Gå til innhold

Hjelp til valg av riktig kabel til bilstereo.

Ranger emnet


Lassoen

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Skal kjøpe meg anlegg til bilen, og var veldig i tvil om hvor stor tverrsnitt jeg må ha på kablene.

 

Elementet jeg har tenkt å kjøpe er på 750W rms, 12", og forsterkeren er på 1000W rms.

 

Skal monteres i en Golf 4 med orginal størrelse på batteriet.

 

Spørsmålet er da om det holder med 8mm² strøm- og jordingskabel, eller om jeg må gå opp til 16mm² strøm- og jordingskabel. Er det vits med kondensator på et lite anlegg som dette?

 

Edit: Blir kablene fra biltema.

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Startsett-kabel-High-End-84547/

Har tru på at kabler er kabler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16mm2 blir vel i snaueste laget det også, også bør du jo helt klart ha forsterker til frontsettet ditt for å få skikkelig utbytte av suben, er jo litt kjedelig å ha alt for mye bass i forhold til resten i lengden, så kjør på med 25mm2 du.

Kondensator er ingen vits for noen, uansett hva de putter inn av stereo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bruke samme forsterkeren til frontsettet som til suben siden det er en 4-kanals forsterker? Jeg trekker vell bare nye kabler fra forsterker til frontsettet, og bruke de istedenfor kablene som går fra spilleren?

 

Vel, du skrev over her at du hadde en 1000w forsterker, men en 4 kanals forsterker som yter 4x250w rms er DYR, så her aner jeg at du har oppgitt makseffekten og at det muligens er en forsterker av typen med mye skrytewatt... Så, hvilken forsterker snakker vi om her? Og hvilken sub??

Hvis det er snakk om 1stk sub med 4ohm spole, så kan den i utgangspunktet brukes sammen med en 4 kanals forsterker og et frontsett, men hvis den suben er av god kvalitet og er oppgitt til 750w rms, så vil du ikke få i nærheten av det trykket suben kan gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du skrev over her at du hadde en 1000w forsterker, men en 4 kanals forsterker som yter 4x250w rms er DYR, så her aner jeg at du har oppgitt makseffekten og at det muligens er en forsterker av typen med mye skrytewatt... Så, hvilken forsterker snakker vi om her? Og hvilken sub??

Hvis det er snakk om 1stk sub med 4ohm spole, så kan den i utgangspunktet brukes sammen med en 4 kanals forsterker og et frontsett, men hvis den suben er av god kvalitet og er oppgitt til 750w rms, så vil du ikke få i nærheten av det trykket suben kan gi.

 

Earthquake DBXi12D, 12" Subwoofer

Earthquake T2000W/4, 4-kanals Forsterker

 

Forsterkeren er mest sannsynlig av typen skrytewattforsterker. Har du noen anbefalinger på en forsterker til under 3500,- ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva vil du forsterkaren til 3500,- skal drive?

 

Frontsett + sub? Kun sub?

 

Har du noko utstyr frå før eller skal du kjøpe alt nytt?

Kor mykje pengar har du tenkt å bruke totalt?

Korleis er det med plass?

 

Her er litt meir info om utstyret du har sett på, sikkert OK produkt, men passar ikkje so godt i lag:

Forsterkar på 4x100W: Earthquake Sound T2000W/4 (t2000w4) 2000W 4-Channel TNT Amplifier

Sub 500W DVC 2x4ohm: Earthquake Sound DBXI-12D (DBXI12D) 12" Dual 4 ohm Car Subwoofer

 

Skal du brokoble to kanalar bør belastninga vere på 4ohm, altså ein sub med ein spole på 4ohm eller to spolar på 2ohm.

Elementet du har sett på har to spolar på 4ohm og kan dermed koblast som 2ohm eller 8ohm.

 

Dei fleste forsterkerar klarar ikkje lavare belastning enn 4ohm når dei blir brukobla.

 

Ville sett på monoblokk til sub og ein 2-kanaler til frontsett.

Det er også mykje bra på bruktmarkedet viss du leitar litt. Vanvittig mykje bilstereo på finn.no og på "til salgs" sider på div. forum.

 

LIB skal vere OK produkt til god pris. Forsterker + sub til under 3500,-:

Hop Audio, Velkommen til vår nettbutikk : LIB-900.1D. Monoblokk fra LIB. [LIB-900.1D] - kr.2.099,00

Hop Audio, Velkommen til vår nettbutikk : LIB-1212. 12 Subwoofer fra LIB. [LIB-1212] - kr.1.399,00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å gå seg vill i jungelen av bilstereo på finn :)

 

Focal + audison er jo ikkje feil viss du vil ha fin lyd:

Sub og forsterker - FINN Torget

 

Komplett pakke som burde gje mykje lyd:

Rå Bilstereo til salgs! - FINN Torget

 

Alpine har mykje bra, men det var litt lite info i annonsa:

Alpine 12 tommer med kasse og forsterker. - FINN Torget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fint på finn.no ja, men vil helst finne noe i nærområdet hvis jeg skal handle fra privatpersoner. Sør-norge og vestlandet blir litt langt unna for meg. Er ute etter en forsterker til rundt 3000 for å bare drive suben. Kan godt kjøpe to kanals for å drive frontsettet. Har du noen erfaring med å bestille fra sonicelectronix? Ser de har bilstereo til en brøkdel av prisen av norske nettbutikker, selv inkludert moms.

 

Earthquake Sound T2000WD/1 (t2000wd1) 2000W Monoblock TNT Amplifier

 

Er en del plassmangel siden det skal stå i en golf iv, 4 dørs. Har rett og slett ikke plass til noe annet enn en lukket 12" subkasse hvis jeg skal ha sjangs å ha noe annet der.

 

Edit: Var ute etter et anlegg til rundt 6000. Dårlig med bilstereo til salgs i troms-distriktet.

Endret av Lassoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monoblokka skal gi 1000W i 2ohm og vil ha meir enn nok effekt til suben du har valgt. Problemet er at både forsterkar og sub er "out of stock".

 

Denne suben får mykje skryt på amerikanske forum og kostar omtrent det samme som den du hadde sett på:

 

Image Dynamics IDQ12 V.3 D4 (IDQ12-V3D4) 12" Dual 4 ohm IDQ V.3 Sub

 

Sikker på at du vil handle sub frå utlandet da? Med frakt og moms vil den suben koste rundt 3000,- og du får mykje bra for det i Norge som du i tillegg vil ha 30 dagers angrefrist og garanti på.

 

Denne er det mange som skryter av her til lands:

 

Digital Designs DD1512a 12'' subwoofer, Dual 4,0 ohm (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

 

10" varianten av denne var nettopp kåra til årets subwoofer av EISA:

 

Elutstyr.no | Nettbutikk for Hi-Fi og bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monoblokka skal gi 1000W i 2ohm og vil ha meir enn nok effekt til suben du har valgt. Problemet er at både forsterkar og sub er "out of stock".

 

Denne suben får mykje skryt på amerikanske forum og kostar omtrent det samme som den du hadde sett på:

 

Image Dynamics IDQ12 V.3 D4 (IDQ12-V3D4) 12" Dual 4 ohm IDQ V.3 Sub

 

Sikker på at du vil handle sub frå utlandet da? Med frakt og moms vil den suben koste rundt 3000,- og du får mykje bra for det i Norge som du i tillegg vil ha 30 dagers angrefrist og garanti på.

 

Denne er det mange som skryter av her til lands:

 

Digital Designs DD1512a 12'' subwoofer, Dual 4,0 ohm (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

 

10" varianten av denne var nettopp kåra til årets subwoofer av EISA:

 

Elutstyr.no | Nettbutikk for Hi-Fi og bilstereo

 

Takk for alle flotte svar :) Ser det er en risiko i å bestille fra USA, med tanke på garanti. Av den grunn har jeg bestemt meg for å kjøpe føglene:

 

Digital Designs DD1512a 12'' subwoofer, Dual 4,0 ohm (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

og

Digital Designs CM-1000 - 1x1000 Watt RMS (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

 

Oppdaget at de hadde gratis frakt.

 

Takk for tipset Atlen 245 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår