Jump to content

1.9 tdi VAG diesel. Fjusket, stoppet, starter ikke. Lite diesel i filter. LØST!

Rate this topic


sheriff_
 Share

Recommended Posts

Hei,

 

Har søkt litt på forumet her, men finner lite som kan svare meg på det samme problemet som jeg har. Tenkte jeg skulle prøve her siden dette problemet kanskje gjelder diesel generelt og ikke etter biltype.

 

Bilen er en Seat Leon 4 1.9tdi 150HK, motorkode ARL. Har forstått det slik at det er samme motor i denne som står i bla Golf 4, A4 etc. Bilen har gått bare 137 000 og tidligere eiere har kvitteringer på det meste som er gjort med bilen.

 

Hendelsesforløp:

 

Hadde noen dager i forveien før den stoppet vært på langtur hvor det var tempraturer ned mot ca -20 grader, den ble (desverre) også startet opp når det var ca -10 grader. Turen varte i ca 2,5t.

Hadde kjørt en liten stund før jeg merket at den fjusket litt ved ca 1900 o/min, kjørte så i 5 min før jeg stoppet bilen, da var det lite eller ingen problemer. Etter en times tid så skulle jeg ut å kjøre igjen, da startet den greit uten problemer. Etter ca 200 m begynte den og fjuske i ca 30sek, før den så la seg på 1200 o/min i 5-6 sek for å så dø ut. Jeg hadde ingen gassrespons når den begynte å fjuske. Prøvde å starte, men fikk ingen respons. Var ikke etter i det heletatt. Det va forresten ca -0.5 grader ute da dette skjedde.

 

Jeg tenkte så at det kanskje var drivstoffilteret siden jeg har opplevd lignende med en bensinbil.

 

Jeg fikk så dratt bilen til et lokale med romtemperatur og kjøpt inn nytt filter.

 

Under bytte av filteret så skulle jeg tømme ut drivstoffet som var til overs i det gamle filteret, men da kom det ca 1-2dl diesel og jeg så også antydninger til noen svarte biter som lå i. Jeg observerte også at filteret var datostemplet til en gang i 2003, så enten er filteret stått i siden da, eller så har Møller satt i gammelt filter ved sist bytte. Bilen har forresten vært gjevnlig til verksted hvis noe har vært galt og har kvitteringer på det meste.

 

Jeg fylte opp det nye filteret med diesel og monterte det slik som det gamle. Byttet også o-ringene på den "t-koblingen", selv om disse var hele og ingen ting til at de var morkne.

Prøvde å få start, men ingenting skjedde. Leste så på nettet at hvis man var kjørt tom for diesel, så skulle man la bilen stå en stund, så den fikk stå til morgenen etter.

 

Neste morgen startet bilen etter å ha prøvd i 4-5 minutter. Da gikk den i kanskje 5-10 minutter på tomgang før den stoppet igjen. Etter det var det nytteløs å få start igjen. Tenkte da at den hadde brukt drivstoffet som var i filteret, men åpnet dette og da var filteret fortsatt fult. Sjekket også slangene fra filteret til motor uten at jeg så tegn til at de var ødelagt eller antydning til lekasje. Tenkte også jeg skulle sjekke slangene fra tanken til filteret, men har ikke hatt tid til dette enda.

 

Tenkte også at det kanskje kunne være drivstoffpumpa, men skal ikke dette systemet være tett selv om den er defekt? Er også litt usikker på om det er elektrisk eller mekanisk pumpe? Om den er i tanken eller i motorrommet?

 

Noen som har forslag?

 

På forhånd, takk.

 

Løst: Ser ut til at drivstoffmåleren har hengt seg opp litt sist jeg fylte. Dette resulterte i at når tanken var tom, så trodde jeg at den var halvfull.. Så her var det egentlig bare å fylle på diesel og tut og kjør :)

Takk for alle mulige innspill for å få løst saken!

Edited by sheriff_
Problem løst
Link to comment
Share on other sites

Glemte å nevne at tanken var nesten 3/4 full før dette skjedde, etterpå var den litt over halvfull. Det kan være at det bare føltes som at det plutselig ble raskt mindre drivstoff.

Tenkte jeg skulle handle meg en VAG-Com, noen som har gode erfaringer med noen?

 

Tenkte på kondens jeg også, men hvordan forklarer dette at drivstoffilteret nesten var tomt når jeg skulle bytte?

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips.

Var ute med pluggen til løftepumpa, den satt godt neddi, men ikke så godt at de var klikket på plass. Den var hel og fin, ikke noen antydninger til irr/korosjon. Det kom også during fra pumpen i ca 10 sek etter at jeg har skrudd på tenningen.

Sjekket forresten filteret igjen. Det kan se ut som at filteret har "lurt" meg litt når jeg sjekket sist, hvis det ikke har siget tilbake i løpet av den siste uken. For det så ut som at filteret var fult, men det har vist lagt seg ei hinne, så det ser ut som det er fult, men jeg fylte vel på ca 3-4dl diesel.

For å teste løftepumpa så prøvde jeg så å koble av dieselslangen som går ut fra filteret mot motoren. Og etter at jeg har kinnet i en liten stund kom det diesel ut fra filteret, så pumpa gir ihvertfall diesel. Målte også pluggen til pumpa, og hadde spenning i de 10 sekundene når jeg skrudde på tenningen. Glemte å sjekke om det var spenning når jeg kinnet, men det kom jo fram diesel da. Så den skal jo funke da også.

Spørs om det kanskje var nok å inn og ut med pluggen på løftepumpen, men vi får se.

 

Tenkte jeg skulle investere i VAG-COM, så får sjekke ut litt hva som fins på markedet. Det gjør det litt lettere hvis det er feil med noe av elektronikken.

 

EDIT:

 

Lot bilen stå halvannen time, da startet den etter å ha kinnet litt. Den sto og gikk på tomgang en god stund, var ut og kjørte med den i et par minutter før den plutselig stoppet igjen. Sjekket med en gang filteret, og det var nesten tomt og det var vakum når jeg tok av T-koblingen på filteret.

Men på disse filtrene; da er det en slange for drivstoff inn, en slange ut og to slanger som går til en form for T-kobling. Skal filteret alltid være fult? Skal det være litt vakum når man tar av den T-koblingen?

Hvordan fungerer filteret hvis en av slangene er tett i den T-koblingen? Man skulle jo tro at løftepumpa fungerer, siden det kom diesel når jeg kinnet og ikke fikk start tidligere i dag.

 

Noen som vet?

Edited by sheriff_
Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By mesmra
      Heisann. Jeg har et problem med en 2003 A4 Avant Quattro B6 8E5 2.5 V6 tdi AKE 180hk. Bilen starter og kjører aldeles normalt, men spontant slutter turbo å slå inn og motorlyden endres. Lyden blir skarpere, som om man hører metallet som beveges tydeligere. Den blir treg på gassen, og nekter å passere 3k rpm. Om jeg setter den i fri og setter klampen i bånn drar den seg opp til 3k rpm, blir liggende der litt, og slepper deretter av på gassen av seg selv (selvom jeg bånner den). Rett før den kommer ned til 2k rpm blir motorlyden normal igjen og feilen forsvinner, hvorpå motoren drar opp på 4k rpm i full fart og kan kjøres normalt. 2 minutter seinere er feilen plutselig tilbake. Dette forekommer uavhengig av motortemperatur. Jeg har blenda EGR (og åpna den igjen), skifta MAF og MAP, bytta de to elektroniske ventilene bak venstre lykta, bytta trykkregulatoren ved dieselfilteret, justert innsprøytning (og justert tilbake da det ikke hjalp), sjekka alle slanger etter lekasjer, rensa innsugsventilen som regulerer innsugsluft, bytta bremselyssensor (ikke relatert), bytta veivgiver og rensa turboen. Jeg har også gjort aktive målinger under kjøring og merket at idet feilen inntreffer går boost trykket til null. Alle feilkodene jeg hadde da jeg begynte er borte, med unntak av ikke relaterte ting som komfortelektronikk og slikt. Setter stor pris på om noen vet gode råd, for jeg er grundig lei.
    • By tomhel01
      Har 2007 modell 320d, E92. Har ujevn tomgang, men kan merkes opp til 2000 omdr.
      Testet dieselretur fra dysene og det ser ut til en eller de tre andre har noe feil. Er det noen som vet hva dette kan skyldes? Ingen feilkoder.

      VID_20200413_201400.mp4.fe0dedb25262003fc30dfdc7d4f117a8.mp4 VID_20200413_201400.mp4.fe0dedb25262003fc30dfdc7d4f117a8.mp4 VID_20200413_201400.mp4.fe0dedb25262003fc30dfdc7d4f117a8.mp4
    • By Astrid the B8
      Heisann. Har hatt et problem på de siste tre bilene jeg har hatt. Og det er at bilen varierer helt sykt hvor sterk den er. Det ene gasspådraget gir den full pupp og går som juling, mens ut av neste kryss så virker det som jeg mister mye av kraften. Samme er det i oppoverbakker. Noen ganger virker det som bilen tusler fint oppover, mens andre går den litt tyngre. Bilen jeg har nå er en A4 B8 2.0tdi 170, steg 2 chip + dpf og egr delete.
      Begynner å bli rimelig frustrert over dette. De andre bilene jeg har hatt var og VAG
      TAKK PÅ FORSKUDD:))
    • By nimioht
      Hei har en 2003 passat 1.9 tdi 101hk AVB motor.
      Jeg skulle installere ny girshifter inne i kupeen å da er det 2 stk "alignment" greier som kan skrues på forskjellige steder så girspaken står anderledes. Noen som har greie på åssen denne skal stå ? Har ikke rørt noe rundt girboksen bare inne i bilen . Mvh lasse
    • By aijfegut
      Hei!
      Vi skal kjøpe en bruktbil i prisklassen 240 000 +/-, men vi er veldig usikre på hvilke drivstoff vi skal gå for. I 2011 kjøpte vi en Octavia 2009 diesel som vi har vært veldig fornøyd med, men på grunn av mye småkjøring slet vi veldig med tett partikkelfilter og brukte tusenvis av kroner på ny EGR kjøler osv. Etter dette frister det ikke med ny dieselbil. Men så er jo denne bilen en 2009 modell og kanskje en 2016/2017 dieselbil klarer å håndtere småkjøring mye bedre? Hva er deres tips når det kommer til valg av drivstoff? Vårt kjøremønster er stort sett småkjøring med kort vei til skole, jobb og fritidsaktiviter, men en tur til hytta på fjellet (40 mil t/r) noen ganger i året. 
      Ladbar hybrid peker seg kanskje ut, men vi har kun tilgang på vanlig 16A kontakt ute og de aktuelle bilene der er noen titusen dyrere enn det vi har tenkt oss (typisk VW GTE).
      Vi har to små barn og avhengig av plass så derfor er ikke en ren elbil aktuelt pgr. av pris.
      Ev. hvilken bil ville dere kjøpt i denne prisklassen tatt i betraktning vårt bruksmønster og behov?
       
      På forhånd takk for hjelpen!
  • Populære emner nylig

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy