Gå til innhold

Svekkes lyden av og bruke RCA splitter?

Ranger emnet


Lars Verde

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, så har jeg koblet opp 3 forsterkere i russebilen min, to 800 watt monoblokk og en flerkanals 1500 watt. 800 watterne drar en 12" hver og flerkanalen drar 4 10". det eneste er at jeg føler trykket har blitt litt slapt. Spillern er en 1 kanals Pioneer DEH-4500BT som er stilt inn på full frekvens. Jeg har brukt sånne RCA splittere fra biltema, tror dere at dette kan forklare den dårlige lyden? Eller kan det være noe annet? Takk for svar :D

- Volvo 242 B19 1978 (solgt)

- Volkswagen Polo 6n 1997 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller med fleire RCA-utganger gir betre justeringsmuligheter, men lyden svekkes normalt ikkje av splittere, men den ville vært mye enklere å justert korrekt med fleire RCA på spilleren.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å finne ut av litt nøyaktig hvilke elementer det er snakk om, men det vi vet nå er at det er 2x12 toms pioneer (selger mente det var 2000 watt på hver) på 2 pioneer monoblokker på 800 watt hver. Så er det en flerkanals JBL forsterker som vi tror er 1500 watt (litt usikkert) som er kobla opp på 2x10 toms pioneer 3 veis høytalere(Pioneer TS-A2503i), og 2x10 toms jallagreier (nebula eller noe lignende) på 180 watt hver mener jeg å huske. Er en rimelig standard pioneer spiller med en RCA utgang. I tillegg til dette skal vi også koble opp en 12 toms dynabel DY9412 og 4x 6*9. Er snakk om russebil. Mvh kompis av Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 splitter nye batterier, en under panseret, en midt under bilen og en helt bakerst ved anlegget (usikker på specs men skal komme tilbake til det), i tillegg en kondensator. Vi lurer også på å sette inn et ekstra batteri, men basserne spilte kraftigere når det kun kom lavfrekvenser ut av rca inngangen til cd spilleren, og ikke fulle signaler som det gjør nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da, dette hørtes jo ikke helt 100 ut men... Vanligvis så her en bil ET batteri, og det er vanligvis foran i motorrommet. Så pleier man å koble opp et eller flere batterier BAK i bilen i nærheten av der forsterkerene skal være, disse batteriene skal brukes til bilstereoens eksterne forsterkere.Så hvordan er det med dette batteriet du sier er under bilen?? Hvorfor er det under bilen? hvilken hensikt har det??

 

Siden dere må splitte signalet fra spilleren til forsterkerene, så MÅ spilleren stå uten delefilter på og dere må bruke delefilterene i de forskjellige forsterkerene i steden. Som en start så kan dere sette LPF på forsterkerene til subene og justere det til ca 80hz og HPF på forsterkerene til høyttalerene til ca 80hz. Så må dere justere gain til alt spiller fint sammen.

 

Så kommer vi over på evt problemer med utstyret deres. Du sier fortsatt ikke hva dette er for noe, så vi vet ikke om dette passer noe særlig sammen. En annen ting, de to 12" pioneerene, står de i hver sin kasse? Eller deler de en stor kasse? Samme med de fire 10" står de sammen eller hver for seg?? Grunnen til at jeg spør om alt dette er fordi du oppgir watt på tingene, og dette stemmer sjelden, og i deres tilfelle så kan jeg garantere at det ikke stemmer angående den 4 kanals forsterkeren, for en 4 kanaler som leverer 4x375watt koster MASSE penger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det står et batteri under bilen er standard på chevy g30 starcraft. Det er koblet opp med de andre batteriene og blir ladet av en helt ny dynamo. Ja selvfølgelig stiller vi delefilteret på forsterkerne bare istedet for på cd spilleren, men det viste seg å være enklere sagt en gjort. Vi er ikke heelt grønne på bilstereo, grunnen til at jeg nevnte watt var kanskje fordi dere visste modellen da :)

Pioneerene står i en egen stor kasse, og vi vet at de spiller bra om delefilteret på cd spilleren er stilt inn på lav frekvens, men siden siden vi også skal ha andre høytalere på forsterkere må den kjøre uten delefilter. Men da blir lyden dårligere. de to 2 10 tomsa står i en egen kasse over 12 tomsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår