Gå til innhold

Chevy Van tar ikke lading. Har byttet dynamo! Hjelp fort, snart russetid! 300kr premi

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Heisann. Vi har en Chevry Van type G30 1993 modell 6.2 diesel som ikke tar lading.

 

Har byttet dynamo i den men det hjalp ikke.

Har målt spenningen rett på dynamoen også.

 

Spørsmål:

1. Den andre kabelen på dynamoen (la oss kalle det den røde kabelen), går i dette tilfellet gjennom en bryter og på et relè der det er to ledninger på spolen på rele`et som det skal være (sikkert noe hjemmemek), men ingenting som går videre fra rele`et der den røde kommer inn? Hvor skal denne kabelen gå?

 

2.Er det ekstern spenningsregulator på disse bilene?

 

3.Går det an å ta den tynne (røde) kabelen fra dynamoen og rett på + på batteriet for å få dynamoen til å begynne å lade?

 

Takker på forhond for raske svar! :)

Endret av oskarb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke hva betegnelsen på selve koblingene er, men dynamo skal jordes med en tykk ledning og en annen skal rett til batteriet evt. innom starter på veien hvis det ligger slik pr. d.d

I tillegg til de 2 overnevnte ledningene skal det være en liten tynn ledning inn på dynamo med spenning så fort tenning/motor er på/igang.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke hva betegnelsen på selve koblingene er, men dynamo skal jordes med en tykk ledning og en annen skal rett til batteriet evt. innom starter på veien hvis det ligger slik pr. d.d

I tillegg til de 2 overnevnte ledningene skal det være en liten tynn ledning inn på dynamo med spenning så fort tenning/motor er på/igang.

er ikke dynamoen jordet i chassi da?

Den tynne ledningen, går det ikke an å ta den RETT til + polen på batteriet? Eventuelt ha en 5w lampe imellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange dynamoer er jordet via motor og har ingen separat jordleder, vet ikke hvordan det er på din bil da amerikansk er langt utenfor min kunnskap (og interesse).

Uansett, på B+ på dynamo skal den tykke plussledningen som kommer fra batteriet, gjerne via starter. På D+ går det en tynn ledning som går via ladelampe, har normalt 15-potensiale fra tenning. Så ja, du kan ta en pære mellom D+ på dynamo og pluss på batteri, dynamo skal da lade.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange dynamoer er jordet via motor og har ingen separat jordleder, vet ikke hvordan det er på din bil da amerikansk er langt utenfor min kunnskap (og interesse).

Uansett, på B+ på dynamo skal den tykke plussledningen som kommer fra batteriet, gjerne via starter. På D+ går det en tynn ledning som går via ladelampe, har normalt 15-potensiale fra tenning. Så ja, du kan ta en pære mellom D+ på dynamo og pluss på batteri, dynamo skal da lade.

Tusen takk for svar. Men det er vel ikke ideèlt å ta den rett på batteri? jeg kan ta den f.eks på pluss kabelen på nærlyset sånn at tenningen må være på istede?

 

Men det MÅ være en pære imellom ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor du henter pluss er ett fett, helst ikke kople den fra igjen før motor er stoppet. Og ja, du må ha pære mellom, blir da ren simulering av ladekretsen i blien. Dog vet vi jo ikke noe om det relégreiene som er oppkoplet, og bryteren, kan du lage en tegning av dette så klarer vi nok konkludere om dette er noe som skaper problemer. Tenker da på en tegnings som viser hvordan alt er koplet, inkl styrestrøm på reléet.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg måler 10v mellom + på batteri og D+. når jeg tar en pære mellom der lyser den ikke. den må vel ha 12v. hjelp.

 

edit; koblet til et ekstra batteri. har nå 12v mellom + og d+. kopler jeg en lampe mellpm her lyser den fortsatt ikke,!

Endret av oskarb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom motor (dynamo) går rundt og pæren mellom + på batteri og D+ på dynamo ikke lyser, da har du ett av to ;

 

1 Dynamo lader og det kommer +12V ut på D+, dermed vil ikke pæren lyse.

2 Dynamo lader ikke og har intet fast speningspotensiale på D+, derfor vil ikke pæren lyse. Feilen er da i dynamo/laderegulator.

 

Husk at pæren skal ha lav effekt, som 5W. Ikke test med noe 55W pære her.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom motor (dynamo) går rundt og pæren mellom + på batteri og D+ på dynamo ikke lyser, da har du ett av to ;

 

1 Dynamo lader og det kommer +12V ut på D+, dermed vil ikke pæren lyse.

2 Dynamo lader ikke og har intet fast speningspotensiale på D+, derfor vil ikke pæren lyse. Feilen er da i dynamo/laderegulator.

 

Husk at pæren skal ha lav effekt, som 5W. Ikke test med noe 55W pære her.

 

okei. Har prøvt dette nå med 5w pære. Når jeg setter kabelen borti +polen så hører jeg dynamoen begynner og ladde, den rister littegrann osv. Men spennigen stiger bare typ 0,1-0,2volt.. Og ja jeg har målt spenning rett på dynamoen.

 

-Har prøvt med ekstra jording rett på dynamoen.

-Måler ca 0,2volt mellom jord og gods på dynamoen, visst det er til noe hjelp.

 

1. Er dynamoen gåen pga jeg har kjørt uten spenning inn på d+??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvt enda en dynamo. lampen lyser ikke og det kommer ikke noe strøm fra dynamo!

 

lampen er i orden. hjelp?

 

edit: okei nå begynner det å skje ting. med dynamo nr 3 ladder det som bare det. det vil si allt for mye.

 

når jeg kobler D+ rett til batteri med 5w lampe så lader dynamoen 16-22 volt... når jeg kobler D+ tilbake der den opprinnelig var; en slags kobling gjennom en bryter og en ettermontert lampe i dashbord med rele osv. da lader den normalt (dvs varierer fra 13.5-14.5v etter hvor mye gass jeg gir. men det er vel normalt). slår jeg av bryteren derimot lader det rundt 30volt på dynamoen! slår på bryteren igjen og spenningen synker sakte ned mot normal igjen.

 

Hva burde jeg gjøre?

 

-jeg har ikke koblet B+ til batteri da jeg driver bare å tester

-det kan da umulig være bra for det elektriske anlegget å ha en sånn skummel bryter som øker ladespenningen.

Endret av oskarb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjønner ikke vitsen med den bryteren, om det er noe ettermontert møkk så fjern det. Man har aldri behov får å kople ifra D+ da denne frakoples når tenning er av, altså pluss brytes i tenningslås.

Ladespenning mellom 13.5 og 14.5V er normalt ja. ALDRI slå over den bryteren mens motor går, ei heller kople til fra ledninger på dynamo, du kan da i verste fall ta knekken på diodene i dynamoen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjønner ikke vitsen med den bryteren, om det er noe ettermontert møkk så fjern det. Man har aldri behov får å kople ifra D+ da denne frakoples når tenning er av, altså pluss brytes i tenningslås.

Ladespenning mellom 13.5 og 14.5V er normalt ja. ALDRI slå over den bryteren mens motor går, ei heller kople til fra ledninger på dynamo, du kan da i verste fall ta knekken på diodene i dynamoen.

 

edit: Takker for svar Quattro.

 

Punkt 1. Når jeg nå kobler lampe mellom D+ og + på batteri lyser lampa, og dynamo lader ikke. Kan dette være for at diodene i denne dynamoen er ødelagt pga motoren har gått og jeg har slått på den bryteren som gjør at spenningen stiger til typ 30volt? (Jeg har IKKE hatt B+ tilkoplet + på batteri når dette er blitt gjort..

 

Punkt 2. Her har jeg prøvd å lage et koplingsskjema over koblingen over den knappen jeg snakker om. Kablene ligger bare løst nå, hvor skal jeg koble de mon tro.

 

 

[ATTACH]38081[/ATTACH]

De to tykkeste tilkoblingene på rele`et regner jeg med er spolen (A1-A2). Men det kommer ingenting ut igjen fra rele`et der kabel nr 4 er tilkoplet.

(numrene på kablene er bare noe jeg har satt på)

 

 

Slenger med et bilde av bryteren, ser ut som den er topolt og et slags Spole/resistans-tegn?

 

[ATTACH]38082[/ATTACH]

post-69792-13804854993638_thumb.png

post-69792-13804854993722_thumb.jpg

Endret av oskarb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår