Gå til innhold
Bilforumet.no
sheriff_

1.9 tdi VAG diesel. Fjusket, stoppet, starter ikke. Lite diesel i filter. LØST!

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har søkt litt på forumet her, men finner lite som kan svare meg på det samme problemet som jeg har. Tenkte jeg skulle prøve her siden dette problemet kanskje gjelder diesel generelt og ikke etter biltype.

 

Bilen er en Seat Leon 4 1.9tdi 150HK, motorkode ARL. Har forstått det slik at det er samme motor i denne som står i bla Golf 4, A4 etc. Bilen har gått bare 137 000 og tidligere eiere har kvitteringer på det meste som er gjort med bilen.

 

Hendelsesforløp:

 

Hadde noen dager i forveien før den stoppet vært på langtur hvor det var tempraturer ned mot ca -20 grader, den ble (desverre) også startet opp når det var ca -10 grader. Turen varte i ca 2,5t.

Hadde kjørt en liten stund før jeg merket at den fjusket litt ved ca 1900 o/min, kjørte så i 5 min før jeg stoppet bilen, da var det lite eller ingen problemer. Etter en times tid så skulle jeg ut å kjøre igjen, da startet den greit uten problemer. Etter ca 200 m begynte den og fjuske i ca 30sek, før den så la seg på 1200 o/min i 5-6 sek for å så dø ut. Jeg hadde ingen gassrespons når den begynte å fjuske. Prøvde å starte, men fikk ingen respons. Var ikke etter i det heletatt. Det va forresten ca -0.5 grader ute da dette skjedde.

 

Jeg tenkte så at det kanskje var drivstoffilteret siden jeg har opplevd lignende med en bensinbil.

 

Jeg fikk så dratt bilen til et lokale med romtemperatur og kjøpt inn nytt filter.

 

Under bytte av filteret så skulle jeg tømme ut drivstoffet som var til overs i det gamle filteret, men da kom det ca 1-2dl diesel og jeg så også antydninger til noen svarte biter som lå i. Jeg observerte også at filteret var datostemplet til en gang i 2003, så enten er filteret stått i siden da, eller så har Møller satt i gammelt filter ved sist bytte. Bilen har forresten vært gjevnlig til verksted hvis noe har vært galt og har kvitteringer på det meste.

 

Jeg fylte opp det nye filteret med diesel og monterte det slik som det gamle. Byttet også o-ringene på den "t-koblingen", selv om disse var hele og ingen ting til at de var morkne.

Prøvde å få start, men ingenting skjedde. Leste så på nettet at hvis man var kjørt tom for diesel, så skulle man la bilen stå en stund, så den fikk stå til morgenen etter.

 

Neste morgen startet bilen etter å ha prøvd i 4-5 minutter. Da gikk den i kanskje 5-10 minutter på tomgang før den stoppet igjen. Etter det var det nytteløs å få start igjen. Tenkte da at den hadde brukt drivstoffet som var i filteret, men åpnet dette og da var filteret fortsatt fult. Sjekket også slangene fra filteret til motor uten at jeg så tegn til at de var ødelagt eller antydning til lekasje. Tenkte også jeg skulle sjekke slangene fra tanken til filteret, men har ikke hatt tid til dette enda.

 

Tenkte også at det kanskje kunne være drivstoffpumpa, men skal ikke dette systemet være tett selv om den er defekt? Er også litt usikker på om det er elektrisk eller mekanisk pumpe? Om den er i tanken eller i motorrommet?

 

Noen som har forslag?

 

På forhånd, takk.

 

Løst: Ser ut til at drivstoffmåleren har hengt seg opp litt sist jeg fylte. Dette resulterte i at når tanken var tom, så trodde jeg at den var halvfull.. Så her var det egentlig bare å fylle på diesel og tut og kjør :)

Takk for alle mulige innspill for å få løst saken!

Endret av sheriff_
Problem løst

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte å nevne at tanken var nesten 3/4 full før dette skjedde, etterpå var den litt over halvfull. Det kan være at det bare føltes som at det plutselig ble raskt mindre drivstoff.

Tenkte jeg skulle handle meg en VAG-Com, noen som har gode erfaringer med noen?

 

Tenkte på kondens jeg også, men hvordan forklarer dette at drivstoffilteret nesten var tomt når jeg skulle bytte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips.

Var ute med pluggen til løftepumpa, den satt godt neddi, men ikke så godt at de var klikket på plass. Den var hel og fin, ikke noen antydninger til irr/korosjon. Det kom også during fra pumpen i ca 10 sek etter at jeg har skrudd på tenningen.

Sjekket forresten filteret igjen. Det kan se ut som at filteret har "lurt" meg litt når jeg sjekket sist, hvis det ikke har siget tilbake i løpet av den siste uken. For det så ut som at filteret var fult, men det har vist lagt seg ei hinne, så det ser ut som det er fult, men jeg fylte vel på ca 3-4dl diesel.

For å teste løftepumpa så prøvde jeg så å koble av dieselslangen som går ut fra filteret mot motoren. Og etter at jeg har kinnet i en liten stund kom det diesel ut fra filteret, så pumpa gir ihvertfall diesel. Målte også pluggen til pumpa, og hadde spenning i de 10 sekundene når jeg skrudde på tenningen. Glemte å sjekke om det var spenning når jeg kinnet, men det kom jo fram diesel da. Så den skal jo funke da også.

Spørs om det kanskje var nok å inn og ut med pluggen på løftepumpen, men vi får se.

 

Tenkte jeg skulle investere i VAG-COM, så får sjekke ut litt hva som fins på markedet. Det gjør det litt lettere hvis det er feil med noe av elektronikken.

 

EDIT:

 

Lot bilen stå halvannen time, da startet den etter å ha kinnet litt. Den sto og gikk på tomgang en god stund, var ut og kjørte med den i et par minutter før den plutselig stoppet igjen. Sjekket med en gang filteret, og det var nesten tomt og det var vakum når jeg tok av T-koblingen på filteret.

Men på disse filtrene; da er det en slange for drivstoff inn, en slange ut og to slanger som går til en form for T-kobling. Skal filteret alltid være fult? Skal det være litt vakum når man tar av den T-koblingen?

Hvordan fungerer filteret hvis en av slangene er tett i den T-koblingen? Man skulle jo tro at løftepumpa fungerer, siden det kom diesel når jeg kinnet og ikke fikk start tidligere i dag.

 

Noen som vet?

Endret av sheriff_

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.