Gå til innhold

Clutch pedal kommer ikke ut

Ranger emnet


Manxutd

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en Volvo v70 d5 manuel gir 2005 mod, jeg opplever at når jeg girer og tar ut clutchen så kommer den mindre og mindre i retur, det vil si en giring opp til 6 gir og clutchen er halvveis inne da må jeg fysisk dra den ut med foten. Jeg har prøvd og lufte systemet men ingen bedring, er det noen her inne som har vert borti tilsvarende og har en løsning på problemet ?

Jeg har nok bremse veske i tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk tegn på deffekt clutch hovedsylinder. Sjekk at det ikke er bremsevæske på utsiden av girkassa, for da kan det være slavesylinderen som er deffekt.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og takk for svar jeg finner ikke noe lekkasje i bremse systemet, bremseveske beholderen holder samme nivå hele tiden.

ser heller ikke at noe lekasje med girkassa heller, feilen kom etter jeg hadde byttet en vannslange i forbindelse med lekasje i kjøle anlegget, jeg lurer på om jeg kan ha gjort noe i forbindelse med demontering av den slangen, om jeg kan ha kommet borti noe.

Er det slik og forstå at i tillegg til hydrolikken i clutch systemet også er en fjær som kan ha hoppet av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter ei fjær oppunder clutch-pedalen som skal være med og hjelpe pedalen ut igjen. Om den hadde løsnet så ville du nok oppdaget den på gulvet hvis det ikke er dekket med plastikkplater oppunder pedalene.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølesystemet har ingenting å gjøre med det hydrauliske systemet til bremsene og clutchen. Du kan jo prøve å lufte clutchen for og se om det blir bedre da. Holder en knapp på deffekt hovedsylinder eller kanskje fjær på pedalen som har hoppet av.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...

Jeg har også likt problem. Har en xc70 d5 08 modell. Men når jeg begynner å pumpe litt på den altså clutch pedal, så fungerer den litt men så blir den dårlig igjen. Så kan være at jeg har en lekkasje og ikke har nok trykk før jeg bygger det opp ved å pumpe også blir det dårlig når trykket er nede?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Andre19 skrev:

Jeg har også likt problem. Har en xc70 d5 08 modell. Men når jeg begynner å pumpe litt på den altså clutch pedal, så fungerer den litt men så blir den dårlig igjen. Så kan være at jeg har en lekkasje og ikke har nok trykk før jeg bygger det opp ved å pumpe også blir det dårlig når trykket er nede?

 

Som opelduude har skrevet, du kan forsøke å lufte systemet (clutch). Sjekk også returfjær på clutch, den skal presse pedal ut når den er over halvveis ute. I verste fall er det gjerne internlekkasje i hovedsylinder.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lite nivå på bremsevæske beholder. Så etterfylte jeg. Men den spinne som blir dyttet inn når jeg tar inn pedalen går rett og fint ingen slark på den. Også når jeg rygge oppoverbakke så ble liksom clutchen fin men når jeg kjørte oppover var den tung, aner ikke om det er tilfeldig eller en grunn 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår