Gå til innhold

Bilen "hakker"

Ranger emnet


Sajjah

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en passat 97mod, 1.8l, som har begynt å oppføre seg merkelig i det siste. Det skjer ikke hver gang jeg kjører, men stadig oftere. Problemet merkes best når jeg skal begynne å kjøre og setter bilen i første gir. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men det hakker som om man holder på å kvele bilen, uten at dette er tilfelle. Skjer uansett turtall. Merket det først bare her, så trodde det var clutchen, men den er fortsatt god. Har i det siste merket at bilen "nøkker" litt både i andre og tredje gir også, ikke like ille, men merkbart. Også her uansett turtall.

Synes også bilen har mistet litt effekt, må trø til mye mer for å oppnå fart samt at om jeg reduserer eller slipper gassen går den mye raskere ned i fart liksom. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, så dere får heller bare si i fra om jeg må utdype mere.

Ingen betydelige problemer ellers, fulgt alt av servicer etc, og den har gått 189000 om det er av betydning.

Bare lurer på om noen har vært borti noe lignende, og har noen tips til hva jeg kan kikke på osv? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at det "hakker og nøkker" i alle gir uansett turtall, men du skriver ikke om det skjer når du gir gass, når du slipper ut clutch, når du holder clutch inne, når du slipper gassen osv....

 

Har du tatt diagnose?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ja der ser du :p

Ved start i første gir er det når jeg slipper clutchen, samtidig som jeg gir gass. Opplever det som om man kveler bilen, men hjelper ingenting å gi mer gass eller trø inn clutchen igjen. Kan skje et par ganger, og plutselig fungerer alt fint. Litt tungvint i lyskryss etc, da bilen bare hakker seg avgårde, eller ikke reagerer stort i det hele tatt :p

I de andre girene har jeg ikke merket noe som utgjør større forskjell, den nøkker litt uansett om jeg ligger stabilt på gassen, reduserer eller gir på. Virker som om den bestemmer litt selv, ettersom det bare skjer innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt skudd i blinde dette, men hvordan er det med tennpluggene, pluggledninger og coil. Kan også være defekt LMM som lager problemene, ville gjerne sjekket denne først. Ellers er det alltid riktig å ta en diagnose, det kan gi svar ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår