Gå til innhold

Aut.girkasse problem? (Turtall uten girskifte i 2sek)

Ranger emnet


Frydenhaug

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en 2004 Vectra C stv, 2.2 TurboDiesel med 5 trins aut.girkasse. 315.000km på klokken.

 

Jeg kjøpte bilen igår, og kjørte den hjem (600km) uten problem.

Men idag da jeg skal på jobb, oppfører den seg ikke helt vanlig.

 

Jeg kjører 10km til fjellet jeg jobber på uten problem, og skal da kjøre de siste 10km opp av en fjellvei (1.000 høyde meter) og rett innen jeg ankommer toppen, så oppfører girkasse seg merkelig.

Når jeg f.eks. accelererer... jeg kjører i 2. gir, og når kassa så skal skifte til 3. så tar motoren turtal (opp til omtrent 4000rpm) og står der i 2sek uten at bilen accelererer, innen den girer til 3. gir.... når den så går i 3. gir, så kommer det selvklart et ordentlig "rykk" i bilen.

 

Så det er når den skifter gir, så tar det et par sekunder innen den "finner" giret, og derimellom tar motoren jo turtal. Føles som det "er det samme" som å stå i Neutral/fri.

 

 

Noen som har ideer til hva dette kan være?

Har lest litt på nettet om at når en kjører i bakker, så er det best å bruke tiptronic'en pga dette, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hei. Ser dette er en veldig gammel tråd, men jeg lurer på om du fant en løsning på det problemet du hadde med bilen din ? Jeg har en vectra c 2.2 gts 2003 modell som jeg har et lignende problem med. Ser at det er en del med lignende problemer her på forumet men det er dessverre skjelden folk skriver om problemet ble løst hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på litt med automatkasser tidligere, og dette er etter hva jeg erfarte et klassisk tegn på at det er dags for et oljeskift.

Men det kan også betyr slitte lameller, men et oljeskift er sikkert på tide uansett så start der. 

 

Det er 2 muligheter for å sikre at det ikke skjer noen skade ifm oljeskiftet.

 

1) Ta et oljeskift og kjør noen mil (opp imot 100mil) for så å ta et nytt oljeskift. Deretter er det tut og kjør.

2) Få tatt en flushing av kassa, slik at all avleiring kommer ut, dette er forøvrig det beste da du får byttet ut all oljen på kassa og ikke bare 1/3del.

 

Det som skjer med automatkassene hvis de ikke får oljeskift til gitte intervaller (stort sett 60'000km) så begynner det å legge seg avleiringer i oljekanalene og når det omsider blir utført et oljeskift så løsner alt dette grunnet fersk og fin olje. Er det nok møkk kan oljefilteret tettes og havarert kasse er resultatet.

 

Gjør du en av de 2 overnevnte måtene vil du garantert ikke oppleve noen problemer i etterkant av oljeskiftet, men om feilen som er der p.d.d forsvinner er ikke garantert.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven , det var raskt svar ☺ takker så mye for tipsene. Får prøve alternativ 1 først da . Vi skal kjøre til sverige om 3 uker så jeg får ordnet et oljeskift på kassen no en av dagene og så bytter jeg olje på nytt når vi har komt tilbake igjen. Det blir vel ca 100mil . Gleder meg til å prøve om dette virker , har revet meg i håret i flere uker nå ang dette her. Men igjen , tusen takk for raskt svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
På 4/23/2013 den 2:30 PM, Frydenhaug skrev:

Hei.

jeg vil gjerne stille et Spørsmål men sliter med innlogging. så skal spørre her om det går greit.

jeg her et problem med min bil Opel vectra 2005 model automat girkasse, bilen virker med det som er galt er girkassen. når jeg setter på D/ drift for å kjøre så hugger bilen når den går i gir. det tar ca 3-5 sekunder før den går i gir, og når det går i gir så kaster bilen seg fram, etter det går helt fint å kjøre med fram til gir 5, når jeg kjører i gir 5 og bremser for å senke farten så skifter bilen til gir 4, der også hugger bilen fra gir 5 til gir 4. Når det bytter fra 5 til 4 gir, så føler jeg at på en måte at noe gjør at det skal ikke bytte også bytter gir for fort å for hard.

 

 

Noen som har ideer til hva dette kan være?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår