Gå til innhold

Toyota celica 1994 turbo bygg

Ranger emnet


ztorm92

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1994 toyta celica som jeg tror kan være en import fra amerika, siden når jeg går f.eks på google å søker på denne års modellen så kommer det bare andre modeller fram. byttet også girkassen å kjøpte en girkasse til 2L motoren å samme års modell ,men flensen var ikke lik å til slutt måtte vi bestille fra amerika. Er det noen som har noe info om denne bilen ?

 

Har planer om og fikse den opp med nytt trekk på seter etc, gjerne en turbo ombyggning viss det ikke er noe problem(var vell bare GT4 som kom org med turbo??).

 

All hjelp motas :)! post-44536-13804854953223_thumb.jpg

post-44536-1380485495299_thumb.jpg

post-44536-13804854953064_thumb.jpg

post-44536-13804854953167_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter det som står bakpå, er dette en 2,0GT-i. altså en 3S-GE motor. 2,0GT-i er eurospec altså en bil for markedet i europa. den amerikanske versjonen kom med enten en 1,6 liters motor eller en 2,2 liter.

 

at det kommer opp en annen modell når du søker opp denne årsmodellen, er mest sannsynlig fordi din bil er ikke en 1994 modell. er sikkert en 1993 modell eller tidligere som ble importert til Norge i 1994, om det står i vognkortet at den er førstegangsregistrert i Norge i 1994. det karosseriet du har ble sluttet å produsert i sep. 1993. da gikk de over til ST200 karosseriet. sikkert det du har fått opp under søket.

 

stemmer det du sier med at bare GT4 kom med org. turbo. den kom da med en 3S-GTE motor. er altså egentlig samme som 3S-GE motoren bare med turbo og annen kompresjon (altså annen innmat).

Du kan montere turbo på den motoren du har men da er det lurt å bytte ut innmaten for å få ned kompresjonen, da dette er sikrere med tanke på at du presser inn mye mer luft med turboen enn en sugemotor klarer å suge selv.

 

å bytte til lavkompresjons stempel og montere en turbo på 3S-GE motoren er nesten det samme som å bygge en 3S-GTE motor.

det jeg ville anbefalt, er å gå til innkjøp av en 3S-GTE motor og gjøre et motorbytte.

da har du en sikker motor med 200+hk. om du vil ha mer krefter er det fullt av ettermarked deler og oppgraderingsdeler til 3S-GTE motoren. har potensial til 6-700+hk men det sier jo seg selv at det finnes ikke akkurat så mye orginalt igjen i motoren.

 

men problemet ligger kanskje med girkassen. Da GT4 modellene var eneste som kom med 3s-gte motoren er standard girkassen til disse 4WD. da du har en FWD kan du ikke bruke denne girkassen. girkassen på den motoren du har passer på 3s-gte motoren, så du kan bruke den. men den girkassen tåler ikke allverden med krefter. så hvor mye krefter man kan ta ut av motoren uten å få en forsterket girkasse er jeg ikke sikker på. og hvor lenge du kan kjøre uten girkasse havari er jeg ikke sikker på det heller, men det kan være allerede ved første prøvetur eller at du kjører med bilen i flere år uten problemer.

 

men alt er jo opp til deg. motorbytte er kanskje det letteste men om du er flink å skru, så er det noe problem med en turbokonvertering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår