Gå til innhold

Betale moms ved handel i utlandet - diskusjon ;-)

Ranger emnet


Green

Anbefalte innlegg

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ellers tror jeg ikke det er "Jens" som står på for mest toll, mva og avgifter - det er nok næringslivet som gjør dette for å beskytte sine medlemmer. Forsto det slik at hevingen av 200 kroners regelen ble stoppet - nettopp av den "blå" delen i regjeringen.

 

200 kr regelen ble ikke endret for de vil beskytte norske butikker. Denne grensen på 200 kr ble innført i 1975 og tilsvarer i dag ca 1000 kr.

 

Det var SV,AP og SP som stoppet hevingen av grensen. V,FRP,H og KRF ville heve grensen til 1000 kr men har ikke flertall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 kr regelen ble ikke endret for de vil beskytte norske butikker. Denne grensen på 200 kr ble innført i 1975 og tilsvarer i dag ca 1000 kr.

 

Det var SV,AP og SP som stoppet hevingen av grensen. V,FRP,H og KRF ville heve grensen til 1000 kr men har ikke flertall.

 

Før vi fikk denne rød-grønne regjeringen ville også de heve kr 200,- grensen. Og som jeg nevner foregikk det heftig lobbying fra næringslivet som ville stoppe denne økningen - for mange vil dette medføre at de bare kan legge ned. Resultatet ble at vi ikke fikk noen heving.

 

Vi ser akkurat det samme nå fra opposisjonen - med store muligheter for blå regjering om ikke lenge blir det spennende å se hva de gjør. Vi får bare håpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far falt om med hjertestans for noen år siden. Ved at jeg var der når dette skjedde reddet livet hans. Hva jeg har opplevet av sykehus og oppfølging i disse vanskelige tider etter hjertestansen hans er helt fantastisk. Vi har sågar restaurert en Cadillac sammen etter dette. Så jeg har opplevet rake motsetning av hva andre forteller.

 

Derfor sårer det meg dypt når noen bruker slike utrykk om staten. Jeg er stolt av våre sykehus og redningsmenn etc,jeg er stolt av å være nordmann!

 

 

Det er utrolig bra at det gikk fint med pappen din og at oppfølgingen var bra! Og ja mange av de menneskene som jobber på sykehus og lignende er flinke og gjør en god jobb. Det har mye med hvilket menneske de er i utgangspunktet. Har selv opplevd at min far fikk hjertestans og lå i koma på sykehus en uke før han døde. De som jobbet på avdelingen var både flinke, støttende og ikke minst et medmenneske. Så i den situasjonen skal jeg ikke si at mye ble gjort galt, men ikke alle er så heldige desverre.

 

At du blir dypt såret av slike utrykk om staten fordi du opplever den gode siden er greit nok det, men det kan såre like mye for andre som opplever den andre siden av staten og får servert at du mener vi f... ikke vet hvor godt vi har det! Enkelte må faktisk kjempe ganske mye mot staten for å få et verdig liv. Ikke alle som klarer den kampen når de er på det svakeste.

 

Det er kjempe bra med alle de tingene som fungerer her i Norge for all del. Men man må jo få lov til å bli både forbannet og såret av de tingene som ikke fungerer. Spessielt ting som går på menneskers liv og helse.

 

Og ting som har kommet frem til tider om ting staten driver med som de har prøvd å skjule er det virkelig lov å stille spørsmål til om går under kriminelt. Det finnes mange hemligheter der som vi vanlige dødlige ikke skal vite om, men som noen ganger kommer frem alikevell. Vi skal ikke bare godta hva som helst bare fordi det finnes verre tilstander andre steder.

 

At det gjennomsnittlig er mye bra her i norge er kjempe bra "start" det for all del, men vi kan ikke gå med skylapper av den grunn.

Vi er et felleskap som skal ta vare på hverandre.

 

At staten søler bort mye penger som kunne blitt brukt til ting som faktisk er viktig og nødvendig for oss her i norge er det ingen tvil om. Så klart er jeg enig i at man skal betale skatt, men da skal også pengene brukes fornuftig. Og jeg syns ikke at det er rettferdig at man skal måtte betale mere skatt/avgifter på penger man alt har skattet for.

 

Så klart vil det komme frem negative ting i en slik diskusjon som dette. Det hadde ikke blitt en diskusjon om ikke de som har komentert her hadde komt med sine meninger. Noen opplever positive ting mens andre opplever negative ting. Begge sider er like mye lov å uttrykke syns jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at du har slitt med ting 80 blå - har selv en kompis med samme skade som holdt på i mange år før han fikk erstatning og trygd - underveis møtt med beskyldninger og misstro.

 

Men skal man klage på Norge i den forbindelse så er det greit å sette seg inn i hvordan slike ting blir løst i andre land. Selv om du har hatt et helvete i ditt møte med staten - så kan det ha blitt mye verre i andre land. Jeg har noen bekjente i Sverige som har klare diagnoser som ville gitt de trygd i Norge - men de går og må tigge på sosialen - og faktisk må være arbeidssøker, han ene klarer ikke en gang å gå.

 

Det er på tross av disse problemene - at vi allikevel har et meget godt land å leve i - går ut i fra at den eneste måten å forstå dette på er å sette seg inn i hvordan ting fungerer i andre land.

 

Edit: Det verste for kompisen min med Whiplash skade er allikevel å stadig få høre hvor enkelt det er å trygde seg - og at det bare er å møte opp på nav. Samtidig som folk kan slenge ut av seg - at de fleste trygdede ikke gidder å jobbe - de er egentlig bare late. Samtidig slenger jo avisene ut overskrifter som trygdebølge, antall trygdede øker kraftig osv - så viser det seg at antall trygdede holder seg stabilt - det er kun litt kreativ lesing av statistikk - men man stigmatiserer trygdede på en stygg måte - akkurat som de ikke har nok med sykdommen og den ganske kraftige inntektsnedgangen. Men det er jo lett å la ting gå utover de svake....

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kjenner meg igjen når du nevner NAV, misstro og drittslenging som kompisen din har opplevd. Det blir mange syke/skadede mennesker møtt med her i norge. Men nå var d litt mer omfattende en min sak jeg mente her da. Jeg er for all del ikke den som har det verst i dette landet. Og som jeg sa det er flott med ale de tingene som er bra i norge og jeg liker meg i norge jeg. Men jeg syns alikevell det er mye galt. Jeg vet det er mye galt og verre ting i andre land, men vi må vell kunne ha våre meninger og ikke måtte godta hva som helst fordet?

 

Staten har faktisk medvirkning til ting man ikke skulle tro kunne skje i fine norge. Vi mennesker kan bli stemplet som kriminelle for "mindre" ting en det staten kan ha medvirkning i. Det finnes lover og regler for oss og det bør jo gjelde staten også. Det burde være gjensidig mener nå jeg. De bør vise like mye respekt for mennesker som vi bør vise for hverandre.

 

Om det er aldrig så mye galt rundt i verden, så betyr det ikke at jeg syns det er greit å se mine medmennesker her i norge skal lide unødig på grun av staten/statlig instans.

 

Og jeg trenger heller ikke syns at det er noe mer ille å slenge ut slike utrykk ang staten her (som var opphavet til hele diskusjonen) enn det er å mene at vi vet f... ikke hvor godt vi har det. Det blir vell litt mere rettet mot personer. Når det gjaldt utrykk mot staten, så er ikke akuratt det rettet mot noen personlig, men mot et system og en makt vi lever under. Jeg syns vell bare det ble litt drastisk å bli såret av at staten ble kalt mafia eller kriminelle. Vi setter jo alle pris på de som er flinke og gjør en vanvittig god jobb her i norge om de jobber for staten eller ikke!

 

Så ja vi har det stortsett godt her i norge. Men at det finnes kriminalitet i regi av staten.....jepp det gjør nok det når en graver litt desverre. Jeg syns vertfall at lover, regler og respekt for andre gjelde om man hører innunder staten eller ikke!!!

Endret av 80 blå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 blå:

 

Når du først velger og trekke Norge ned i rennesteinen,hvilket land ville du flyttet til om du hadde sjansen for å bedre din situasjon? For det må vel finnes noen land som er bedre på ALT som er så galt i Norge?

 

Staten kontra enkeltpersoner,hvem er staten?

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ikke feil så var det AP som "fant opp" moms, da var den 2% (?).

 

Du snakker vel om midlertidig omsetningsavgift til kriseformål som ble innført i 1935? Satsene startet på 1% og ble senere økt til 2% og 3%.

 

Merverdiavgiften (mva) slik vi kjenner den idag ble innført i 1970. Meg bekjent så styrte regjeringen Borten Norge på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hevet over enhver tvil at vi har det bra i Norge.

 

MEN

 

Det er også hevet over enhver tvil at veldig veldig mange kunne hatt det veldig mye bedre med en bedre fordeling.

Gjennomsnittslønna i Norge er kunstig høy, fordi noen tjener veldig bra, og iom at vi er så få slår dette feil ut. En vanlig lønnsmottager ligger 50-100k under gjennomsnittslønn. Gjennomsnittslønn brukes som parameter i veldig mange undersøkelser, derfor virker det utad som om vi har det bedre enn vi egentlig har

Antall offentlige ansatte eksploderer, men det er ikke sykepleiere, politi, brann, og i det hele tatt antallet av de som utfører praktiske oppgaver som øker, derimot blir det stadig flere som brukes til å kontrollere andre og flytte papirer. Og er det sparetiltak går dette bestandig ut over fotfolket, administrasjonen blir den samme.

Kostnadsnivået er farlig høyt, dvs at norsk industri kun kan selge på know how og kvalitet, pris er uaktuellt.

Og ærlig talt, det er tross alt det vi lever av alle sammen når alt gjøres opp. Bytte penger innenlands er lite inntektsbringende.

 

Tilbake til det offentlige. Det er i dag slik at noe av det værste du kan gjøre er å snyte staten. Odd Nerdrum fikk 2 års fengsel for å ha unndratt skatt, tidligere ordfører Rune Øygard fikk 1 år og 3 mnd for å ha ødelagt en tenåringsjente. Det finnes mange slike eksempler.

For å holde det litt i bilverdenen kan vi jo se på ressursene Statens Vevesen legger ned for å fange de stakkarene som ikke har råd til årsavgift. SVv lokalt er nå på utekontroll hver eneste dag (Ref varsling på Fb)Ola Nordmann skal taes, koste hva det koste vil. Dette er ikke trafikksikkerhetsarbeid, det er kun pengeinnkreving fra statens side, og når det gjelder utstyr til slik overvåking eksisterer heller ikke ressursmangelen vi hører så mye om ellers.

Kjære SVv, dere har også ansvar for å holde veiene våre i stand. Det er et ansvarsområde som har kommet fullstendig i skyggen av overvåkingen.

 

Det er jo et paradoks at Tyskland låner penger av det NORSKE oljefondet for å bygge veier. Og det til meget lav rente, mens vi her hjemme må låne til ågerrente for å bygge veier. Og hvem betaler rentene. Jo, det er bilistene det, gjennom bomstsjonene.

 

Jada, vi har det bra, men all den tid 70-80% av inntektene våre går tilbake til staten så må vi faktisk kunne forlange å ha det veldig mye bedre.

Sykehus, barnehager og skoler er faktisk ting vi i Norge i dag har råd til å drifte på en skikkelig måte og min mening er at for norske statsborgere skal alt forsøkes ved alvorlig sykdom, alle elever skal ha en skikkelig skole med kvalifiserte lærere, osv.

 

Vi har råd til det, det handler bare om at vi må politikere som vil styre Norge, ikke sikre seg selv. Så får heller en diktator i Ytre Langtvekkistan klare seg uten privatjet noen år, og typer som Erik Solheim får unnvære å sole seg i glansen fra korrupte landsforrædere i fjerne land.

 

Plutselig er det for sent.

 

Så for min del er det stjerne i boka for å snyte staten for noen kroner, de har tross alt snytt oss for veldig veldig mange kroner

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å holde det litt i bilverdenen kan vi jo se på ressursene Statens Vevesen legger ned for å fange de stakkarene som ikke har råd til årsavgift. SVv lokalt er nå på utekontroll hver eneste dag (Ref varsling på Fb)Ola Nordmann skal taes, koste hva det koste vil. Dette er ikke trafikksikkerhetsarbeid, det er kun pengeinnkreving fra statens side, og når det gjelder utstyr til slik overvåking eksisterer heller ikke ressursmangelen vi hører så mye om ellers.

 

Synes du skriver veldig mye bra her - bli politiker, jeg skulle stemt på deg :)

 

Men dette med å klippe skilter - det synes jeg er en veldig god ting. Det er ikke bare årsavgift, men manglende eu-kontroll og ikke betalt forsikring. Har du ikke råd til veiavgift - så kan man jo tenke at personen ihvertfall ikke har penger - til verken å holde bilen i forskriftmessig stand eller ha råd til forsikring. Og når de driter i slike ting - så er det heller kanskje ikke så nøye å holde fartsgrenser eller være edru når man kjører heller?? Bare litt spekulering - men hadde ikke forundret meg om statistikk hadde bekreftet min tanker.

 

Litt planering/manipulering for å slippe unna toll/avgivter ser jeg ikke på som noe problem - så lenge man ikke driver soleklar svindel. De fleste nordmenn er uansett et ubnderskudd for staten - vi får mer enn vi gir i løpet av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker vel om midlertidig omsetningsavgift til kriseformål som ble innført i 1935? Satsene startet på 1% og ble senere økt til 2% og 3%.

 

Merverdiavgiften (mva) slik vi kjenner den idag ble innført i 1970. Meg bekjent så styrte regjeringen Borten Norge på dette tidspunktet.

 

Ja det var nok det fra 30 årene jeg siktet til. Gikk bare etter "husken" fra mange år tilbake, så ikke opp på i'net for å finne nøyaktig % sats eller år. Derfor hadde jeg (?) tegn etter innlegget.

Fant du ut om det var det AP som styrte da?

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår