Gå til innhold

Kjøpe meg 944? Jente uten peiling trenger hjelp

Ranger emnet


Henarn

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg driver å ser etter en ny bil nå, sett på alle slags biler egentlig da jeg ikke helt vet hva jeg ser etter.

Kom over en porsche 944, og ble litt småforelsket.. jeg har jo alltid likt porsche, men så kom jeg over denne som ikke var så alt for dyr. Er 18 år og akk fått lappen, og vil "oppgradere" mazdaen litt hehe.. Men jeg har ikke sånn veldig peiling på bil, så jeg lurer på er det en bra bil? fant en 87 modell som har gått 202 000km, er det noe som man bør være litt obs på da?

1987 Porsche 944 STRØKEN 944 er denne jeg så på om det er lov å legge ut linken da...

 

Har hørt litt rundt med folk og fått mest positive svar, men også noen negative. Så kunne dere fortalt om det stemmer?

At det er vanskelig og dyrt og få tak i deler hvis noe ryker?

Og at register reima bør være bytta før man kjøper den hvis ikke kan hele motoren ryke? er det evt. dyrt og bytte den selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at register reima bør være bytta før man kjøper den hvis ikke kan hele motoren ryke? er det evt. dyrt og bytte den selv?

 

Den må ikke være byttet før du kjøper den, men det er bare en fordel. Men det er alltid lurt å vite når den ble byttet sist. Sånn at du kan følge intervallene på bytte av reg reim (De varer i x antall km, eller x antall år)

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Jeg har lenge hatt lyst på en Porsche 944. I mange år, faktisk. Jeg kjøpte tilogmed bøker om Porsche 924/944/968.

 

Sittet å lest og studert litt nå... Jeg kommer til at reg.reim intervaller er på 70.000km, på en 944. Da blir det 70, 140 og 210.000km. Ergo, så skal det byttes snart, på den 944'en du linket til. Det står også at vannpumpa anbefales å byttes, annehver gang reg.reima byttes - altså hvert 140.000km.

Ta en tlf til selgeren og forhør deg om dette. Spør også om hvor lenge han har hatt bilen. Jo lengre han har hatt bilen, jo mer sannsynlig for at han har gjort en del servicer på bilen - og dermed kjenner nylig historikk bedre.

 

Fra 1987 årmodellene, ble det montert automatisk løpehjulstrammer (kanskje feil oversatt til norsk...), som gjør det enklere å bytte reg.reima - fordi på modellene før var det visstnok et mareritt å stramme løpehjulet med riktig moment, etter reg.reim bytte. Strammet man for lite, så ville slakken føre til at reima slites og ødelegges på null time. Defor var det også nødvendig med etterstramming av dette løpehjulet 800-3.200km , etter reg.reim skifte!

 

Ett annet problem kan være de væskefylte motorfestene. Hvis disse er i orden (ikke lekket ut væsken), så skal det være meget lite vibrasjon i bilen, når motoren går på tomgang.

 

Så er det jo seff å se etter oljelekkasje på motoren. Se i forkant og bakkant av motoren. Se etter svetting/lekkasje rundt topp-pakningen. Sjekk fargen på eksosen, når bilen står på tomgang. Test også å ruse motoren, mens du ser på eksosen. Kommer det hvit røyk ut, da er det mye sannsynlig på tide med å bytte topp-pakningen. Kommer det blå røyk, da er nok motoren mulig moden for utskiftning. Dette gjelder jo selvfølgelig alle biler.

 

Ta med deg en bilkyndig kompis, eller kanskje allerhelst en voksen bilkyndig person, og dra å titt på den bilen der. Den ser da tilsynelaten interresant ut! Dette er morsomme biler og fint brukanes som hverdagsbil. Og skal visstnok ikke være så umulig å få tak i deler til. Et kjapt søk ga meg dette: 944online.com Find Parts and tools For Your 944, 944 Turbo, 944 S And 944S2.

 

Skulle det nå være noe mere du lurer på, så har jeg mulighet å stikke nesa mi, mer nedi i disse bøkene jeg har. :)

 

- Jan Henrik

 

Kilder:

Periodic Maintenance Schedule

Porsche Maintenance Interval

https://www.google.no/search?q=porsche+944+parts&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a

 

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra svar Jan Henrik :)

Bare en liten korrigering. Blårøyk fra motor tyder på oljeforbruk, og når det kommer til VW/Audi/Porsche så vil oljeforbruket i 9 av 10 tilfeller skyldes morkne og utette ventiltetninger. Det er en tetning pr ventil og de koster ca kr. 25,-/stk. Kan med riktig verktøy skiftes uten å ta av toppen :)

 

Registerreim bør man med fordel få byttet selv og vite at (og når) det er gjort, bedre enn å stole på en selger ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår