen annet som kanskje gjør det, i og med at det er ganske dyrt. noen som har noen tips om hva det kan være.

 

Hadde akkurat samme symptomer på min 2,8.

Prøvde lmm, plugger, lambdasonder, tempgiver til motorstyring, plugg kabler, luft og bensinfilter, men endte opp med å skifte catalysatorer.

Fikk disse brukt for 2700.- så ut som nye.

Etter dette har den vært feilfri. (ca 1 år siden)

 

Problemet på min kom ikke direkte etter bytte av katalysatorer men i hvert fall ikke så lenge etter dette,

kan det være noe feil med katalysatorene (det er vel ikke brukt orginale regner jeg med)... Svendsen Eksos her i tr.heim

som gjorde jobben...

 

Men så var det denne feilkoden da.... Control unit failure or Internal Control Module Keep alive memory (KAM) error,

or Power..

 

En annen ting jeg har byttet plugger, tennkabler og coiler, disse ser ut for meg å gå igjennom tenningsmodulen -

hvis den er gåen hjelper vel ikke bytte av plugger, tennkabler og coiler ??

 

I den siste uka har den i utg.pkt blitt verre føles det som, nå er det nesten som det føles at den konstant ikke går på alle sylindre.

Rister på tomgang, har vært vanskelig å starte et par ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noe feil med kat er umulig å si uten å utforske det mer, men antar din motor enten lider av helt feil bensinblanding eller feil på tenningssystemet. Om chip har en finger med i spillet er uvisst. Om motor bruker "normalt" med bensin så er gjerne det første utelukket, dog kan et forhøyet forbruk også skyldes feil på tenningssystemet.

Og nei, om tenningsmodul er defekt så hjelper det lite at alt etter er nytt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk fjernet startsperre ved hjelp av kabel til 195,- samt. vag-com. Genialt.

 

Startet bilen ; fusket og gikk ujevnt som aldri før. Fant ut at det var lite strøm på batteri da tenning hadde stått på lenge i forbindelse med med vag-com.

 

Ladet batteri, nullstilte ECU ved bruk av vag-com, og den fusket fortsatt. Dette var i går, kjørte en tur i dag (før jobb) og nå kan det nesten se ut som om ting holder på å gå seg til... tørr ikke juble for tidlig men... må forske litt mere etter jobb.

Endret av larsdrev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig ..slangen hadde falt ut... kjørte en tur... re-satte feilkoder... kjørte en tur til og nå ingen feilkoder...

 

Men bilen fusker fortsatt ;( nå er det like før ..... :rockets

 

 

Noen som har forslag til hva jeg bør gjøre nå ? Hva jeg kan feilsøke ?

 

Måle bensintrykk ?

Ta ut dyser (rense disse) - er det billigere å kjøpe nye ?

Endret av larsdrev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår