Gå til innhold

Hjelp av kjøp av audi a6?

Ranger emnet


kizzfloyd

Anbefalte innlegg

Heisann alle dere som tar dere tid til å lese dette innlegget.

 

Vurderer sterkt å bytte bil pga plass mangel i baksetet.

Kjører rundt i en 96 mod audi a4 1,9tdi km368000

 

Her om dagen prøvekjørte æ en audi s6 4,2 98mod.

Ungene stor trivdes i bak setet :-)

 

For en bil dette var å kjøre, retningstabil og så å si ingen støy i biln, taklet di dårlige nordnorske veiene med glans.

Ble helt forelska i denne type bil, hadde den på bukken for å se over den. biln var så å si strøken.

Men merket meg at forstillinga ikke hadde Multilink, så mine tanker var at denne type forstilling er bedre en multilink pga den er jo full av stag som "kan" slites.

 

Er litt skeptisk til a6 pga man har hørt mye negativ omtale om disse bilene.

Alt fra automatkasser,motor, el feil ingen finner ut av.

 

Hva bør jeg som ser etter?

hva bør æ ikke se etter?

er høy km noe man bør styre unna??

 

Kravet mitt er at det er quattro.

Noen års-modeller man bør holde seg unna??

 

har sett på finn og autodb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Km Stand har ingen tingen og si så lenge bilen er blitt tatt vare på. Min er gått 225.000 km nå og finnes ingen feil på den i det hele tatt. Pappa har en 2000 mod S6 4.2 som er gått 410.000 km og ingenting som er feil eller gåent på den heller.

Det kan lønne seg og ta bilen inn på en NAF test full pakke. Koster under 2000,- og da finner du ut om den er noe og ha eller ikke. Det finnes noen av disse som ikke har fått mye godt stell. Men du merker det fort etter en prøvetur. Skal ikke være noe støy eller vibrasjoner av noe slag så er det stort sett i orden.

V6 og V8 motorene er knallgode. Eneste som kan slites litt fort på disse er forstillingen, men koster ikke mere enn ca 5000,- hos www.bildeler.no

Finnes ikke el problemer på disse.

Mvh Stine Hansen

Kjører en 1994 Audi S6 4.2 og en 1999 Audi A6 2,4

Girl Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bekymrer meg mest er jo dette med cam akslinger som slites ut.

 

Ser rundt på Forum sider at det er masse delte meninger om hva som er årsak til at camene ryker.

Hører med kjent folk at dette er ett longlife fenomen, ergo at det skyldes service intervall på motor.

Noen sier at det oljekvalitetsforskjeller.

 

Hva som er Fakta etter på stand er vanskelig å skille ut

 

Noen mener dette er ett fenomen på AKE motorer og noen Sier at BAU motorer er camene utbedret.

 

Hvis det er noen der ute som kan komme med noe ren fakta opplysning på dette Cam fenomenet så hadde det vært veldig hyggelig at dere delte dette med meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann alle dere som tar dere tid til å lese dette innlegget.

 

Vurderer sterkt å bytte bil pga plass mangel i baksetet.

Kjører rundt i en 96 mod audi a4 1,9tdi km368000

 

Her om dagen prøvekjørte æ en audi s6 4,2 98mod.

Ungene stor trivdes i bak setet :-)

 

For en bil dette var å kjøre, retningstabil og så å si ingen støy i biln, taklet di dårlige nordnorske veiene med glans.

Ble helt forelska i denne type bil, hadde den på bukken for å se over den. biln var så å si strøken.

Men merket meg at forstillinga ikke hadde Multilink, så mine tanker var at denne type forstilling er bedre en multilink pga den er jo full av stag som "kan" slites.

 

Er litt skeptisk til a6 pga man har hørt mye negativ omtale om disse bilene.

Alt fra automatkasser,motor, el feil ingen finner ut av.

 

Hva bør jeg som ser etter?

hva bør æ ikke se etter?

er høy km noe man bør styre unna??

 

Kravet mitt er at det er quattro.

Noen års-modeller man bør holde seg unna??

 

har sett på finn og autodb.

 

S-bilene til Audi, er generelt mer holdbare/solide enn grunn-modellene (altså A(4/6/8).

Eeeneste ankepunktet jeg har (basert på andres erfaringer), er at man bør holde seg unna A6 mellom 1998-2002 årsmodellene. Grunnen her er nettopp multiknirk-forstillinga og en del motor-sensorer var av den dårlige kvaliteten. Og at 2,5 V6 TDi'en hadde dårlig kvalitet på kammene, slik at de slites på null tid. Det burde nå være fikset, hos de aller fleste vil jeg tro. Har ikke noe ondt å si om 2,5 V6 TDi'en på de senere årsmodellene. En drosjeeier her i byen kjørte en 2005mod Allraod med den motoren, uten noe tull i de 170.000km han hadde bilen i drift. Så noe positivt må jo ha skjedd med motoren, etter at svakhetene dukket opp. Selv om Audi kom med en "ny" motor (2,7 V6 TDi), som "erstattet" 2,5 V6 TDi'en i 2006/7.

Men for all del, finner du en flott bil, i den her årsmodellrekka, så kjøp. Jeg ville kanskje valgt enten en 1,8tq eller en 2,4q - altså valgt en bensinmotor (ikke så glad i diesel her personlig... :) ). Og du kan jo "bare" kjøpe et fortillingskit i fra Meyle (eller som du gjorde, presset fett inn i kulene), om du blir plaget med multiknirk'en. Dårlige sensorer, får man bare ta etterhvert. ;)

 

Høy KM kan faktisk være en fordel. Du har sikkert selv hørt om mandagsbiler. Hvor langt går de, tror du... ;) Med en bil med høy KM, så bør man styre unna biler uten servicehefte, eller annen lignende dokumentasjon. Fordelen er med "alle servicer fulgt" og annen dokumentasjon (verkstedskvitteringer), er at da kan men se om det er en mandagsbil. Er det feil som går igjen?

Eneste som kan være skadelig på høy KM, er hel-alu motorene (typisk V8 motorene). Disse har sylinderforinger, som jo slites, og er vanskelig (kanskje umulig...?) å bytte. Dette gjelder vel særlig de tidligste V8 motorene, da de hadde NIKASIL-foringer (som viste seg å ikke tåle dårlig bensinkvalitet med sulfur). De senere byttet til ALUSIL...

 

Stikk gjerne innom en VW-Audi forhandler og få servicehistorikken, på den bilen du vurderer. Jeg bruker å ringen/stikke innom for å forhøre meg, om service- og skadehistorikken. Gjorde det til en kompis, jeg var med å hentet en A6. Viste seg at den var kollisjonsreparert, uten at selger hadde informert om dette.

 

Håper dette hjalp litt. Har ikke tid å skrive mer. Nå må jeg ut å måkke sne..! :)

 

Jan Henrik

 

EDIT: Hvilken prisklasse ser du for deg ved bilkjøp?

Endret av Jahny

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at man får svar på disse forum sidene.

Har tidligere bare vært leser..

 

prisklasse 80-130000kr

Men er ingen stress for min del med bil handel..

Har bare funne ut at a6 allroad er bil æ SKAL ha etter kvært.

Så man må tenke på lommeboka også

 

dette er en biler jeg har sett mæ litt ut på finn.no

Hva tenker du om disse?

 

Audi A6 allroad TDI 2002, 202 000 km, kr 117 327,- -

 

FINN.no - Mulighetenes marked

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på at A6 Allroad e en nydelig bil å kjøre. Dog har jeg kun kjørt 2007 og 2008mod 2,7tdi Allroad'en. Har klokket borti rundt en 150.000km i de to Allroad'ene totalt på 2,5 år. :)

 

Du bør nok regne med noe høyere vedlikeholdskostnader, med en Allroad. Hovedservicen koster litt mer. Luftputene må du også regne med å måtte bytte (dersom det ikke allerede er gjort på den du evt kjøper). Luftkompressoren er også en typisk byttedel. Ikke for å skremme, men for å opplyse. :) Når det nå er byttet, så kan man roe seg litt og bare nyte den nydelige kjørekomforten!

 

Et annet tips fra meg: velg gjerne den bilen som har gjort rep på merkeverksted (Møller/Sulland), da det gis 2års garanti på arbeidet og deler!! Det stilles ikke spørsmål, om man får feil på ting som er nettopp byttet (min gode erfaring jaffal). Hele historikken på bilen lagres i Møller systemet, dersom de brukes. Ja, det koster, men jeg betaler gjerne på en spesiell bil (har en Audi 200, kun Sulland som får skru på den - ikke det at det har vært så mye... :) ).

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve kjørte en S6 98 4,2 v8 med automat en kompis har.

Skulle aldri har gjort det!!

 

Var som å komme til himmelen, kjørte til Tromsø for å få ett helehets inntrykk av hvordan biln var.

Kjørte med et glis rundt kjeften, saken var det at jeg hadde tenkt til å kjøpe biln hos han siden jeg er ute etter en større famile bil, så han hadde en grei pris. men det dukket opp ting med biln på turn som gjor mæ skeptisk, når vi passerte vollan så begynte biler å blinke til meg, på innfartsveien så sluttet klima annlegget å fungere og biln dugget innvendig, en lastebil splæsa slafs på frontruta og vindusviskeren ville ikke fungere. tenke mitt på tur til tromsø. når vi endelig var kommet fram til nerstranda og jeg skulle parkere ville ikke gearkasse i neutral, den hadde vareopptelling kværgang æ prøve å ta den i revers,selv om biln sto i ro og æ hadde bremsepedaln inne. ringte kompisen og han sa at det var bare å skru avog på tenninga så var alt i orden. fikk endelig parkert biln, stoppet motorn så sjekka æ sirkinger med en gang alle var hel. så skrudde æ på tenninga så funka alt, tenker at det må være noe med tenningslåsen,siden div strømkretser døde.

 

tok den inn på verksted for å se over biln, den hadde nettopp blitt eu-godkjent hos mekonomen verksted på finnsnes.

men når æ begynte å gå over understellet fant æ slakk i casterstagene på bakstellet,masse slakk.

ergo blie ikke noe bil kjøp.

 

men tanken på en A6 surrer fremdeles rundt i hode dag og natt. letet opp og ned på finn.no og autodb.no etter en a6 med manuell etter den skrekk opplevelsen æ hadde med den gearkassa på S6.

 

Fant en A6 Allroad 2,5tdi 2001mod med manuell gearkasse på finnsnes/silsand.

Tok kontakt med selger, fikk avtalt prøvekjøring.

Sir på god nord-norsk.. fy faen i helvette den var jo faen mæ enda bedre å kjøre en den s6`a. lufbelger og vaskebrettveier = himmel.

var jo en drøm å kjøre, kjørte opp til BFV fikk den løfte opp i lufta for å se over den.

Fant bare slakk i fremre øvre stag,og slakk i stabstagforinger, men den fikk opp et gult lys for luftfjæring på tur opp.

Eiern sa at det brukte å komme når det var kaldt ute.

 

Ble masse skriveri hær.

men hva har du å fortelle om denne type allroad med manuell kasse. vil helst ha manuell fram for automat, får noia med tanke på kasse kan ryke. eiern av denne bil har bytta kam,luftbelger og hadde liggende ett komplett forstillingssett. men han forlangte 125000, biln er gått 280000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve kjørte en S6 98 4,2 v8 med automat en kompis har.

Skulle aldri har gjort det!!

Hehe, ja det kan være skummelt. Godt du prøvde den en god tur først da... :)

 

Var som å komme til himmelen, kjørte til Tromsø for å få ett helehets inntrykk av hvordan biln var.

Kjørte med et glis rundt kjeften, saken var det at jeg hadde tenkt til å kjøpe biln hos han siden jeg er ute etter en større famile bil, så han hadde en grei pris. men det dukket opp ting med biln på turn som gjor mæ skeptisk, når vi passerte vollan så begynte biler å blinke til meg, på innfartsveien så sluttet klima annlegget å fungere og biln dugget innvendig, en lastebil splæsa slafs på frontruta og vindusviskeren ville ikke fungere. tenke mitt på tur til tromsø. når vi endelig var kommet fram til nerstranda og jeg skulle parkere ville ikke gearkasse i neutral, den hadde vareopptelling kværgang æ prøve å ta den i revers,selv om biln sto i ro og æ hadde bremsepedaln inne. ringte kompisen og han sa at det var bare å skru avog på tenninga så var alt i orden. fikk endelig parkert biln, stoppet motorn så sjekka æ sirkinger med en gang alle var hel. så skrudde æ på tenninga så funka alt, tenker at det må være noe med tenningslåsen,siden div strømkretser døde.

tok den inn på verksted for å se over biln, den hadde nettopp blitt eu-godkjent hos mekonomen verksted på finnsnes.

men når æ begynte å gå over understellet fant æ slakk i casterstagene på bakstellet,masse slakk.

ergo blie ikke noe bil kjøp.

Som jeg sa... styr unna 98-02modellene. ;) Første årgang i ny serie, er det som regel noe/mye barnesykdommer. I dette tilfellet, kom C5-chassiet (A6) i 1998. Jeg holder fortsatt fast på at typ44/C3- og C4-chassiet er av det beste Audi har laget av biler (Audi 100/200 (1983-1991 typ44/C3) og Audi 100/A6 (1991-1997 C4). Men, det begynner jo å bli gamle biler. :)

 

men tanken på en A6 surrer fremdeles rundt i hode dag og natt. letet opp og ned på finn.no og autodb.no etter en a6 med manuell etter den skrekk opplevelsen æ hadde med den gearkassa på S6.

 

Fant en A6 Allroad 2,5tdi 2001mod med manuell gearkasse på finnsnes/silsand.

Tok kontakt med selger, fikk avtalt prøvekjøring.

Sir på god nord-norsk.. fy faen i helvette den var jo faen mæ enda bedre å kjøre en den s6`a. lufbelger og vaskebrettveier = himmel.

var jo en drøm å kjøre, kjørte opp til BFV fikk den løfte opp i lufta for å se over den.

Fant bare slakk i fremre øvre stag,og slakk i stabstagforinger, men den fikk opp et gult lys for luftfjæring på tur opp.

Eiern sa at det brukte å komme når det var kaldt ute.

 

Ble masse skriveri hær.

men hva har du å fortelle om denne type allroad med manuell kasse. vil helst ha manuell fram for automat, får noia med tanke på kasse kan ryke. eiern av denne bil har bytta kam,luftbelger og hadde liggende ett komplett forstillingssett. men han forlangte 125000, biln er gått 280000km

Det går vel én manuell i dusinet, når det gjelder Allroad. Ser det ligger 3 ute for salg på finn nå.

Hadde nok satset på en med manuellkasse jeg også. De tåler som regel mer juling. :D Rimeligere og enklere å bytte (normalt sett - vet jo aldri med en Allroad :p ), om den skulle ta kvelden.

 

125.000,- for en som er gått 280.000km og byttet de greiene der - er da ikke så ille gæli det vel. Går jo ann å gi et bud på f.eks. 115.000,-. Kanskje man enes om 120.000,- plutselig. :)

 

Som sagt, sjekk historikken. Er det byttet de luftgreiene - evt hvor lenge siden sist? Bytta kammer - evt hvor lenge siden? Siste service - og hva ble gjort der? Hvor ofte oljebytte? +++ :) Kan jo også være greit å sjekke hva dette koster, sånn til en annen (les: neste) gang. ;)

 

Hva med 2,7 V6 BiTurbo utgaven...? :D

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det skrives at 98-02 modellene av A6 ikke er noe og satse på, det blir vel noe drøyt og si ;)

Dette er gode biler fra dag en. Er veldig lite feil på disse. Men 2.5 TDI'en er ikke bra !!! De har det vært mye drit med motormessig.

Bensin utgavene er utolig gode, finnes nesten ikke feil på noen av dem.

Mye snakk om at tiptronic kassa er dårlig, den er den absolutt ikke. Kassa er kjempe god, men det har vært endel bruker feil på denne kasse desverre som skaper mye snakk og da blir det omtalt som dritt med engang. Sånn er jungeltelegrafen. Jeg har eid mange og jobbet mye med audi og VW og må si det er jevnt over førsteklasses kvalitet fra 1980 og frem til i dag.

Den tiptronic kassa som sitter i disse bilene er noe av det råeste en kan få tak i, den er et smykke med godt vedlikehold.

Det eneste store problemet på denne A6 modellen er forstillingdelene. Er underdimensjonerte så det holder og liker ikke norske veier. Mange som må bytte ut hele forstillingen allerede på 100.000km

Kan ikke annet enn og anbefale disse bilene på det varmeste.

Ser du har testet S6 4.2'en, snadder bil det :D

98 Audi A6 Avant 4B,C5 2,4 30V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S6 4,2 snadder bil med stor S.

Jeg er den typen som må undersøke masse og få frem mest mulig fakta før noen som helst avgjørelse blir tatt.

Har nå funne ut at neste bil blir en A6 allroad.

 

Ja sånn er bare den jungeltelegrafen, masse folk som snakker om det dem har hørt fra en kompis/nabo.

Men sånn er bare denne verden ang det meste, så derfor har jeg lært at man må snakke med folk som har PEILING på tema. man går liksom ikke tell ei i kassa på rema for å få råd om hvilken elektrode man må bruke for å sveise syrefaststål med.

 

Her om dagen fikk jeg en "akward ide" som jeg skal dele med dere som lese/følger med på denne lenken.

Som sakt lengere opp har Jeg en audi a4 1,9tdi som er rullet 370000km utbetalt for x-antall år og koster meg bare 126kr i mnd.

Denne biln er jeg veldig glad i, som guttunge var denne biln typen drømmebil i sitt segment. Jeg er som folk flest med vanlig jobb med helt grei lønn samt at man er familieman. endene møtes kvær mnd å man sitter med litt som man kan bruke på hobby, for hobby må man ha.

 

For å ikke dra dette så langt ut så denne Ide`n jeg fikk:

Viste dere at den første dieselmotorn rudolf diesel designet var ment for å gå på planteolje??

Bensinprisene i den tid hadde gått opp til 0,05dollar pr gallon(3,75l)

siden han drev med landbruk og hadde utstyr gikk dette utover drifta har æ lest.

Med sin utdannelse begynnte han å designe en Komprisjonsmotor som var ment til å gå på Planteolje.

Rudolf Diesel - Wikipedia

 

men plagdes med å kontrollere innsprøytinga for den var mer komplisert enn på bensinmotorer der blandinga ble sugd inn lamme lufta i den tid.

ta dere tid til å lese disse linkene vis dere synes dette høres intressant ut:

 

 

Energitilskudd.no - Frityrbil- "Miljøvennlig og Gratis"drivstoff!

 

Energitilskudd.no - Hvordan kjøre gratis med brukt frityrolje?

 

Velkommen til Selko Motor

 

Dette er en kar jeg har gått på vgs med.

 

Jeg jobber som mekaniker hos bfv og har jobbet hos scania og volvo trucks i en årrekke

jeg skal bygge på dette systemet på min bil med egne løsninger som jeg gjerne vil dele med dere underveis.

 

Avsluttet med å si at det er kjempe flott at det finnes folk som dere som deler kunnskapen dere har bygd opp på disse forum sider.

 

Takker for all info jeg har fått om A6/a6 allroad. alle jeg snakker med om disse biler blir overrasket når jeg forteller dem det jeg har lært om disse bilene.Fordi dem har som alle andre ett inntrykk at dette er bruktbil i fra helvette pga disse dyre feilen disse bilene kan ha.men det er jo fordi han ola dunk i gata må rulle biln inn på ett merkeverksted som tar 1600kr i timen, da sir det jo seg sjøll at det blir dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hvordan går/gikk det her? Ble det no bil? :)

 

Jeg, av alle ting, henter en 2001mod Allroad 2,5TDi i dag. scared.gif 

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår